RH7.1 .Død HD forhindrer Linux i at
Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 09-07-02 00:12

Jeg er allmost-newbee, men har rodet lidt med lilo konfiguration ved at
rette i liloconfig-teksten, så jeg har en lille fornemmelse af hvad jeg
skal gøre.

Jeg fik fat i en harddisk(herfra kaldet HDX) som var mærket med "fejl"
udenpå.
Da jeg satte den på mit system, fandt jeg ud af at der var linux på den
og fik adgang til den ved at auto-mounte HDX i linuxconfig (KDE).
Næste gang jeg ville starte svarede HDX ikke bios og blev ikke
detekteret. HDX var død og har ikke virket siden.

Jeg starter fra boot-disketten, da lilo også skal fixes, når jeg får
systemet på rette køl.

Mit problem er at opstarten af linux går i stå fordi den ikke kan mounte
en disk der ikke er der. Jeg ender i et service-mode i bash eller lign.

Indtil opstarten stopper loader andre dele af linux fint (ok), og jeg
kan komme rundt på mine linus/Windows harddiske.

Det jeg mangler at finde ud af er:
Hvor er den liste over automount til linux-config, så jeg kan få fjernet
HDX?

Jeg går udfra at mount-listen findes i klar tekst et eller andet sted i
/ect eller /dev . Jeg kan vel bruge Pico-editoren til at rette den med.

Håber at problemet er tilstrækkeligt beskrevet.

På forhånd tak
Anders

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-07-02 01:14

Anders Lund Olsen wrote:

> Hvor er den liste over automount til linux-config, så jeg kan få fjernet
> HDX?

Det er vist /etc/fstab du leder efter.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 09-07-02 20:49

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Det er vist /etc/fstab du leder efter.

Det ser fornuftigt ud. Prøver...

Tak for hjælpen.

Anders

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 21-07-02 23:00

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Det er vist /etc/fstab du leder efter.

Hulk, Linux er ikke let.
Jeg skrev bla.a.:

> [...]
>
> Indtil opstarten stopper loader andre dele af linux fint (ok), og jeg kan komme rundt på mine linus/Windows harddiske.

Jeg har prøvet som en sindsyg på at få lov til at rette i "/etc/fstab".

Efter at have lært at bruge "vi", kunne jeg ikke gemme rettelserne.

Jeg får hele tiden besked om "read only file system"

Jeg har prøvet
   mount -n -o remount,rw
   chmod ug-rw /ect/fstab
   cd /ect
   cp fstab.OLD fstab

men lige meget hvad jeg gør, kan jeg ikke få lov til at gemme en ny
udgave af /ect/fstab
filen "fstab.OLD" indeholder faktisk de indstillinger jeg har brug for.

????????
Er det muligt at starte fra lilo's bootpromt så fstab.OLD bliver brugt i
stedet for?
Eller er det muligt at boote i rw mode, så man kan få lov til at rette
det jeg har brug for?

Det er jo ikke meget jeg mangler i at få det op at køre igen.

Med håbefulde hilsner
Anders

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-07-02 00:40

Anders Lund Olsen wrote:

> Jeg har prøvet som en sindsyg på at få lov til at rette i "/etc/fstab".

> Jeg får hele tiden besked om "read only file system"

> mount -n -o remount,rw

Det skal være "mount -n -o remount,rw /"

> chmod ug-rw /ect/fstab

chmod u+rw /etc/fstab

(det andet fjerner skriverettighed - og glem 'g' - du vil *ikke* give
gruppen skriveadgang til fstab)

> cd /ect

/etc og ikke /ect

> cp fstab.OLD fstab

> Er det muligt at starte fra lilo's bootpromt så fstab.OLD bliver brugt i
> stedet for?

Nej, det er initscript'ene, der læser fstab - og jeg har aldrig set et
system, der kunne læse dem fra en anden fil.

> Eller er det muligt at boote i rw mode, så man kan få lov til at rette
> det jeg har brug for?

Det *kan* du godt ("linux rw" ved lilo-prompten), men "mount -n -o
remount,rw *skal* altså virke lige så godt.

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 22-07-02 21:07

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]

Skrev den af efter "Friheden til systemadministration"
Men har ikke set grundigt nok efter. "/" står alene på næste linje.

> Det skal være "mount -n -o remount,rw /"

> chmod u+rw /etc/fstab
>
> (det andet fjerner skriverettighed - og glem 'g' - du vil *ikke* give
> gruppen skriveadgang til fstab)

Undskyld, "-" er en stavefejl. Det gør det selvfølgelig ikke lettere at
hjælpe

> /etc og ikke /ect

OK, stavefejl!!

> [...]
>

> Det *kan* du godt ("linux rw" ved lilo-prompten), men "mount -n -o
> remount,rw *skal* altså virke lige så godt.

Ok, jeg gætter på at "linux rw" giver øget mulighed for at der bliver
skrevet ubrugelige data til harddisken, hvis systemet går i koks under
opstarten og derfor ikke kan anbefales.

> /Rasmus

Tak for de gode tips.
Det ser ud til at jeg primært skal lære at læse/stave

Anders

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-02 21:41

Den Mon, 22 Jul 2002 22:06:46 +0200 skrev Anders Lund Olsen:

>Ok, jeg gætter på at "linux rw" giver øget mulighed for at der bliver
>skrevet ubrugelige data til harddisken, hvis systemet går i koks under
>opstarten og derfor ikke kan anbefales.

Normalt bliver / mountet read-only indtil fsck har kørt, så hvis du
har brug for fsck[1], skal du bruge mount-kommandoen. Har du ikke brug
for fsck, kan du godt bruge "linux rw", så vil fsck selv finde ud af
at den skal holde fingrene væk.

Mvh
Kent

[1] Hvis du ikke kan lukke maskinen korrekt ned, så HAR du brug for
fsck.
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 22-07-02 23:45

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Kent
>
> [1] Hvis du ikke kan lukke maskinen korrekt ned, så HAR du brug for
Sjovt, at du nævner det. Jeg HAR brug for fsck. Der ser ud til at være
fejl på harddisken. Jeg har kørt fsck manuelt og på den måde fået
kontakt med systemet igen. (lilo styrer vildt )

Det ser ud som fejlen dukker op igen næste gang jeg booter linux.
(38,2% inde i testen, hver gang) Rettelserne bliver vel kun permanente
hvis bruger "...remount,rw" først. Det må jeg hellere prøve.

Anders

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-07-02 00:18

Anders Lund Olsen wrote:

> [...]
> (38,2% inde i testen, hver gang) Rettelserne bliver vel kun permanente
> hvis bruger "...remount,rw" først. Det må jeg hellere prøve.

Nejnej, du må ikke køre fsck på et filsystem med skriveadgang; du kan meget
vel gøre ondt værre. Hvis fsck og kernen skriver til filsystemet på samme
tid, er de ikke klar over, hvad hinanden gør.

Iøvrigt kan et fejlbehæftet filsystem remounte sig selv til read-only, så du
ikke får ødelagt det mere, inden der bliver kørt fsck - det er ikke det,
der sker?

Har du kontrolleret dmesg for at se, om du får kernefejl ifm. læsning på
harddisken ved de 38.2%? Har du prøvet at køre badblocks? Du skriver jo
trods alt, at disken er markeret "Defekt" (eller noget i den stil) - er det
en IBM GXP?

Prøv at køre "e2fsck -cCv /dev/hdXY" i stedet for den almindelige fsck og
se, om disken skulle have dårlige blokke.

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 22-07-02 23:56

> Det *kan* du godt ("linux rw" ved lilo-prompten), men "mount -n -o
> remount,rw *skal* altså virke lige så godt.
>
> /Rasmus

Det ser ud til at der også var fejl på harddisken, måske fordi jeg på en
uorganiseret måde har koblet harddiske på/af linux.

Nå men anyways, jeg er blevet en del klogere og har fået kontakt med
gode gamle lilo og min linux igen.
Tak for hjælpen.

Anders