Scalar yngel
Fra : Louise Brock

Dato : 06-07-02 19:49

Hej NG

Jeg tror nok at jeg har fået scalaræg i mit akvarie. Det er små
gennensigtige æg der er lagt på et sværdplanteblad. To af mine scalare
svømmer hele tiden omkring bladet og jager andre fisk væk. Det ser også ud
som om de lufter æggene.
Hvad gør jeg nu? Skal de flyttes til et andet akvarie? Skal forældrene
flyttes med? Hvor lang tid går der inden der kommer unger fra æggene? Hvad
skal de have at spise hvis de klækker?

MVH Louise

Fra : Morten Gulev

Dato : 06-07-02 20:27

Hej Louise

For det første: Tillykke med din scalare-yngel! Det betyder at dine fisk
er sunde og glade, når de begynder at lægge æg. Jeg har tit oplevet at mine
scalarer har lagt æg men det er aldrig blevet til unger ........
Her er hvad jeg har læst mig til i håb om en dag at få unger fra æggene:
Hvis forældrene passer æggene ved at blafre vand hen over dem og jage de
andre fisk væk, skal du ikke flytte på noget. Æggene kan såmænd godt holde
til det, men forældrene vil blive stressede og formentlig æde æggene. Om de
gør det alligevel finder du jo ud af Hold lyset tændt hele døgnet, da
forældrene ikke kan beskytte æggene når de ikke kan se dem; nogle gange
spiser de dem også selv om natten! Efter et par dage skulle æggene klække
og de små fisk bliver af forældrene overflyttet til en vandret overflade
(som regel igen et blad) hvor de igen beskyttes indtil de efter i alt en uge
selv kan svømme rundt. Der er mange gode råd om hvad man skal fodre små
fiskeunger med - mysis, artemia etc. Min egen overbevisning efter at have
ynglet corydoras og ancistrus er at der er masser af små organismer i
akvariet som fiskene finder og æder. Det bør ikke give andledning til de
store udskejelser.
Som sagt så er der aldrig blevet klækket scalare-æg i mit akvarium, men
forhåbentlig kan mine råd hjælpe alligevel. Lad mig (os) endelig høre
hvordan det går!!!!!!!!
Held og lykke, Morten

Fra : Henrik Lohse

Dato : 06-07-02 21:07

Hej Louise

Tillykke med din nye forældreværdighed
Jeg har tidligere haft held med at flytte æggene over i et mindre akvarie og
så lade
en svag strøm af bobler "lufte" æggene. Der skal naturligvis være det samme
vand
i "kuvøsen" som i opholdsakvariet. Desuden skal du være varsom med at
filtrere
for kraftigt når ungerne er blevet fritsvømmende, da mange da vil ende deres
dage
i filtret. Bedst er nok helt at undgå at filtrere, og istedet udskifte en
mindre mængde
vand hver dag.

mvh
Henrik