/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Tiden går langsomt
Fra : Sune Fibæk


Dato : 07-07-02 20:19

Godt nyt! Tiden går langsommere! Eller det gør den i hvert fald i min
computer. Situationen er den at jeg på en router/firewall installation af
SuSE har bemærket at tiden går langsomt. En "date" med 60 sekunders mellem
rum giver hhv.: "Sun Jul 7 21:16:06 CEST 2002" og "Sun Jul 7 21:16:27
CEST 2002". Underligt, ikke?

Nogen der sådan lige kan forklare hvorfor? (Jeg har lige stillet uret med
date -s derfor passer det nogenlunde)

Og hvad er det lige komandoen til sykronisering med en tidsserver den er? og
har sunsite stadig en offentlig tilgængelig kørende? Jeg kan jo slet ikke
følge med mere :)


/Sune

 
 
Thomas Overgaard (07-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Overgaard


Dato : 07-07-02 20:24

Sune Fibæk wrote:

> Og hvad er det lige komandoen til sykronisering med en tidsserver den
> er? og har sunsite stadig en offentlig tilgængelig kørende? Jeg kan jo
> slet ikke følge med mere :)
>
I mit tilfælde så er løsningen som følger:
sudo rdate -s sunsite.auc.dk
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Michael Eriksen (07-07-2002)
Kommentar
Fra : Michael Eriksen


Dato : 07-07-02 20:24

[cut opr. post]
> Og hvad er det lige komandoen til sykronisering med en tidsserver
> den er? og har sunsite stadig en offentlig tilgængelig kørende? Jeg
> kan jo slet ikke følge med mere :)
>
>
> /Sune
>

smid flg. i en fil i /etc/cron.daily

#!/bin/sh
ntpdate ntp.inet.tele.dk

eller i /etc/cron.hourly hvis den er HELT gal!

Michael


Adam Sjøgren (07-07-2002)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 07-07-02 21:03

On Sun, 07 Jul 2002 19:24:27 GMT, Michael Eriksen wrote:

> #!/bin/sh ntpdate ntp.inet.tele.dk

> eller i /etc/cron.hourly hvis den er HELT gal!

Eller installér ntpd, så undgår du grimme hop i kronologien.


Mvh.

--
"Det var en gång i ett annat liv Adam Sjøgren
Ett annat dom mot et annat vi" asjo@koldfront.dk

Michael Eriksen (07-07-2002)
Kommentar
Fra : Michael Eriksen


Dato : 07-07-02 21:21

> Eller installér ntpd, så undgår du grimme hop i kronologien.
>
Ja, bortset fra at ntpd ikke accepterer større hop i tiden - så skal
man bare køre ntp. Men du har ret i at det kan give nogle grimme hop.
Det er dog bedre end helt forkert tid hele tiden

Michael

Michael Eriksen (07-07-2002)
Kommentar
Fra : Michael Eriksen


Dato : 07-07-02 21:27

> ... så skal man bare køre ntp.

Læs ntpdate - sorry

Hans Jørgen Jakobsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Hans Jørgen Jakobsen


Dato : 08-07-02 22:18

On Sun, 07 Jul 2002 20:20:41 GMT, Michael Eriksen wrote:
>> Eller installér ntpd, så undgår du grimme hop i kronologien.
>>
> Ja, bortset fra at ntpd ikke accepterer større hop i tiden - så skal
> man bare køre ntp. Men du har ret i at det kan give nogle grimme hop.
> Det er dog bedre end helt forkert tid hele tiden

ntpd kan ikke køre hvis frekvensfejl er større end 500 ppm.
Der må være et eller andet fundamental galt.
Måske kan tickadj redde det?
>
> Michael

Sune Fibæk (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Fibæk


Dato : 08-07-02 00:03

Adam Sjøgren wrote:

>> #!/bin/sh ntpdate ntp.inet.tele.dk
>
>> eller i /etc/cron.hourly hvis den er HELT gal!
>
> Eller installér ntpd, så undgår du grimme hop i kronologien.

Jeg har en /etc/ntp.conf der siger:

server ntp.inet.tele.dk # IP address of server
server ntp2.inet.tele.dk
driftfile /etc/ntp.drift # path for drift file
logfile /var/log/ntp # alternate log file

(alt udkommenteret er slettet)

Men en ntpq -c peer giver:

sune@yggdrasil> /usr/sbin/ntpq -c peer
remote refid st t when poll reach delay offset
jitter
==============================================================================
skuld.inet.tele ripe.tele.dk 2 u 12 64 1 25.918 37130.3
0.004
urd.inet.tele.d ripe.tele.dk 2 u 9 64 1 22.097 50607.6
0.004

Altså ingen små +'er i venstre margin og derfor ingen opdatering. Jeg får en
opdatering af uret under opstart (rcxntpd start på suse).

cat /var/log/ntp giver:

sune@yggdrasil> cat /var/log/ntp
8 Jul 00:43:33 ntpd[2437]: ntpd exiting on signal 15
8 Jul 00:47:29 ntpd[2476]: signal_no_reset: signal 17 had flags 4000000
(et par linier er slettet, men forskellen er ens).

ntpd -g giver heller ikke noget resultat.

Hvad gør jeg galt? Er det simpelthen mit hardware der fejler?


/Sune

Sune Fibæk (07-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Fibæk


Dato : 07-07-02 22:04

Michael Eriksen wrote:

> smid flg. i en fil i /etc/cron.daily
>
> #!/bin/sh
> ntpdate ntp.inet.tele.dk

Ja, det var også min idé. Det gør, om ikke andet, at uret i maskinen passer,
men det kunne jo være rart at kende årsagen til problemet.

Indtil videre leger jeg med ntp.

/Sune


Adam Sjøgren (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 08-07-02 00:07

On Mon, 08 Jul 2002 01:03:06 +0200, Sune Fibæk wrote:

> skuld.inet.tele ripe.tele.dk 2 u 12 64 1 25.918 37130.3 0.004
> urd.inet.tele.d ripe.tele.dk 2 u 9 64 1 22.097 50607.6 0.004

> Altså ingen små +'er i venstre margin og derfor ingen
> opdatering.

Hvor længe efter du har startet ntpd er det? Det tager et stykke tid
for den at bestemme sig.

Min siger:

asjo@virgil$ echo peers | ntpq
remote refid st t when poll reach delay offset jitter
==============================================================================
-serv000.worldon ntp1-rz.rrze.un 2 u 616 1024 377 31.461 -0.330 23.226
-serv010.worldon gps.freebsd.dk 2 u 1586 1024 276 90.145 -26.169 27.374
-gps.dix.dk .GPS. 1 u 435 1024 377 38.624 -2.157 4.065
*ns.tele.dk .GPS. 1 u 563 1024 377 36.359 0.956 1.409
-Time1.Stupi.SE .PPS. 1 u 625 1024 377 62.211 3.984 8.103
+ntp2.sth.netnod .PPS. 1 u 589 1024 217 51.842 0.285 13.104
ntp2.NL.net 0.0.0.0 0 u - 1024 0 0.000 0.000 4000.00
-benoni.uit.no hora.cs.tu-berl 2 u 750 1024 377 71.196 -3.417 0.477
-ymer.netcetera. ns.uni2.dk 3 u 575 1024 377 36.836 -0.706 0.286
+dcf77.freebsd.d gps.freebsd.dk 2 u 482 1024 377 37.943 0.632 0.669
asjo@virgil$


Mvh.

--
"Det var en gång i ett annat liv Adam Sjøgren
Ett annat dom mot et annat vi" asjo@koldfront.dk

Sune Fibæk (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Fibæk


Dato : 08-07-02 00:28

Adam Sjøgren wrote:

>> Altså ingen små +'er i venstre margin og derfor ingen
>> opdatering.
>
> Hvor længe efter du har startet ntpd er det? Det tager et stykke tid
> for den at bestemme sig.

10-20 minutter. Men jeg giver den da lige lidt mere tid. På den anden side
set; mit offset bliver jo bare større og større - så vidt jeg kan læse af
informationen er der en grænse (1000 sek.) og ntpd dør hvis den
overskrides. Mit er pt. på hhv. 1285915 og 1276931 ms. Unægteligt en del.
Så vidt jeg lige kan overskue er de i øvrigt mere end 1000 sekunder.

>
> Min siger:
>
> asjo@virgil$ echo peers | ntpq
> remote refid st t when poll reach delay offset
> jitter
>
==============================================================================
> -serv000.worldon ntp1-rz.rrze.un 2 u 616 1024 377 31.461 -0.330
> 23.226

Tror du, at du opdatere mod servere nok? ;)


/Sune

Adam Sjøgren (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 08-07-02 00:31

On Mon, 08 Jul 2002 01:28:13 +0200, Sune Fibæk wrote:

> 10-20 minutter. Men jeg giver den da lige lidt mere tid. På den
> anden side set; mit offset bliver jo bare større og større - så vidt

Hvad med først at køre ntpdate, og så starte ntpd derefter? Så er
udgangspunktet korrekt, og der skal "bare" justeres.


Mvh.

--
"Det var en gång i ett annat liv Adam Sjøgren
Ett annat dom mot et annat vi" asjo@koldfront.dk

Henrik Stidsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-07-02 01:51

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote in
news:87wus7xgi5.fsf@virgil.koldfront.dk

>> 10-20 minutter. Men jeg giver den da lige lidt mere tid. På den
>> anden side set; mit offset bliver jo bare større og større - så
>> vidt
>
> Hvad med først at køre ntpdate, og så starte ntpd derefter? Så
> er udgangspunktet korrekt, og der skal "bare" justeres.

Hvis alt andet fejler, kør ntpdate en gang i timen (døgnet, ugen,
måneden efter behov) via et cronjob.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Klaus Alexander Seis~ (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 08-07-02 06:00

Henrik Stidsen skrev:

> Hvis alt andet fejler, kør ntpdate en gang i timen (døgnet,
> ugen, måneden efter behov) via et cronjob.

Men vel ikke samtidig med at ntpd kører?

Jeg har sat ntpdate til at justere tiden ved opstart af maskinen;
derefter startes ntpd, som hurtigt finder takten.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Henrik Stidsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-07-02 12:00

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in
news:jakabov+53479333-0fc4-412a-b2a6-8b864de6ec35@news.szn.dk

>> Hvis alt andet fejler, kør ntpdate en gang i timen (døgnet,
>> ugen, måneden efter behov) via et cronjob.
>
> Men vel ikke samtidig med at ntpd kører?

nej det kan den ikke finde ud af :/

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Sune Fibæk (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Fibæk


Dato : 08-07-02 07:41

Adam Sjøgren wrote:

> On Mon, 08 Jul 2002 01:28:13 +0200, Sune Fibæk wrote:
>
>> 10-20 minutter. Men jeg giver den da lige lidt mere tid. På den
>> anden side set; mit offset bliver jo bare større og større - så vidt
>
> Hvad med først at køre ntpdate, og så starte ntpd derefter? Så er
> udgangspunktet korrekt, og der skal "bare" justeres.

Tiden bliver sat korrekt når jeg starter ntpd men efterfølgende bliver den
ikke ændret. Løsningen bliver nok, som foreslået andet steds i tråden, at
køre ntpdate i et cronjob selvom det jo lang fra er optimalt! Og så måske
undersøge muligheden for at det er hardwaren (gammel computer som bare
router og sådan lidt og som derfor er tændt hele tiden.).

Mange tak for hjælpen.


/Sune

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste