128 mb RAM på gammel IBM Aptiva E46 maskin~
Fra : Kirsten Larsen

Dato : 10-07-02 17:24

Hej

Jeg kan simpelthen ikke få min gamle computer til at akseptere de 128 mb RAM
(PC 100) jeg lige har puttet i den. Der er i forvejen en 32 mb og en 64 mb
klods i. Jeg har prøvet at sætte den i det sidste slot der var (DIMM 3). Men
det virker ikke!!! Jeg har prøvet med to forskellige RAM-klodser, så det er
nok ik fordi, de ikke virker! Hvad skal jeg gøre???

På forhånd tak
Kirsten

P.S.: Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke har så meget
forstand på computere!

Fra : o&u

Dato : 10-07-02 19:14

On Wed, 10 Jul 2002 18:24:09 +0200, "Kirsten Larsen"
<kirsten_larsen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>det virker ikke!!! Jeg har prøvet med to forskellige RAM-klodser, så det er
>nok ik fordi, de ikke virker! Hvad skal jeg gøre???

Prøv at tage 32 og 64 ud, og kør med 128 alene. Virker det med nogen
af stængerne ?

E46 er ikke nok, til at man kan slå det op på IBM support. E46 er bare
modelnr.
Vi mangler type nr., f.eks. 2137
Det står under bunden på kabinet.

Så kan man godt slå op, hvilken maksimal størrelse ram modulerne må
have. Det er da muligt, at 64 Mb er det maksimale. Det er også muligt
at maskinen bruger 5 volt's moduler, og i så fald futter dine
almindelige 3.3 volt ram moduler af ved at blive sat i maskinen. Bare
for lige at ridse mulighederne op.

mvh

John

Fra : Kis

Dato : 10-07-02 21:41

Maskintypen er 2140 og model nr. er L46 (SL-A)!
Og ja - det virker, hvis jeg tager de andre stænger ud og sætter 128'eren i
alene! Kan jeg så ikke bruge de andre?

MVH
Kirsten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-07-02 22:36

"Kis" <kirsten_larsen@adslhome.dk> skrev....

> Og ja - det virker, hvis jeg tager de andre stænger ud og sætter
> 128'eren i alene! Kan jeg så ikke bruge de andre?

128Mb alene virker. Prøv så at smide 64'eren i ved siden af. Virker
det, så fortsæt med 32Mb klodsen.

Virker det ikke med 128+64, så prøv med 128+32. Virker det, så prøv
med 128+32+64. Ældre motherboards og RAM kan være en tricky affære.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : o&u

Dato : 11-07-02 07:44

On Wed, 10 Jul 2002 22:40:41 +0200, "Kis" <kirsten_larsen@adslhome.dk>
wrote:

>Maskintypen er 2140 og model nr. er L46 (SL-A)!
>Og ja - det virker, hvis jeg tager de andre stænger ud og sætter 128'eren i
>alene! Kan jeg så ikke bruge de andre?

Det er hvad der står om ram:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-3T7K7V.html

Det ser ud til at max. modulstørrelse er 128, ialfald.

Anden info:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/JWOE-3KWKCU.html

Jeg ved ikke, om du ikke kan bruge 32 og 64.
Normalt skal den langsomste ram (nok 32'eren) sidde i 1. ram slot, for
så indstiller bios timing efter den. Sidste 128'eren i 1. sætter den
så hurtige timings at de gamle ikke kan være med.
Nr. 1 ram slot er den længst inde på kortet:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/JWOE-3KYJWF.html

Men 2 ens 128 burde da virke, og 256 er dejligt at have.

mvh

John

Fra : Martin K

Dato : 11-07-02 08:12

o&u wrote:
> Men 2 ens 128 burde da virke, og 256 er dejligt at have.

Men der er også den mulighed (har jeg selv været ude for på en gammel
klon-maskine), at alle stænger *skal* være ens. Jeg kørte på et tidspunkt
med 1*128 og 2*32. Det var bare slet ikke stabilt. Så smed jeg 2 ekstra 128
MB stænger i, og det kørte som det skulle

--
Martin K

Fra : Kis

Dato : 12-07-02 09:48

Tusind tak for alle svarene - det vil jeg prøve!!!

MVH
Kirsten