Billeder i database
Fra : Mogli

Dato : 06-07-02 13:41

Hej allesammen

Jeg er igang med at lege med lidt JSP inden jeg skal have dette til valgfag
næste semester og skal her have lagt nogle billeder ind i en database. Enten
access eller sql2000.

Mit spørgsmål er hvordan man får lagt flere 1000 billeder ind i en database
nemmest. For jeg mener ikke at det kan passe at man er nødt til at lægge
hver enkelt ind seperat og dermed bruge flere dage på dette. Men er jeg helt
gal på den. Det er ligemeget om det er i ms-access eller i sql2000.

Har prøvet bare at markere nogle stykker og derefter "trække" dem ind i
databasen. Dette lykkedes kun ved access, men kunne kun gøre det enkeltvis.
De må gerne komme til at ligge som links i tabellen, da det ellers vil komme
til at fylde for meget.

Håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål

MVH
Miki Vester

Fra : Jørgen Staun

Dato : 06-07-02 14:39

"Mogli" <Mogli@Mogli.dk> wrote in message
> [...]
komme
> til at fylde for meget.
>
> Håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål

Prøv at kigge på denne side, den har mange eksempler på access-problemer og
lign.
http://www.mvps.org/access/

En løsning på hvordan du laver et link til den fysiske fil i Access uden at
DB'en vokser kan du se her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q148463

Jørgen

Fra : Jørgen Staun

Dato : 06-07-02 14:47

mht at indlæse alle billeder på en gang i din DB, har jeg selv lavet dette
til min egen DB. Det kan være du kan gennemskue det. Bemærk at denne løsning
kun registerer filnavnet og ikke hele stien, hvis du vil have hele stien til
filen, skal du lave [FILNAVN] = MyFile om til [FILNAVN] = MyFolder & "\" &
MyFile

Det skulle vist hjælpe dig lidt på vej med indlæsningen af dine 1000
billeder, bemærk dog at billederne skal ligge i det samme katalog
SEARCHFOLDER (jeg har angivet dette i en formular, for at kunne ændre dette)

Jørgen

Private Sub CmdReadPics_Click()
Dim check As String
Dim MyFolder As String
Dim MyExt As String
Dim MyPath As String
Dim MyFile As String
Dim strCriteria As String
Dim rs As Recordset

MyFolder = SearchFolder
' Hent sti hvor filer skal indlæses.
MyPath = MyFolder & "\" & "*.*" '[SearchExtension] indlæs alle type
filer eller vælg searchExten.
MyFile = Dir(MyPath, vbNormal)
Do While Len(MyFile) <> 0
check = MyFolder & "\" & MyFile
MyFile = Dir
check = MyFolder & "\" & MyFile
' Gå til ny post i formularen
' Undersøger om posten eksisterer i forvejen for ikke at få
gentagne data i TblBillede
If DCount("*", "TblBillede", "FilNavn = " & Chr(34) & MyFile &
Chr(34)) = 0 Then
' Hent den første fil i stien med den defineres extension
[FilNavn] = MyFile
'Hvis post/fil ikke findes tilføjes den.
DoCmd.RunCommand acCmdRecordsGoToNew
End If

' Gentag indtil der ikke er flere filer der skal indlæses
Loop
' Genopfrisk listen LstDoc
LstPics.Requery
MsgBox "Alle nye billeder er indlæst i Databasen.", vbInformation,
"Billede indlæsning"

End Sub

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 06-07-02 15:14

> [...]

helt
> gal på den. Det er ligemeget om det er i ms-access eller i sql2000.

Jeg har udviklet et indkøbssystem til en kunde. En del af dette system er et
indbygget varekatalog på ca. 20.000 varenumre. En del af disse varer har et
billede tilknyttet, således at billedet vises når varen kaldes frem på
skærmen.

Det er lavet på følgende måde:

Hver vare i kataloget har sit eget varenummer som kunden har defineret,
f.eks 123456.

Når man kalder en vare frem på skærmen, undersøger formularen om der i en
bestemt folder på harddisken ligger en billede-fil med et navn der passer på
varens varenummer, f.eks: 123456.jpg

Hvis der gør det, vises billedet i en Image-control på formularen. Ligger
der ikke noget billede vises istedet en default No-Image billedefil, som
ligger i databasens program folder.

På denne måde kan kunden nemt lægge flere billeder ind i systemet. Det er
blot et spørgsmål om at kopiere billede-filer ind i en bestemt folder på
harddisken, og så sørge for at hver fil har et navn der passer på et
varenummer.

/ Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail