delta
Fra : Peder Skov-Hansen

Dato : 09-07-02 16:43

Hej gruppe,

Jeg har et lille problem med en query. Jeg skal hente to kolonner (felter)
fra en database, og jeg vil gerne lave en "wwRetrievalMode=delta" på den ene
kolonne, men ikke den anden.

Fysisk er det tykkelse vs. længde af en tråd, hvor længde og tykkelse er de
to felter. Jeg er ikke interesseret i at hente en record hver eneste gang
min længdetæller ændrer sig, men meget interesseret i at hente når
tykkelsesmåleren gør det. Dvs. min query ser ud som nogenlunde:

SELECT længde, tykkelse FROM database WHERE wwRetrievalMode='delta'

Problemet er at "delta" kigger på alle de felter jeg henter, og så får jeg
for mange data, og det tager for lang tid. Typisk samler vi data op hvert
10. millisekund, og det tager måske 2 timer at lave en tråd. Så kan I selv
gange op...

Nogen gode ideer? Svar helst på email: psh@nst.com På forhånd tak.

mvh Peder Skov-Hansen

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 09-07-02 17:12

Hej Peder,

"Peder Skov-Hansen" <psh@nst.com> wrote in message
> Hej gruppe,

Jeg forstår ikke følgende sætninger
---
> [...]
> fra en database, og jeg vil gerne lave en "wwRetrievalMode=delta" på den
---
> Problemet er at "delta" kigger på alle de felter jeg henter, og så får jeg
> for mange data, og det tager for lang tid.
---
Hvad sker der her, hvori består problemet? -du modtager alle records hvor
wwRetrievalMode='delta', og sådan fungerer en relational database.

Jeg kan ikke helt få din beskrivelse til at hænge sammen (eller også er det
mit modtageapparat, som er indstillet på sommerferie ;), men:

Du er interesseret i at reagere på at tykkelsen på tråden ændrer sig? -er
det real-time interesse? -for hvis det er, hvorfor så ikke checke data ved
insert tidspunktet (altså bruge en buffer i memory eller lign.)?
Nu nævner du intet om den database du bruger, men det er lidt heftigt at
skulle lave operationer med de intervaller du nævner, og så samtidigt
selecte i den...

vh. Jørgen

Fra : Peder Skov-Hansen

Dato : 09-07-02 17:40

Hej, og tak for svaret.

Mnjae, mon ikke det er min forklaring som er lidt indforstået ...!

> ---
> Hvad sker der her, hvori består problemet? -du modtager alle records hvor
> wwRetrievalMode='delta', og sådan fungerer en relational database.

Ja, og det er nok derfor jeg ikke kan. Du siger altså at wwRetrievalMode
fungerer på en record, som jeg læser det. Og da jeg gerne vil hente både
tykkelse og længde ind i samme record så bliver "delta" trigget når bare en
af dem ændrer sig. Alternativet er kun at hente tykkelsen, men så kender jeg
jo ikke længden.

> Du er interesseret i at reagere på at tykkelsen på tråden ændrer sig? -er
> det real-time interesse? -for hvis det er, hvorfor så ikke checke data ved
> insert tidspunktet (altså bruge en buffer i memory eller lign.)?

Nej, det er det trods alt ikke. Data ligger i databasen trygt og godt som i
en tekstfil. Gemt med høj opløsning (10ms) så vi får det hele med. Men
oftest læser vi data med lavere opløsning.

> Nu nævner du intet om den database du bruger, men det er lidt heftigt at
> skulle lave operationer med de intervaller du nævner, og så samtidigt
> selecte i den...

Tjah, det er det måske også. Vi bruger noget der hedder Wonderware, og
databasen er en afart som hedder InSQL.

mvh Peder