/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Virksomhedsordningen, SU, fremleje..
Fra : Solerika


Dato : 06-07-02 17:21

Hej,

jeg er i færd med et større arrangement. Jeg har tilbud om at leje et større
lejemål med kontorer. Dette koster 10.000 kroner i månedlig leje. Det har
jeg ikke råd til, men jeg vil meget gerne tage imod tilbuddet for så at
fremleje en del af lejemålet for cirka 5-6000 kroner månedligt.
Problemet er nu, at jeg er på SU. Jeg har mulighed for at blive betalt som
freelancer på mit arbejde, det vil sige at jeg kan modtage løn gennem et
firma. Jeg tjener godt 5000 kroner om måneden.
Jeg har hørt om virksomhedsordningen og overvejer nu, om ikke jeg kan bruge
denne. Kan jeg lave et selskab med virksomhedsordningen der modtager et
beløb fra mit nuværende arbejde hver måned samt fra en eller flere
fremlejere, for så at betale denne sum videre til min udlejer? Og vil jeg
sadig kunne modtage SU?

Da jeg skal svare videre snarest beder jeg jer om hjælp så hurtigt som
muligt.

På forhånd tak,
Solerika.



 
 
Erik G. Christensen (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 06-07-02 17:33

Solerika wrote:

> Jeg har hørt om virksomhedsordningen og overvejer nu, om ikke jeg kan bruge
> denne. Kan jeg lave et selskab med virksomhedsordningen der modtager et
> beløb fra mit nuværende arbejde hver måned samt fra en eller flere
> fremlejere, for så at betale denne sum videre til min udlejer? Og vil jeg
> sadig kunne modtage SU?

Ja, hvis du ellers opfylder betingelserne for at være i VS-ordning,
og der kan være tvivl, da du muligvis anvender en del af det lejede
til personligt brug ?

Og VS-ordningen er intet selskab, men nogle formelle krav til regnskab
og cashflow, og de skal være opfyldt fra 1. dag.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Solerika (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Solerika


Dato : 06-07-02 17:47

Hej Erik,

tak for dit hurtige svar.

> Ja, hvis du ellers opfylder betingelserne for at være i VS-ordning,
> og der kan være tvivl, da du muligvis anvender en del af det lejede
> til personligt brug ?

Ja, det har jeg på en måde. Jeg kommer ikke til at have folkeregisteradresse
der, men jeg kommer til at opholde mig meget i lokalerne, også uden for min
"arbejdstid", og jeg forestiller mig at placere dagligdags, huslige
genstande og møbler i lokalerne. Jeg ved at det er meget besværligt at få et
kontor i eget hus godkendt som erhverv, men hvordan vil jeg stå i denne
situation?


> Og VS-ordningen er intet selskab, men nogle formelle krav til regnskab
> og cashflow, og de skal være opfyldt fra 1. dag.

Aha. Det vil sige at man skal arrangere med en konto specielt til firmaet
hvorfra der kun udbetales løn og kun indbetales firmaets indtægter, eller
hvad?



Erik G. Christensen (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 06-07-02 18:03

Solerika wrote:

> Ja, det har jeg på en måde. Jeg kommer ikke til at have folkeregisteradresse
> der, men jeg kommer til at opholde mig meget i lokalerne, også uden for min
> "arbejdstid", og jeg forestiller mig at placere dagligdags, huslige
> genstande og møbler i lokalerne. Jeg ved at det er meget besværligt at få et
> kontor i eget hus godkendt som erhverv, men hvordan vil jeg stå i denne
> situation?

Kun hvis du har nogle tilsvarende indtægter, og pas lidt på nabo
vurderinger, og specielt at det nok ikke er godkendt til beboelse.

>
> > Og VS-ordningen er intet selskab, men nogle formelle krav til regnskab
> > og cashflow, og de skal være opfyldt fra 1. dag.
>
> Aha. Det vil sige at man skal arrangere med en konto specielt til firmaet
> hvorfra der kun udbetales løn og kun indbetales firmaets indtægter, eller
> hvad?

Ja, præcist, og du får ikke løn fra VS, men hæver overskud, så alt hvad
du hæver er "sådan ca" at sammenligne med løn.
Og hæver du det ikke, kan det opspares med 30% skat.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Solerika (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Solerika


Dato : 06-07-02 18:29

> > Ja, det har jeg på en måde. Jeg kommer ikke til at have
folkeregisteradresse
> > der, men jeg kommer til at opholde mig meget i lokalerne, også uden for
min
> > "arbejdstid", og jeg forestiller mig at placere dagligdags, huslige
> > genstande og møbler i lokalerne. Jeg ved at det er meget besværligt at
få et
> > kontor i eget hus godkendt som erhverv, men hvordan vil jeg stå i denne
> > situation?
>
> Kun hvis du har nogle tilsvarende indtægter, og pas lidt på nabo
> vurderinger, og specielt at det nok ikke er godkendt til beboelse.

Nu kommer jeg, som det fremgik af mit første indlæg, til at have en indtægt
der præcist svarer til det beløb, jeg betaler i leje, minus det beløb jeg
inddriver fra fremlejerne.
Jeg er klar over at dette vil virke mistænkeligt da det intet overskud vil
give i firmaet, men det kommer forhåbentlig ikke til at give underskud
heller. Hvilke krav findes der på dette område?


> > Aha. Det vil sige at man skal arrangere med en konto specielt til
firmaet
> > hvorfra der kun udbetales løn og kun indbetales firmaets indtægter,
eller
> > hvad?
>
> Ja, præcist, og du får ikke løn fra VS, men hæver overskud, så alt hvad
> du hæver er "sådan ca" at sammenligne med løn.
> Og hæver du det ikke, kan det opspares med 30% skat.

Hmm.. Men vil det sige, at den værdi der opspares først beskattes med 30% og
derefter med min personskat når jeg trækker beløbet ud (hvis dette gøres
eksempelvis året efter)?





Erik G. Christensen (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 06-07-02 18:39

Solerika wrote:

> Nu kommer jeg, som det fremgik af mit første indlæg, til at have en indtægt
> der præcist svarer til det beløb, jeg betaler i leje, minus det beløb jeg
> inddriver fra fremlejerne.
> Jeg er klar over at dette vil virke mistænkeligt da det intet overskud vil
> give i firmaet, men det kommer forhåbentlig ikke til at give underskud
> heller. Hvilke krav findes der på dette område?

Ikke umiddelbart, men det er fint at have en "virksomhedsplan",
dvs en ide om, hvorfor man gør noget erhvervsmæssigt, og bedst
hvis det er for at kunne tjene noget,
alt hvad der lugter af skattespekulation er suspekt, og udsat
for nærmere granskelse, men over et åremål på to tre år.


> > Ja, præcist, og du får ikke løn fra VS, men hæver overskud, så alt hvad
> > du hæver er "sådan ca" at sammenligne med løn.
> > Og hæver du det ikke, kan det opspares med 30% skat.
>
> Hmm.. Men vil det sige, at den værdi der opspares først beskattes med 30% og
> derefter med min personskat når jeg trækker beløbet ud (hvis dette gøres
> eksempelvis året efter)?

Ja, og her modregnes den aktuelle skat med det, du har betalt (de 30%).

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Solerika (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Solerika


Dato : 06-07-02 18:51

> > Jeg er klar over at dette vil virke mistænkeligt da det intet overskud
vil
> > give i firmaet, men det kommer forhåbentlig ikke til at give underskud
> > heller. Hvilke krav findes der på dette område?
>
> Ikke umiddelbart, men det er fint at have en "virksomhedsplan",
> dvs en ide om, hvorfor man gør noget erhvervsmæssigt, og bedst
> hvis det er for at kunne tjene noget,
> alt hvad der lugter af skattespekulation er suspekt, og udsat
> for nærmere granskelse, men over et åremål på to tre år.

Tjah, nu er det jo ikke *skatte*spekulation, blot spekulation fra min side
om at kunne bruge et par lokaler som kombineret kontor/studierum.
Men hvad angår skatten, forresten, hvordan hænger det så sammen med det
fremlejede? Hvis jeg har en indtægt fra mine fremlejere på 5000 kroner, er
det så skattepligtigt når jeg skal betale det videre til min udlejer?


> Ja, og her modregnes den aktuelle skat med det, du har betalt (de 30%).

Det lyder godt. :)



Erik G. Christensen (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 06-07-02 18:57

Solerika wrote:

> Men hvad angår skatten, forresten, hvordan hænger det så sammen med det
> fremlejede? Hvis jeg har en indtægt fra mine fremlejere på 5000 kroner, er
> det så skattepligtigt når jeg skal betale det videre til min udlejer?

Som du selv startede med
Ikke hvis du bruger VS-ordningen rigtig.
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Solerika (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Solerika


Dato : 06-07-02 19:23

> > Men hvad angår skatten, forresten, hvordan hænger det så sammen med det
> > fremlejede? Hvis jeg har en indtægt fra mine fremlejere på 5000 kroner,
er
> > det så skattepligtigt når jeg skal betale det videre til min udlejer?
>
> Som du selv startede med
> Ikke hvis du bruger VS-ordningen rigtig.

Tak for din hjælp, Erik, det har lettet mit hjerte.

Solerika



Jørgen E. Madsen (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen E. Madsen


Dato : 06-07-02 21:10


>"Solerika" <solerika@hotmail.com> skrev
> Jeg har hørt om virksomhedsordningen og overvejer nu, om ikke jeg kan bruge
> denne. Kan jeg lave et selskab med virksomhedsordningen der modtager et
> beløb fra mit nuværende arbejde hver måned samt fra en eller flere
> fremlejere, for så at betale denne sum videre til min udlejer? Og vil jeg
> sadig kunne modtage SU?
>
>

Det er nettoindtægten af virksomhed der indgår i beregningen, så også uden for virksomhedsordningen skal indtægter og udgifter modregnes. Det overskud der er herefter kan du i virksomhedsordningen vælge at spare op i virksomheden, hvis du kan lade et evt. overskud blive (altså du ikke hæver pengene). Så vil der ikke være noget der påvirker SU, forudsat du kan spare det hele op. Du må ikke spare op i aktier, men gerne i obligationer eller en bankbog.

Mvh. JørgenE

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste