problem med mus i XFree86 v.4 / Debian 'si~
Fra : Casper Angelo

Dato : 13-02-01 22:42

Hej alle,

Jeg her netop instaleret en Debian - Sid distribution - med en dertil
hørende XFree86 V.4.0.2. Mit problem er at musen ikke detekteres
rigtigt, alt andet auto-detekteres perfekt.

I første omgang prøvede jeg bare at installere XF86v4, gdm og gnome.
Dette resulterede i en Gnome brugeflade der startede fint, men en mus
der kun virkede de første 2-3min efter login, og derefter frøs.

Efter dette har jeg forsøgt at køre detektions proceduren ("XFree86
-configure") igennem igen, kun med det resultat at musen slet ikke
virker under X.

Musen er en standard Logitech 3-knaps PS/2 mus. Jeg har også forsøgt
med en Logitech trackball, en Logitech scroll mus og en Microsoft
2-knaps. Alle mus har været af PS/2 typen. Og alle mus kører iøvrigt
fint i konsollen under gpm.

Jeg har forsøgt at ændre config filen manuelt til andre protokoler og
devices uden held. Findes der et XF86Setup lignende program til XF86
v.4 ? Eller hvad gør ellers nå autodetektion fejler ?

Jeg håber nogen har et bud på hvad der kan være galt, for jeg er ved
at løbe tør for idéer ...

Med forhåbende hilsner
Casper Angelo
Med venlig hilsen
   Casper Angelo

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 14-02-01 08:11

In article <7faj8tkq91n5flvvqi6qm1721gphnfavmn@4ax.com>, Casper Angelo wrote:
> [...]
>devices uden held. Findes der et XF86Setup lignende program til XF86
>v.4 ? Eller hvad gør ellers nå autodetektion fejler ?

Du har muligvis gpm kørende samtidig som at x prøver på at bruge musen
selv. Det er noget snask :)

Du jo kan prøve er at sætte gpm op fx. såen her:

Current configuration: -m /dev/psaux ps2 -Rraw

Dvs device: /dev/psaux, type: ps2, repeat type: raw

min XF86Config-4:

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/gpmdata"
Option "Protocol"
EndSection

--
"Fear leads to anger, anger leads to hatred,
hatred leads to really, fucking stupid opinions."

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 16-02-01 18:38

Hejsa,

Casper Angelo wrote:

> [...]
> med en Logitech trackball, en Logitech scroll mus og en Microsoft
> 2-knaps. Alle mus har været af PS/2 typen. Og alle mus kører iøvrigt

Jeg havde også lidt bøvl med at få min mus til at virke.
Måske er det "gpm" der driller. Herunder kan du se nogle
relevante indstillinger, der pt virker hos mig:

quark# gpmconfig
Configuring gpm (mouse event server):

Current configuration: -m /dev/psaux -t ps2 -Rraw
Device: /dev/psaux
Type: ps2
Repeat_Type: raw
Do you want to change anything (Y/n)?