Ansat -> Freelancer
Fra : Søren Johansen

Dato : 11-07-02 13:56

Hej,

jeg overvejer (af grunde nævnt tidligere i denne gruppe) at skifte fra at
være ansat til at fakturere min arbejdsplads og dermed arbejde som
freelancer.
Jeg har hørt rygter om at det kan være svært, især når jeg kun har én kunde
eller når jeg er tidligere ansat (jeg har arbejdet der et par år). Er der
nogen der har nogen erfaring med det?

Søren

Fra : Peter G C

Dato : 11-07-02 14:05

Søren Johansen <someguy@somecompany.com> skrev:

[klip]

> Er der nogen der har nogen erfaring med det?

I din situation ser det temmelig svært.

Du skal have fat i ligningsvejledningen - her finder du nogle vejledende
udtalelser om, hvornår du vil blive anset for ansat eller som selvstændig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 11-07-02 19:55

"Søren Johansen" skrev
> [...]
> eller når jeg er tidligere ansat (jeg har arbejdet der et par år). Er der

Ja, det kan ikke lade sig gøre, og skattevæsenerne er helt på mærkerne med det.

Mvh. JørgenE

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-07-02 20:06

"Søren Johansen" wrote:

> [...]
> eller når jeg er tidligere ansat (jeg har arbejdet der et par år). Er der

Ja, som Jørgen nævner, glem det,
det er en alt for kendt skatteteknisk omgåelse,

ellers må du få flere arbejdsgivere, og for din egen skyld,
bør du være syge- arbejdsløshedsforsikret mv ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 09-08-02 10:06

> jeg overvejer (af grunde nævnt tidligere i denne gruppe) at skifte fra at
> være ansat til at fakturere min arbejdsplads og dermed arbejde som
> freelancer.

Til lykke med det.

> Jeg har hørt rygter om at det kan være svært, især når jeg kun har én
kunde
> eller når jeg er tidligere ansat (jeg har arbejdet der et par år). Er der
> nogen der har nogen erfaring med det?

Jeg kender flere der har gjort det, og lidt afhængig af hvordan du griber
sagen an kan det altså godt lade sig gøre (uanset hvad de andre her i ng
siger). Men vil du være på den sikre side, så find dig et par små kunder ved
siden af og sørg for at have nogle reelle aktiviteter i virksomheden, så du
ikke kommer til at se ud som en lønmodtager.

Du kan jo også spørge skattemyndigheder (f.eks. i din kommune).

M.v.h.
Olav

Fra : Erik Ernst

Dato : 02-09-02 08:32

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@nospampleasee-kontor.dk> wrote in message

> [...]
du
> ikke kommer til at se ud som en lønmodtager.
>
> Du kan jo også spørge skattemyndigheder (f.eks. i din kommune).

Du skal være meget påpasselig her. En kontrakt er ikke nok, der er faldet
flere afgørelse på området. Og at du har flere småkunder, er ikke nok. Det
vil blot gøre at de ser dig BÅDE som selvstændig og ansat, hvilket ikke gør
tingene lettere.

Men det afhænger også af hvad du ønsker at opnå med at være freelance. I det
store hele så er det dig der har fordelene ved at din kontrakt stadigvæk
betragtes som en ansættelse - din virksomhed tvinges nemlig til at overholde
f.eks.opsigelsesvarsel osv. Men der kan også være tale om at de SKAL
indeholde A-skat.

Men jeg vil blot alligevel sige: GO FOR IT. Der er så mange fordele ved at
være freelance - og ganske få ulemper.

Gå ind på Told og Skat's hjemmeside og søg på emnet. Her kan du finde mange
svar.

(Jeg havde selv min egen sag op på Skatteankenævnet, da kommunen - i mod min
vilje mente at jeg var selvstændig/freelance - selvom ALT andet end min
kontrakt talte for det. Jeg fik MIN VILJE tilsidst).

Mvh
Erik

www.bmipartners.com