Backup i Oracle
Fra : Jakob

Dato : 08-07-02 19:52

Hey!

Jeg er blevet sat til at stå for Backup af en Oracle database. Er der nogen
der kan give et godt råd til hvordan man kan gøre dette automatiseret?? Det
er ligemeget hvor meget backup'en fylder, men det er vigtigt at Oracle
forbliver "kørende" imellemtiden.

Hilsen en ikke særlig kyndig Oracle-bruger...

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 08-07-02 20:07

Hej Jakob,

normalt plejer de steder hvor man kører Oracle også at have en masse vigtige
data, som det kan betale sig at lave en backup-strategi for... såeh hvis jeg
var dig ville jeg kontakte en Oracle konsulentbiks og sparre med dem en dag
eller to.

Min erfaring siger mig at de penge du giver ud her er en god investering,
set i lyset af nedetid, tab af data, ærgrelser osv...

Det var ikke det tekniske svar på hvordan du laver en hot backup og
medmindre vi har en erfaren Oracle DBA i dette forum, som er villig til at
give dig gode råd i dette, så ville jeg råde dig til at få noget rådgivning
"ude i byen".

vh. Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-02 19:07

Jeg ville nok starte med at se lidt ///www.metalink.oracle.com og søge
på RMAN, her vil du en masse omkring "hot" backup. Man bør, hvis det
er muligt en gang om ugen, skyde basen pænt ned og tage en backup på
filniveau, dette af hensyn til at der ikke er for mange archivefiler
der skal lægges på hvis o.s.v.

Jens

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-07-02 19:26

Jakob wrote:

> [...]
> vigtigt at Oracle forbliver "kørende" imellemtiden.
>
> Hilsen en ikke særlig kyndig Oracle-bruger...

"ikke særlig kundig Oracle-bruger" og "hot-backup" lyder i mine
øren ikke som nogen god kombination.

Jeg kan godt fortælle dig, hvordan du gør, men jeg tror ikke, at
du vil være i stand til hverken at holde det i luften på lang
sigt eller at foretage en forsvarlig restore den dag, det bliver
nødvendigt.

Jeg vil kraftigt foreslå dig, at udfritte din chef omkring, hvad
han egenligt har tænkt sig. Oftest tror han at hot-backup er
gratis, og så er det naturligvis det, han vil have. Uanset at
en cold-backup fint kan klare problemet. Lidt afhængigt af
omstændighederne behøver en cold-backup ikke at tage mere end
en halv time og det er i laangt de fleste tilfælde ok.

Hot-backup bruger du kun i miljøer, hvor der virkeligt er penge
på spil og hvor nedetid koster tusindevis af kroner i minuttet.
Det vil være totalt pløk at tage hot-backup, hvis I alligevel
ikke kører med RAID på diskene, har UPS på strømforsyningen og
konstant overvågning osv. Altså i miljøer hvor man bestemt ikke
sætter en "ikke særlig kyndig Oracle-bruger" til at styre den.

Det er ikke for at tale ned til dig. Men jeg arbejder fra tid til
anden med Oracle, og jeg har indtil dato aldrig været ude for,
at en cold-backup ikke var den bedste løsning for kunden (efter
at vi har snakket lidt om det).

Hvis din boss /insisterer/ så skriv igen, eller gør som det også
bliver foreslået: Betalt et urimeligt horribelt honorar til nogen,
der /ved/ hvordan det skal gøres. For 10% ekstra vil de oven i
købet lade være med at grine ad jer (når I kan høre det).

-Claus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-07-02 20:12

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote:

> "ikke særlig kundig Oracle-bruger" og "hot-backup" lyder i mine
> øren ikke som nogen god kombination.

Det er det heler ikke, men hvis man udarbejder en disaster recovery plan, og
så kan du sætte en abe til at lave både backup og restore hvis planen er god
nok.

> [...]
> du vil være i stand til hverken at holde det i luften på lang
> sigt eller at foretage en forsvarlig restore den dag, det bliver

Det er også irelevant, emnet skriger på at blive løst at en kompetent
konsulent, det er en win-win situation.

> [...]
> omstændighederne behøver en cold-backup ikke at tage mere end
> en halv time og det er i laangt de fleste tilfælde ok.

Hvorfor skulle Chefen være dum, jeg kan ikke se nogen indikationer på at det
skulle være tilfældet, han er naturligvis ikke Oracle kyndig, og derfor
beder han en medarbejder om at løse sagen.

> [...]
> konstant overvågning osv. Altså i miljøer hvor man bestemt ikke
> sætter en "ikke særlig kyndig Oracle-bruger" til at styre den.

Det er simpelthen noget sluder, hot backup bruger du når serveren skal køre
24 timers drift, det kan der være mange grunde til, og som oftes ved man
slet ikke hvad konsekvensen af et eventuelt tab af data er, da det er meget
bekosteligt at beregne det.

RAID, UPS og overvågning sikrer ikke data, men forbedrer oppetid, lad
endelig være med at blande tingende sammen.

> [...]
> anden med Oracle, og jeg har indtil dato aldrig været ude for,
> at en cold-backup ikke var den bedste løsning for kunden (efter

Hvis du kun arbejder med Oracle fra tid til anden er du sikkert ikke
certificeret, opdateret og har den fornødne rutine til at lave en backup
plan, hverken i teori eller praksis.

> [...]
> der /ved/ hvordan det skal gøres. For 10% ekstra vil de oven i
> købet lade være med at grine ad jer (når I kan høre det).

De 10.000 jeg har givet ud for en dag med en Oracle ekspert er de bedste
penge jeg nogensinde har betalt, og ja, vi har haft brug for at lave restore
er par gange, og det var dejligt at vi havde testet og dokumenteret det
forinden.

Jeg var 100% med på hvad der foregik og jeg kunne selv lave en del meget
avancerede greb på vores Oracle, men efter kort tid indså jeg, at hvis man
ikke dagligt arbejder med det, er man lost, nu har vi tegnet en kontrakt med
med firmaet som leverede konsulenten, og han at se ham arbejde er en fryd
for øjes, og bestemt alle 1500 kroner værd som han koster i timen.

Jeg har hørt ham grine flere gange, men det var fordi han samtidigt med at
han kastede kryptiske kommandoer efter oradim, server manager og recovery
manager, havde overskud til at fortælle vittigheder.

Naturligvis skal man ikke købe et fjols til 1500 i timen, og de findes, men
ved at hive lidt i netværket kan man altså godt styre uden om dem.

P.S. Jeg har ingen økonomisk interesse i det, men giver gerne navn og firma
på konsulenten hvis nogen henvender sig til mig med en e-mail, og ja,
nospam037@lunddahl.dk virker.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-07-02 20:58

Ulrik Lunddahl wrote:

> Hvorfor skulle Chefen være dum, jeg kan ikke se nogen indikationer på at
> det skulle være tilfældet, han er naturligvis ikke Oracle kyndig, og
> derfor beder han en medarbejder om at løse sagen.

Jeg sagde ikke, at hans chef var dum. Jeg sagde, at han var uinfor-
meret.

Som regel vil en chef ikke have tilstrækkeligt indblik i systemerne
til at indse, at der er rigeligt tid til at foretage en kold backup
på systemet. Min erfaring er i hvert fald, at når man sætter sig ned
og begynder at identificere de konkrete behov, så ender man næsten
altid med en kold backup.

> [...]
> man slet ikke hvad konsekvensen af et eventuelt tab af data er, da det er

Hvis man ønsker 24 timers drift er det som regel fordi, man har en
_forretning_ , der hviler på at man er online. Og hvis man har det,
så har man som regel også forretningsdata i databasen.

Og hvis man har forretningsdata nede i databasen giver hot-backup ikke
nogen speciel sikkerhed. Ryger der en disk har man tabt alle trans-
aktioner siden sidste backup - hot eller ej. Forretningsdata, der
ikke ligger på RAID og som ikke er garderet af archive logs på andre
diske, er gennemført pløk.

Så hot-backup og de andre foranstaltninger til sikring af 24-timers-
drift er som regel snævert knyttet sammen.

> RAID, UPS og overvågning sikrer ikke data, men forbedrer oppetid, lad
> endelig være med at blande tingende sammen.

Prøv lige at forklare mig, hvordan RAID ikke sikrer mod datatab ? Jeg
har lidt svært ved at forstå dit argument.

> Hvis du kun arbejder med Oracle fra tid til anden er du sikkert ikke
> certificeret, opdateret og har den fornødne rutine til at lave en backup
> plan, hverken i teori eller praksis.

Sig mig lige... hvad har du gang i ? Skal jeg til at liste mit CV
før du tager mig seriøst eller hvad ? Ærligt talt...

Og med hensyn til backupplan, så tag lige et kig på din backupplan og
sig mig hvor meget af den, der består af ting, som kræver, at du er
fuldt opdateret i Oracle, og hvor meget, der består af ting som er
stort set ens over ... lad os sige Oracle 7, Oracle 8, Oracle 8i og
Oracle 9i ?

-Claus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-07-02 21:54

> [...]

> på systemet. Min erfaring er i hvert fald, at når man sætter sig ned
> og begynder at identificere de konkrete behov, så ender man næsten

Du tågesnakker, hvad gør du når serveren går ned 16:45, og tager hele dagens
data med sig ?

Eller du vil måske lave kolde backups løbende dagen igennem ?

Jeg kan ikke selv med mine sjove blå briller på se hvordan et RDBMS og
rigeligt tid til kold backup kan nævnes samtidigt.

Naturligvis findes der visse små løsninger med ligegyldige data der kan
genskabes nemt, men her anvendes som oftest ikke Oracle.

> Hvis man ønsker 24 timers drift er det som regel fordi, man har en
> _forretning_ , der hviler på at man er online. Og hvis man har det,
> så har man som regel også forretningsdata i databasen.

Ja, en en foretning der arbejder med at analysere data om natten, eller en
foretning der arbejder i forskellige tidszoner.

> [...]
> aktioner siden sidste backup - hot eller ej. Forretningsdata, der
> ikke ligger på RAID og som ikke er garderet af archive logs på andre

Jeg kan høre at du ikke beskæftiger dig særligt meget med Oracle, siger
"archive log duplex dest" dig noget.

Hvad med archive til tape, eller archive til en maskine i den anden ende af
landet ?

Men med 2 diske på 2 controllere er man langt, IMHO længere end en logisk
volume med en underliggende RAID controller og 2 spejlede diske, men du kan
jo regne lidt på hvad der sker når OS'et går ned i stedet for diskene.

Vil man sikre sig yderligere er det fint at placere archive logs på 2 RAID
subsystemer, men det giver ikke bedre sikkerhed, blot bedre oppetid.

> Så hot-backup og de andre foranstaltninger til sikring af 24-timers-
> drift er som regel snævert knyttet sammen.

Hot backup er backup, sikring af data, hvordan sikrer en hot backup imod
nedetid ?

> Prøv lige at forklare mig, hvordan RAID ikke sikrer mod datatab ? Jeg
> har lidt svært ved at forstå dit argument.

På dit RAID system sletter du en fil, den er nu væk, og kan kun genskabes
via en backup, det er da ikke så svært at forstå.

Altså RAID sikrer dig at du ikke går offline på grund af en disk der går i
stykker, men det sikrer og beskytter ikke dine data.

> Sig mig lige... hvad har du gang i ? Skal jeg til at liste mit CV
> før du tager mig seriøst eller hvad ? Ærligt talt...

Jeg tager dig skam seriøst, jeg er bare uenig i det du skriver.

Samtidigt mener jeg, at det kræver at man udelukkende arbejder med Oracle
database administration til daglig, for at kunne lave en effektiv backup
plan, jeg er ganske sikker, for jeg har set det gå galt flere gange, og selv
sandet at det ikke er nok at lære det, erfaringen er ekstrem vigtig når uret
tikker og en masse mennesker venter på at begynde at tjene penge til
virksomheden igen.

> [...]
> fuldt opdateret i Oracle, og hvor meget, der består af ting som er
> stort set ens over ... lad os sige Oracle 7, Oracle 8, Oracle 8i og

Jeg skrev det måske lidt kryptisk, men hvor mange fejl kender du til i de
forskellige Oracle versioner, og er du i stand til at lave et effektivt
arbejde når det brænder på.

Hvis du ikke arbejder med Oracle administration til hverdag tillader jeg mig
at tvivle.

At kende sine grænser er ofte både billigere og bedre end det modsatte, og
der er ikke særligt mange firmaer herhjemme der har arbejde nok til at en
dygtig Oracle DBA ikke ville kede sig ihjel, ud over konsulenthusene
naturligvis.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-07-02 22:15

Ulrik Lunddahl wrote:

> Du tågesnakker, hvad gør du når serveren går ned 16:45, og tager hele
> dagens data med sig ?

Jeg tror desværre ikke, at det er muligt at føre en fagligt centreret
diskussion med dig om dette emne. Jeg stopper derfor her.

EOD

-Claus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-07-02 00:23

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Jeg tror desværre ikke, at det er muligt at føre en fagligt centreret
> diskussion med dig om dette emne. Jeg stopper derfor her.

Jeg vil så tillade mig at konkludere at din teori med at kold backup er godt
nok for alle gik...kold.

Men du er stadig velkommen til at overbevise mig om hvordan du vil drifte et
RDBMS og kun anvende kold backup.