Hvor skriver man hvilke kommandoer der ska~
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 05-07-02 20:59

Jeg kører Linux/RedHat 7.2

Jeg vil gerne have min Linux til at køre kommandoen adsl-start efter den er
startet op.

Hvor skriver man hvilke kommandoer der skal køre når Linux er oppe at køre
.... en slags autoexec.bat .......?

Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 05-07-02 21:31

On Fri, 5 Jul 2002 21:58:33 +0200, "_ carsten thomsen"
<cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

> [...]

>startet op.

>Hvor skriver man hvilke kommandoer der skal køre når Linux er oppe at køre

Skriv "adsl-start" i bunden af /etc/rc.d/rc.local, såre simpelt.

--

Greetings
Bjarke Freund-Hansen

{ICQ: 36155647 | e-mail: rocekiller@impsoft.dk}

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 05-07-02 22:18

Tak for dit svar. Ja det er jo såre simpelt!

Når man så på nogle websites ser eksempler på scripts der kan køres
(IPTables Scripts)
..... skal disse så også skrives ind i bunden af /etc/rc.d/rc.local

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-07-02 00:30

_ carsten thomsen wrote:
> Når man så på nogle websites ser eksempler på scripts der kan køres
> (IPTables Scripts)
> .... skal disse så også skrives ind i bunden af /etc/rc.d/rc.local

Skal og skal...
rc.local er som regel sidste udvej, hvis man ikke kan finde et mere
elegant sted at putte det ind.
Nogen distributioner har et /etc/init.d/firewall eller
/etc/init.d/iptables (debian) script. Hvis man har eller selv kan lave
et rigtigt init-script (du ved sådan et med start,stop,restart,reload og
status kommandoer), så er det jo altid mere elegant.
Hele det system hedder System-V init-script og rc.local er bare en fil
beregnet til at man har mulighed for at hardwire ting man vil have kørt
inder opstart. Ellers så kørers scripts'ne i /etc/init.d i den
rækkefølge der er defineret for den aktuelle run-level (f.eks. i
/etc/rc3.d )

Peter

Btw: gør folk en tjeneste og lade være med at citere hele det indlæg du
svarer på inkl. dine egne tidligere indlæg.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 06-07-02 02:02

On Sat, 06 Jul 2002 01:30:24 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Skal og skal...
>rc.local er som regel sidste udvej, hvis man ikke kan finde et mere
>elegant sted at putte det ind.

Korrekt, men til det simple formål vil jeg umilbart synes det er
overkill at alve et init.d script til det.

> [...]
>inder opstart. Ellers så kørers scripts'ne i /etc/init.d i den
>rækkefølge der er defineret for den aktuelle run-level (f.eks. i

Jeg starter personligt mit iptables script (rc.firewall) i rc.local da
jeg for det første ikke han gidet at lave et ordenligt init.d script,
og da den fint kører i de runlevels jeg vil have den til.

Men ja, det er mere elegant at starte dem via et init.d script, prøv
at læse "man chkconfig" og ellers hugge fra de andre scripts. Mht.
iptables script så skulle det være muligt at finde nogle, du kan fx
bruge den lokkit laver, men jeg vil fraråde dig at bruge ipchains.

Men med lidt fusken rundt skulle det være muligt at få lavet noget
ordenligt, men forsøg dig frem og spørg her hvis du får problemer.

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 06-07-02 17:19

"Hardwire" ting... Hardwire er for mig som newbie et nyt begreb.... ;-(

"Scripts" er det bare alm. tekstfiler med kommandoer ... lidt li'som
"bat.-filer" .... kendt fra DOS!

> iptables script så skulle det være muligt at finde nogle, du kan fx
> bruge den lokkit laver, men jeg vil fraråde dig at bruge ipchains.

Jeg søgte på Google efter lokkit og fandt
http://www.linux.org/apps/AppId_1941.html

Men jeg kan ikke downloade det?
Er der andre steder det kan downloades?

> ordenligt, men forsøg dig frem og spørg her hvis du får problemer.

Jeg prøver mig lidt frem de næste par dage... Glæder mig til der er hul
igennem
min Linux-router!

Tak for alt hjælp!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 17:38

_ carsten thomsen wrote:

> "Scripts" er det bare alm. tekstfiler med kommandoer ... lidt li'som
> "bat.-filer" .... kendt fra DOS!

Shellscripts er batfiler på speed om man så må sige.

> Men jeg kan ikke downloade det?
> Er der andre steder det kan downloades?

Det ligger på dine RedHat-CD'er.

/Rasmus

It ain't possible for a dumb to sing no matter how good his
dice rolls are!
-- SmurfQuest rules

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-07-02 17:42

_ carsten thomsen wrote:
> "Hardwire" ting... Hardwire er for mig som newbie et nyt begreb.... ;-(

Det var nu bare et engelsk (slang-)ord. Ikke noget specielt Linux
begreb. De sidste stadier af boot-processen og services kører på de
fleste Linux-distributioner v.h.a. et relativt fleksiblet system kaldet
System-V init-scripts.
Når man ikke lige kan flette sine ting ind i det kan man altid putte dem
råt ind i /etc/rc.local - hardwire, om man vil.

> "Scripts" er det bare alm. tekstfiler med kommandoer ... lidt li'som
> "bat.-filer" .... kendt fra DOS!

Ja, det meste af System-V init-scripts er bygget op over shell-scripts.
De ligger i /etc/init.d
Rækkefølgen de bliver kørt i er bestemt v.h.a. symbolske links fra
f.eks. /etc/rc3.d (i runlevel 3 som på de fleste systemer er alt
undtagen X-window. Med X er det normalt runlevel 5)

Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 12:28

_ carsten thomsen wrote:

> Tak for dit svar. Ja det er jo såre simpelt!
>
> Når man så på nogle websites ser eksempler på scripts der kan køres
> (IPTables Scripts)
> .... skal disse så også skrives ind i bunden af /etc/rc.d/rc.local

Du udfører de kommandoer du skal bruge direkte i prompten og kører
"/etc/init.d/iptables save" - til simple formål er dette klart det
nemmeste. Kør også lige "chkconfig --add iptables" for at være sikker på,
de køres ved start af maskinen.

/Rasmus

cat complaints > /dev/null

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 06-07-02 16:16

Tak for dit indlæg.

Jeg har prøvet at skrive direkte i prompten og gemme med iptabes-save.
Det virker også godt nok.

Men nogen gange synes jeg det er bedre at editere en teksfil.
Desuden ser jeg på nettet mange eksempler jeg gerne vil køre som scripts.

Men det kræver jo at disse sætte ind i en fil eller lignede...
Og så var dte jeg kom i tvivl om, hvilken fil jeg skulle bruge!

> Kør også lige "chkconfig --add iptables" for at være sikker på,
> de køres ved start af maskinen.

De gange jeg har kørt iptables-save er de da gemt og de køres da ved start
af maskinen.

Er der tilfælde hvor man ikke kan være sikker på det, og man derfor som
regel bør afslutte med en "chkconfig --add iptables" ???

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 16:23

_ carsten thomsen wrote:

> [...]
>
> Men nogen gange synes jeg det er bedre at editere en teksfil.
> Desuden ser jeg på nettet mange eksempler jeg gerne vil køre som scripts.

Netop. Derfor er metoden god nok til simple formål. Til større formål er det
nok rarest at have sit eget selvstændige initscript.

> [...]
>
> Er der tilfælde hvor man ikke kan være sikker på det, og man derfor som
> regel bør afslutte med en "chkconfig --add iptables" ???

Jeg kunne bare ikke huske, om iptables var sat til at starte som standard i
RedHat - med ovenstående er du på den sikre side.

/Rasmus

"Microsoft spel chekar worgs grate!"