Boot problem, hjælp
Fra : Bo Pedersen

Dato : 06-07-02 06:42

Hej.

Jeg kører Suse 8.0.
Mit problem opstår under boot, og jeg har (efter 3 reinstalationer)
fundet ud af hvad der går galt.

Der sker det, efter jeg har oprettet en partition på sda, formateret og
mountet, at når jeg genstarter
forsøger systemet at køre fsck på min scsi-disk.
Men jeg har ikke fået gjort, at min scsi-driver bliver loaded ved boot..
Normalt laver jeg en ”insmod aha1542”,
efter systemet er startet.

Reiser forsøger så at køre fsck på /dev/sda1, men fejler da mine
scsi-devices endnu ikke er tilgængelige.

Jeg får nu mulighed for, at logge på som root.
Her har jeg forsøgt, at fjerne linien vedr. /dev/sda1 i /etc/fstab. Jeg
håbede så at kunne genstarte, og få systemet op.
Men jeg får ikke lov, pga. at det er en read-only system fil.
Har prøvet chmod, i snart alle variationer. Intet hjælper.

Jeg kunne selvfølgelig bare reinstallere igen, men havde netop flyttet
alle data fra NT-server til Samba,
så det ville jeg helst undgå.

Er der nogen der har løsningen, eller bare et godt råd??

Mvh. Bo Pedersen.

bo@kbpsalg.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-07-02 11:50

Bo Pedersen <bo@kbpsalg.dk> writes:

> [...]
> alle data fra NT-server til Samba,
> så det ville jeg helst undgå.
>
> Er der nogen der har løsningen, eller bare et godt råd??
Kan men ikke starte en rescue mode op fra installations-CDen, og
mounte root-partitionen derfra. Ellers skal du have fat i en
rescue-floppy (man kan muligvis lave den ud fra installations-CDen)

Karsten Jensen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 12:34

Bo Pedersen wrote:

> [...]
> håbede så at kunne genstarte, og få systemet op.
> Men jeg får ikke lov, pga. at det er en read-only system fil.

mount -o remount,rw /
$EDITOR /etc/fstab
mount -o remount,ro /

/Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon