/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Slette XP-firewall!
Fra : Bjarne Hansen


Dato : 05-07-02 22:20

Jeg skal til at overgå fra Win 98 til Win XP-home.
Som jeg forstår det, er den implementerede XP-firewall noget "skrabet"
og mindre effektiv.

Mit spørgsmål er følgende:
Kan jeg uden at skabe funktionsproblemer slette XP-firewallen og i stedet
installere min vante firewall (som er XP konvertibel).

Bjarne





 
 
Madsen (05-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 05-07-02 22:25

Bjarne Hansen skrev:

> Kan jeg uden at skabe funktionsproblemer slette XP-firewallen og i
> stedet installere min vante firewall (som er XP konvertibel).

Du behøver ikke at slette WinXP's indbyggede firewall. Den kan blot
kobles fra, så det er der overhovedet ingen problemer med.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Peter Jensen (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 10-07-02 16:52


"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:Xns9242EE219BF31copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> Bjarne Hansen skrev:
>
> > Kan jeg uden at skabe funktionsproblemer slette XP-firewallen og i
> > stedet installere min vante firewall (som er XP konvertibel).
>
> Du behøver ikke at slette WinXP's indbyggede firewall. Den kan blot
> kobles fra, så det er der overhovedet ingen problemer med.

Nej, som sagt før, skal man bare lade være med at slå den til :)

Mvh.:
Peter Jensen



Madsen (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 10-07-02 17:32

Peter Jensen skrev:

> Nej, som sagt før, skal man bare lade være med at slå den til :)

Jeg har efterhånden fattet at jeg tog fejl. :)

Grunden til jeg mente af den indbyggede firewall i WinXP er slået til
som standard var, at jeg i starten havde problemer med at få WS_FTP til
at fungere. Det lykkedes ved at slå den indbyggede firewall fra på min
ADSL-linie og den indstilling mener jeg ikke at jeg tidligere havde
pillet ved, men det må jeg jo have gjort så.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Stokholm (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 14-07-02 22:56

In news:dk.edb.sikkerhed Madsen wrote:

>> Nej, som sagt før, skal man bare lade være med at slå den til :)
>
>Jeg har efterhånden fattet at jeg tog fejl. :)
>
>Grunden til jeg mente af den indbyggede firewall i WinXP er slået til
>som standard var, at jeg i starten havde problemer med at få WS_FTP til
>at fungere. Det lykkedes ved at slå den indbyggede firewall fra på min
>ADSL-linie og den indstilling mener jeg ikke at jeg tidligere havde
>pillet ved, men det må jeg jo have gjort så.

For lige at rette lidt op på det Madsen, så _tror_ jeg at du husker
rigtigt - eller delvist i hvert fald. Du har muligvis kørt en "Network
Setup Wizard" af en eller anden grund, som slår firewall'en til. Jeg
havde præcis samme problem med WS_FTP, og opdagede (da
jeg "ofte" formater min computer) at den blev slået til, så snart jeg
havde kørt ovennævnte wizard. Jeg fandt senere ud af at det egenlig
er overflødigt for mig at køre den, så det er jeg altså stoppet med :)

--
Lars Stokholm

Peder Vendelbo Mikke~ (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 15-07-02 00:15

Lars Stokholm skrev:

> Du har muligvis kørt en "Network Setup Wizard" af en eller anden
> grund, som slår firewall'en til.

Jep, hvis man sætter et plug'n'pray netkort til, af en slags, instal-
lerer XP det hele (hvis den genkender hardwaren) og der kommer et
Tooltip som er klikbart, hvis man klikker starter Wizarden.

Hvis netkortet er i maskinen mens XP installeres, er jeg ikke blevet
bedt om at køre Wizarden, sandsynligvis fordi jeg aldrig kører instal-
lationer med standardværdier/silent installations (med foruddefinerede
svarfiler).

Det er på WinXP Pro UK og DK jeg har bemærket det ovennævnte.
--
Fix Outlook Express 5.*:
<URL: http://home.in.tum.de/~jain/software/quotefix.php >


Madsen (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 14-07-02 23:42

Lars Stokholm skrev:

> For lige at rette lidt op på det Madsen, så _tror_ jeg at du
> husker rigtigt - eller delvist i hvert fald. Du har muligvis kørt
> en "Network Setup Wizard" af en eller anden grund, som slår
> firewall'en til. Jeg havde præcis samme problem med WS_FTP, og
> opdagede (da jeg "ofte" formater min computer) at den blev slået
> til, så snart jeg havde kørt ovennævnte wizard.

Det er muligt at jeg har kørt den Wizard, men jeg kan ærlig talt
ikke huske det. Som jeg husker det, så fik jeg ADSL før jeg fik
WinXP og jeg var overrasket over hvor let det var at få ADSL-linien
til at køre, for jeg gjorde faktisk ingenting, udover at installere
WinXP og svare ja eller nej et par steder eller tre. Det har nok
nærmest været den Wizard som kørte under installationen af XP. (?)

Da installationen var færdig kunne jeg gå på nettet og alt var fryd
og gammen, lige bortset fra de problemer jeg så fik med WS_FTP senere
hen.
Først da fandt jeg ud af at WinXP havde en indbygget firewall så det
er derfor jeg er ret sikker på at jeg ikke har rodet med den firewall
i forvejen, for jeg anede ikke eksistensen af den, og vidste derfor
heller ikke hvor jeg skulle slå den til og fra.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Stokholm (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 15-07-02 00:05

In news:dk.edb.sikkerhed Madsen wrote:

>> For lige at rette lidt op på det Madsen, så _tror_ jeg at du
>> husker rigtigt - eller delvist i hvert fald. Du har muligvis kørt
>> en "Network Setup Wizard" af en eller anden grund, som slår
>> firewall'en til. Jeg havde præcis samme problem med WS_FTP, og
>> opdagede (da jeg "ofte" formater min computer) at den blev slået
>> til, så snart jeg havde kørt ovennævnte wizard.
>
>Det er muligt at jeg har kørt den Wizard, men jeg kan ærlig talt
>ikke huske det. Som jeg husker det, så fik jeg ADSL før jeg fik
>WinXP og jeg var overrasket over hvor let det var at få ADSL-linien
>til at køre, for jeg gjorde faktisk ingenting, udover at installere
>WinXP og svare ja eller nej et par steder eller tre.

Samme her, men jeg havde nogle problemer med lokalnetværket som jeg på
daværende tidspunkt ikke rigtig var i stand til at løse. Jeg brugte
derfor førnævnte wizard i håb om bedring og de virkede så (jeg har en
teori om jeg jeg ikke havde defineret nogen arbejdsgruppe, men lad nu
det ligge :)

>Det har nok nærmest været den Wizard som kørte under
>installationen af XP. (?)

Mja, jeg ved sgu ikke :) Jeg går ud fra at du taler om den "bruger-
generator" man bliver hevet igennem (med baggrundsmusik, svjv)? Den
plejer jeg at springe over ved med F8 at starte i fejlsikret tilstand,
lige inden (jeg ender op med en administrator som eneste bruger). Så
det var ikke den der slog min til i hvert fald. Men alt er muligt.
Meget vel nok have provokeret Windows til at slå den til af sig selv.

--
Lars Stokholm

Klaus Ellegaard (05-07-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 05-07-02 22:21

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> writes:

>Mit spørgsmål er følgende:
>Kan jeg uden at skabe funktionsproblemer slette XP-firewallen og i stedet
>installere min vante firewall (som er XP konvertibel).

Firewallen i XP er ikke slået til fra starten af - det skal man
gøre eksplicit. Det kan du bare undlade og i stedet installere
din vante firewall.

Hvis du altså overhovedet har brug for en firewall...

Mvh.
   Klaus.

Madsen (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 06-07-02 01:18

Alex Holst skrev:

> Jep, du husker forkert.

Okay. Det er jo hvad der kan ske.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 06-07-02 14:48

John skrev:

[Husker forkert]

> Det tror jeg du gør )))

Shit happens.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (05-07-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 05-07-02 23:46

Klaus Ellegaard skrev:

> Firewallen i XP er ikke slået til fra starten af - det skal man
> gøre eksplicit.

Hmm, jeg mener den var slået til som standard hos mig, men det er da
muligt jeg husker forkert.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Alex Holst (05-07-2002)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 05-07-02 23:50

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>> Firewallen i XP er ikke slået til fra starten af - det skal man
>> gøre eksplicit.
>
> Hmm, jeg mener den var slået til som standard hos mig, men det er da
> muligt jeg husker forkert.

Jep, du husker forkert. I forbindelse med UPnP fejlen i XP mindes jeg et
interview med en Microsoft person som sagde noget i stil med "Vi burde
nok have slaaet firewallen til som default."

Personligt synes jeg hellere de skulle forbedre kvaliteten af deres
produkter saaledes der ikke *er* noget at exploite.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.area51.dk/

John (06-07-2002)
Kommentar
Fra : John


Dato : 06-07-02 09:42


"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns92437CD06596copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> Klaus Ellegaard skrev:
>
> > Firewallen i XP er ikke slået til fra starten af - det skal man
> > gøre eksplicit.
>
> Hmm, jeg mener den var slået til som standard hos mig, men det er da
> muligt jeg husker forkert.

Det tror jeg du gør )))
--
MVH
John K Hansen
dk.fritid.foto@jkhansen.dk
www.jkhansen.dk



Johnny Nielsen (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Nielsen


Dato : 14-07-02 22:46


"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d260d08$0$41320$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg skal til at overgå fra Win 98 til Win XP-home.
> Som jeg forstår det, er den implementerede XP-firewall noget
"skrabet"
> og mindre effektiv.
>
> Mit spørgsmål er følgende:
> Kan jeg uden at skabe funktionsproblemer slette XP-firewallen og i
stedet
> installere min vante firewall (som er XP konvertibel).
>
> Bjarne
>
>

Som allerede nævnt kører den ikke i standardopsætningen. Hvis du
skulle have slået den til findes der en fane under Egenskaberne for
tcp/ip. Den kørere som tjeneste og kan sikkert også deaktiveres i
Tjenester.


--
Med venlig hilsen
Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste