1 maskine, 2 window managere på samme tid?
Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-02 01:30

Henning Petersen wrote:

> Jeg sad og fik en dum ide!

Jeg har fået en anden idé ... sikkert også dum :)
Her er den:

Jeg har puslet lidt med GNUstep (GNUs Openstep klon).
Den bruger (helst) Window-maker som window manager.
Window-maker passer også ret godt til "the NeXT feeling" - det er jo
ligesom også det den er lavet til.
Den fungerer dog meget anderledes end f.eks. sawfish som jeg ellers
bruger og derfor kan jeg ikke rigtig lide at blande GNUstep miljøet med
traditionel X-feel.

Det er på den anden side også ret trælst at skulle logge ind og ud af
sin X-session for at skifte.

Så tænkte jeg: Når nu Sawfish f.eks. har flere virtuelle desktops, kunne
man så ikke lade en ad dem være GNUstep-miljøet?

Det ved jeg godt man ikke kan da man jo ikke kan køre window-maker inde
i en sawfish (med mindre man kører Xnest eller lign.

Men man må vel kunne lave noget med at køre to X-servere med hver sin
window-manager og skifte mellem dem ca. på samme måde som man skifter
mellem virtual desktops (ofte ctrl-alt-arrow)?
Men der bliver vel noget med at få X primary selection til at virke på
tværs af to X-servere?

Nogen idéer?

Peter

Fra : Andreas Hinz

Dato : 08-07-02 12:43

Den Sun, 07 Jul 2002 02:30:26 +0200
skrev Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no>:

> Så tænkte jeg: Når nu Sawfish f.eks. har flere virtuelle desktops, kunne
> man så ikke lade en ad dem være GNUstep-miljøet?

Hej,
jeg ser ikke lige en løsning som du vil havd den, men noget der virker er
VNC.

Installér VNC server og viewer på maskinen -> opsæt VNCs
"~/.vnc/.xstartup" til at starte "wmaker" -> start "vncserver" -> gå til
en af dine virtuelle desktops og start "vncviewer <din maskines navn>:1".

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-07-02 19:16

Andreas Hinz wrote:
> [...]
> en af dine virtuelle desktops og start "vncviewer <din maskines navn>:1".

Hmm.. VNC er smart nok, men det er ikke godtnok til det jeg ønsker. Det
skal være ren X.
Kreativt forslag ellers :)
Men Thorbjørn gav et godt tip i en anden tråd som jeg vil prøve en dag.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-02 19:40

> [...]
>window-manager og skifte mellem dem ca. på samme måde som man skifter
>mellem virtual desktops (ofte ctrl-alt-arrow)?

Du kan sagtens[1] lave det, så du har to X-servere på Ctrl-Alt-F7 og
Ctrl-Alt-F8.

>Men der bliver vel noget med at få X primary selection til at virke på
>tværs af to X-servere?

Det kan man umiddelbart ikke.

Mvh
Kent

[1] Med forbehold for problemer med visse devices. Fx kan jeg ikke få
min Wacom pen til at virke på to Xservere samtidig.
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator