Snegle ??
Fra : Per Kristensen

Dato : 13-02-01 18:33

Hejsa

Jeg har fået snegle i vores akvarium, hvad gør vi ??

Per

www.napena.dk

Fra : Madsen

Dato : 13-02-01 18:51

"Per Kristensen" <per@napena.dk> skrev:

> Jeg har fået snegle i vores akvarium, hvad gør vi ??

Træls!
Du kan vælge at anskaffe dig nogle pragtsmerlinger. De er
geniale til at spise snegle. Hvis du har små fiskeunger i
akvariet, så kan smerlingerne desværre også finde på at
æde dem, hvis de kan fange dem.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-02-01 22:25

Per Kristensen <per@napena.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Kaei6.66$TL6.8173@news000.worldonline.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået snegle i vores akvarium, hvad gør vi ??

Velkommen i klubben..

Men prøv at smide et stykke agurk ned i akvariet og vent så et lille stykke
tid så skal du se løjer :)

/Peter

Fra : Niels Thrane

Dato : 13-02-01 22:33

Hmm... Jeg har selv lige opdaget en enkelt lille snegl i mit akvarie..

Hvor kommer de fra?? Sidder de på planterne, når man køber dem, eller kan de
introduceres sammen med nye fisk?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Kent Christensen

Dato : 13-02-01 23:59

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> skrev i en meddelelse news:HKhi6.57783$zw.1015946@twister.sunsite.dk...
> Hmm... Jeg har selv lige opdaget en enkelt lille snegl i mit akvarie..
>
> Hvor kommer de fra?? Sidder de på planterne, når man køber dem, eller kan de
> introduceres sammen med nye fisk?

Hej Niels

Du kan meget let slæbe snegle med dig hjem i akvariet, når du køber nye
planter.

Du har måske engang set en lille mærkelig, fastsiddende gele-klump på en
eller flere af pladende på nye planter. Det er snegleæg, som hurtigt kan udvikle
sig til nye snegle, når du sætter planten i akvariet. Du kan selvfølgelig også
slæbe levende snegle med dig hjem.

Snegle kan formere sig MEGET hurtigt i akvariet (de er tvekønnede), hvis de
rigtige betingelser er til stede. Hvis du fx overfodrer dine fisk, giver det straks
grobund for en "dejlig" stor sneglefamilie i dit akvarium .

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 14-02-01 01:22

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev:

> [...]
> rigtige betingelser er til stede. Hvis du fx overfodrer dine fisk, giver det straks
> grobund for en "dejlig" stor sneglefamilie i dit akvarium .

Det værste tilfælde jeg har set er hos en bekendt hvor bundlaget
var helt levende efter en fodring. Han fandt dog også hurtigt ud
af at skære lidt ned på foderet, men de er faktisk ret svære at
slippe af med de bæster. Selvfølgelig kan man droppe argurker
og kartoffelstykker derned, men der er nu ingen der gør det så
godt som smerlingerne.

Pas forøvrigt på med det sneglegift man kan købe. Jeg har set
tilfælde hvor planterne desværre heller ikke kan klare giften.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 14-02-01 06:06

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message
> "Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev:

[snip]

> Pas forøvrigt på med det sneglegift man kan købe. Jeg har set
> tilfælde hvor planterne desværre heller ikke kan klare giften.

> [...]
Hejsa

Og så er der det problem med sneglegift at du så får en mængde døde
snegle i dit akvarie, som indeholder en stor mængde organisk materiale,
som går i forådnelse....

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-02-01 14:44

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev:

> Og så er der det problem med sneglegift at du så får en mængde døde
> snegle i dit akvarie, som indeholder en stor mængde organisk materiale,
> som går i forådnelse....

Jep!
Man kan jo selvfølgelig tage et stykke vandslange og suge dem op, men
i princippet vil jeg give dig ret.

Det kan jo tænkes at være de her majasnegle der lever i bundlaget og
så er de jo ikke nemme at få fat på når de dør.
Jeg ved ikke om de hedder majasnegle, men det er de her kegleformede
dimser. Det er disse snegle jeg har i mit akvarie. Dog synes jeg ikke de
gør nogen skade og jeg kan holde bestanden nede på et minimum, så
jeg har valgt at lade dem leve. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 14-02-01 15:19

> [...]

Brug pragtsmerlinge, så sparer du også foder til dem

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Kent Christensen

Dato : 14-02-01 23:56

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse news:96e31r$a1h$3@news.inet.tele.dk...

Uddrag:

> [...]
> dimser. Det er disse snegle jeg har i mit akvarie. Dog synes jeg ikke de
> gør nogen skade og jeg kan holde bestanden nede på et minimum, så

Hej Madsen

Jeg har kigget i et par gamle kopier fra en akvariebog, og ifølge dem hedder
de kegleformede snegle "Tårnsnegl". De andre snegle med lidt flade, runde
sneglehuse hedder "Rød Posthornsnegl". En anden type har også et rundt
sneglehus, men denne type har li'som sneglehuset stående på højkant, hvor
huset på "Rød Posthornsnegl" ligger ned. Ja, det er lidt svært at forklare, men
jeg gør det bedst muligt ud fra de tegninger af sneglene, som jeg har.

En vis mængde af Tårnsnegle skulle i øvrigt slet ikke skade, idet de graver meget
og derved gør bundlaget mere løst. Det er godt for planternes rødder, og de kan
også forhindre "døde" områder i bundlaget i at opstå.

Jeg kender ikke noget til de andre to snegletyper, men måske gør du eller en anden?
Hvilken type kan bedst lide en lille plante-snack o.s.v.?

Jeg har selvfølgelig også snegle, hvem har ikke det, men der ryger en del ved de
regelmæssige vandskift. De bliver suget med op i hæverten.

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 15-02-01 01:00

> [...]

> jeg gør det bedst muligt ud fra de tegninger af sneglene, som jeg har.

Sjovt nok du nævner det for jeg har også været på små "sneglestudier" i
mine 2 akvarier her på det sidste. :)
I det store 530 ltr. havde jeg på et tidspunkt et hav af de her Tårnsnegle
eller hvad de så end måtte hedde. Jeg har lige taget et par billeder fra en
bog jeg har. Den hedder Akvariehåndbogen og her bliver de kaldt
Malajsnegle. (Jeg havde husket forkert. :)
De hører jo nok også inde under Tårnsneglene som du snakker om.

Det er disse snegle der befinder sig i mit 530 ltr. og som jeg har fredet.:

Jeg er faktisk ved at tro at jeg har alle tre typer repræsenteret. :)
I 530´eren er der somsagt <URL: www.wol.dk/~hijklm/akvarie/malaj.jpg
og nogle få stykker af <URL: www.wol.dk/~hijklm/akvarie/posthorn.jpg >
Posthornene er jeg dog ikke glade for, da de er slemme ved mine planter.
Hvis de går igang med at rippe alger fra mine Anubias planter, så bliver
der tit hul i bladet bagefter, så det er jeg lidt træt af.
Heldigvis ser det ud som om at mine Tropheus-unger er vilde med disse
snegle, så de har efterhånden gjort kål på bestanden. Malajsneglene lader
de dog være. De befinder sig somregel også nede på bunden og i gruset.

> En vis mængde af Tårnsnegle skulle i øvrigt slet ikke skade, idet de graver meget
> og derved gør bundlaget mere løst. Det er godt for planternes rødder, og de kan
> også forhindre "døde" områder i bundlaget i at opstå.

Jeg har dem nemlig også mistænkt for at være gavnlige for planterne.
(Dem der plantes i bundlaget forstås.) Jeg har nogle kraftige Cryptocoryne
crispatula var. balansae til at gro i gruset og de går helt amok.
Det med de "døde" områder er sikkert også rigtigt. Det mærker jeg så ikke
så meget til da cichliderne ofte roder rundt i bundlaget også, men havde det
nu været et akvarie med ikke gravene fisk, så har Tårnsneglene nok en endnu
mere gavnlig effekt.
Nogle siger jo også at det er godt at rode i bundlaget med en pind engang
imellem. Det behøver man jo så ikke, hvis bare man har nok med tårnsnegle.

> Jeg kender ikke noget til de andre to snegletyper, men måske gør du eller en anden?
> Hvilken type kan bedst lide en lille plante-snack o.s.v.?

Ja, den her <URL: www.wol.dk/~hijklm/akvarie/posthorn.jpg > - er jeg så
ret træt af, da den er hård ved bladene. I mit 128 ltr. har jeg så fået en
anden type, som jeg ikke aner hvad hedder. Jeg har undret mig meget over
dem, for jeg har aldrig haft dem i akvariet før. (Efter 20 års. akvariehobby.)
Efter det du siger med sneglehuse der ligger ned, så er jeg da ved at tro at
det måske kunne være Rød Posthornsnegl !?
Sneglehuset ligger ned og de bliver ikke ret store. Selv når de sidder på
forruden (hvad de ofte gør!), så ligger sneglehuset fladt ind mod glasset,
så man kan se hele huset fra siden.
Jeg har forsøgt at tage et billede. Det blev ikke for godt, men man kan godt
ane at huset ligger ned. De er hverken døde, kørt over eller sover ;)
Dem er jeg trætte af!! For det første er de irriterende, fordi de ynder at sidde
på glasset. De sidder også rundt ved overfladen. Hvorfra de er kommet ved
jeg ikke for alle planterne kommer fra 530´eren hvor de ikke findes, men de
må jo komme et eller andet fra.

> Jeg har selvfølgelig også snegle, hvem har ikke det, men der ryger en del ved de
> regelmæssige vandskift. De bliver suget med op i hæverten.

Ja jeg kører godt nok også en tur i bundlaget, men det er lige