Slag mod Økumenisk dåbs opfattelse??
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-07-02 20:01

Citat om tro og dåb fra;

http://www.pinsekirkerne.dk/pinsen/omos/default.asp

Dåb og tro på Jesus Kristus hører uløseligt sammen. Jesus bød sine
disciple, at de skulle døbe alle, som kom til tro, når de hørte budskabet om
Guds frelse. Man må altså først have en personlig tro på Kristus, før man
kan lade sig døbe. Derfor praktiserer vi den såkaldte "troendes dåb" i vore
menigheder.

Dåben er en betydningsfuld handling for den troende. Man bekender for
alle mennesker, at man nu tror på Jesus som sin personlige frelser. Samtidig
markerer dåben afslutningen på det liv, man levede, før man blev frelst og
begyndelsen på et nyt. Man siger farvel til livet i synd og forpligter sig
til at leve et nyt liv for Jesus Kristus. Der er altså tale om en dåb til
Kristus. En af Bibelens forfattere, Paulus, udtrykker dette således: "Det er
ikke længere mig, der lever men Kristus lever i mig". I Bibelen kaldes dåben
derfor en begravelse. Heraf følger at dåben må ske ved fuldstændig
neddyrkelse, sådan som også de første kristne gjorde det.

Når man døbes til Kristus, døbes man også til hans menighed, som i
Bibelen kaldes Jesu legeme. Ved dåben bliver man tilsluttet den lokale
menighed, ligesom de første kristne blev det.

Citat slut;

Man praktisere "troens dåb" i Pinsekirkerne som skrevet i citatet og så
Godtager man på ligefod med "troens dåb" andre dåbsformer i Økumenisk
fældesskab,

Hvori ligger så troen på "troens dåb" Og hvordan kan Pinsevækkelsen med
denne tro på "troens dåb" som den sande evangelisk dåbshandling fra Gud , Gå
i samarbejde med andre kirker der ikke har eller holder den samme evangelisk
dåbshandling??

Ef 4 v 5 én Herre, én tro, én dåb;

Jeg kalder det for evangelisk hykleri, at tro på ét og sige noget andet i
fællesskabets navn, til andre kirker med andre dåbsformer!

Erik L

Vi driver jo ikke som alle de andre handel med Guds ord, men taler
renfærdigt på Guds vegne, for Guds ansigt i Kristus.

Fra : Niels

Dato : 07-07-02 23:28

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Når man døbes til Kristus, døbes man også til hans menighed, som i
> Bibelen kaldes Jesu legeme. Ved dåben bliver man tilsluttet den lokale
> menighed, ligesom de første kristne blev det.

både og, dåben er ikke et menlemskort til en bestemt kirkeretning eller
kirke bygning, men til kristi Legeme som du selv citerer.. derfor bliver der
også i pinsekirken samt apostolsk kirke døbt mennesker fra små
husmenigheder, hjælpecentre ect. der ikke selv har dåbsfaciliteter..
Pinsekirken bruger kun dåben som medlemsadgang for så vidt den der skal
døbes ønsker det..

> Citat slut;
>
> Man praktisere "troens dåb" i Pinsekirkerne som skrevet i citatet og så
> Godtager man på ligefod med "troens dåb" andre dåbsformer i Økumenisk
> fældesskab,

Hmm, dette er vel egentlig på linie med det citerede er det ikke? altså at
de andre døbte er døbt ind i det fællesskab de nu kommer fra??.

> [...]
> denne tro på "troens dåb" som den sande evangelisk dåbshandling fra Gud ,

> i samarbejde med andre kirker der ikke har eller holder den samme

Meget enkelt, hvis de andre følger Bibelen tale om dåb er de jo brødre i
Herren selv om de har forskellige navne.. de er jo døbt til den samme
Kristus.

> Ef 4 v 5 én Herre, én tro, én dåb;
>
> Jeg kalder det for evangelisk hykleri, at tro på ét og sige noget andet i
> fællesskabets navn, til andre kirker med andre dåbsformer!

Jeg kalder det ensporet snæversynethed at tro, at der kun findes en
kirkebygning i Jesu Legeme.

> Erik L
>
> Vi driver jo ikke som alle de andre handel med Guds ord, men taler
> renfærdigt på Guds vegne, for Guds ansigt i Kristus.

At citere dette vers i denne sammenhæng er som at høre på farisæren i Jesu
fortælling om Farisæren og tolderen.

Niels

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-07-02 00:22

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> [...]
> husmenigheder, hjælpecentre ect. der ikke selv har dåbsfaciliteter..
> Pinsekirken bruger kun dåben som medlemsadgang for så vidt den der skal

Det er hvad pinsevækkelsen skriver de tror på, så hvorfor skulle jeg ikke
tro på, at de tror på, det de skriver??

> [...]
>
> Meget enkelt, hvis de andre følger Bibelen tale om dåb er de jo brødre i
> Herren selv om de har forskellige navne.. de er jo døbt til den samme

Ja det er jo den fældeskirkelige tanke, men det er ikke den tanke
Pinsevækkelsen skriver på deres hjemmeside.

> Jeg kalder det ensporet snæversynethed at tro, at der kun findes en
> kirkebygning i Jesu Legeme.

Der findes kun en Jesus og han har kun et legeme.

> At citere dette vers i denne sammenhæng er som at høre på farisæren i Jesu
> fortælling om Farisæren og tolderen.

Det er rigtigt, men handler man sig ikke også til et forlig mellem kirkerne
og derefter får Guds Ord til at passer til aftalerne??

--
Erik L

I want one thing, 'Hell empty and Heaven full!