Et grafisk ftp-server program
Fra : Asmussen Ringsted

Dato : 05-07-02 20:50

Hej, jeg vil gerne lave en ftp-server.

jeg kan desværre ikke finde ud af de tekst-baserede jeg har prøvet.

findes der et grafisk program, så jeg kan prøve mig frem på den måde
isetdet?

det skal gerne være med bruger og kodeord

håber der er nogen der kan hjælpe mig

Steen

--

Min U2 bootleg hjemmeside

http://home19.inet.tele.dk/asmusu2

Fra : N/A

Dato : 05-07-02 21:18

Fra : Steen Asmussen

Dato : 05-07-02 21:18

On Fri, 5 Jul 2002 21:52:37 +0200, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

>"Asmussen Ringsted" <asmussen@teliamail.dk> wrote in message
>
>Du vil gerne programmere en FTP-server?

>ftpd, wu-ftpd o.s.v?

>Grafisk program til at programmere en server?
>
>mvh
>db

jeg har brugt et program til windows der hedder bulletproof ftp
server, der skulle jeg bare sætte nogen hakker i en menu og lave en
bruger og fortælle hvor han måtte kigge på min harddisk. Så skulle jeg
bare trykke på sæt server online også skrev den en ip-adresse jeg
kunne give til den jeg ville lade hente fra min komputer og det var så
det.

jeg har prøvet at få pro-ftp og pure-ftp til at virke.

Jeg bruger linux mandrake 8.2, der er der også noget ftp, inde i et af
kontrolpanelerne

MVH

Steen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 05-07-02 21:26

"Steen Asmussen" <asmusu2@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> jeg har prøvet at få pro-ftp og pure-ftp til at virke.
>
> Jeg bruger linux mandrake 8.2, der er der også noget ftp, inde i et af

Sådan, de informationer skulle du have givet fra starten
Jeg har før leget med Linux, men jeg bruger FreeBSD, så mit svar passer
måske ikke helt til mandrake.
I FreeBSD har du en grafisk mulighed for at sætte tingene op,
/stand/sysinstall, red hat har lignede med linuxconf (eller noget i den
retning), dog skriver nogle personer i en anden tråd at de har afskaffet
den.
Egentlig er det utrolig nemt at sætte en ftp server op. Du sletter #'et
udfra ftp i /etc/inetd.conf og så kører det (genstart inetd). Herefter
kan du begrænse adgang med /etc/ftpusers og chroot dem med
/etc/ftpchroot. For at kende alle dine muligheder se "man ftpd".

mvh
db

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-02 21:02

Daniel Blankensteiner wrote:
> Du vil gerne programmere en FTP-server?
Jeg tror bare han vil sætte en FTP-server op. Men det kunne også være
det andede...

> ftpd, wu-ftpd o.s.v?
ProFTPd bruger jeg, MySQL understøttelse. og så er den nem at sætte op.
hvis du kan finde ud af HTML og/eller opsætning af apache, kan du også
rimeligt nemt sætte ProFTPd op.

Jeg kender ikke nogen... men prøv at søge på http://sourceforge.net/
Der kan man tit finde frontends til mange forskellige programmer.

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Steen Asmussen

Dato : 05-07-02 21:30

On Fri, 05 Jul 2002 22:02:28 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
<rene@schultzconsult.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg kender ikke nogen... men prøv at søge på http://sourceforge.net/
>Der kan man tit finde frontends til mange forskellige programmer.

jeg kan ikke finde ud af nogetsomhelst der har med programering at
gøre.

jeg er bare en helt almindelig komputerbruger der bruger min mere end
de fleste

så vil jeg prøve om jeg kan finde en front-end jeg kan bruge

MVH

Steen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-07-02 00:22

Schultz Consult - [René Madsen] wrote:

> ProFTPd bruger jeg, MySQL understøttelse. og så er den nem at sætte op.
> hvis du kan finde ud af HTML og/eller opsætning af apache, kan du også
> rimeligt nemt sætte ProFTPd op.

Hmm.. tvivler på at ret mange begynder vil syntes ProFTPd eller i det
hele taget noget UNIX FTP-daemon er let at sætte op. FTP-protokollen
indeholder en hel masse arkane fagudtryk som de fleste FTP-brugere
aldrig har hørt om.
Bevar'es, når man først kan dem, så er ProFTPd dejlig :)

Det nemmeste er vist bare at holde sig til den standard-installerede
wu-ftpd som de fleste Linux-distribution har og så ikke pille mere end
man har forstået. Hvis man vil alt muligt smart med at visse brugere
skal havne bestemte steder og sættes i jail der, så skal man nok finde
sig i at læse noget dokumentation.

Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-02 15:34

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Det nemmeste er vist bare at holde sig til den standard-installerede
>wu-ftpd

....og saa i oevrigt geninstallere, hver gang man bliver rootet.

wu-ftpd har en ret saa daarlig sikkerhedshistorik.

--
Allan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 15:42

Allan Olesen wrote:

> ...og saa i oevrigt geninstallere, hver gang man bliver rootet.

Der er da ikke kendte fejl i den nuværende version svjv. Det kræver
naturligvis at man installerer sikkerhedsrettelser inden den sættes i
produktion.

> wu-ftpd har en ret saa daarlig sikkerhedshistorik.

Ja, men det betyder måske netop, at den har fået mange code-reviews og har
fået rettet alle fejl. Det er svjh længe siden, der har været problemer med
wu-ftpd.

Skal man endelig køre en ftp-server ville jeg nu også selv anbefale noget
andet end wu-ftpd. ProFTPD er meget lettere at konfigurere og har en bedre
sikkerhedshistorie. Og så er der jo megen snak om pureftpd for tiden - men
den kender jeg ikke selv.

/Rasmus

I'm a unix system administrator
- sending me HTML formatted emails and/or attached Word documents is a
nice way to ensure I won't bother to answer you.
-- Jan Chrillesen

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-02 17:04

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote:

>Der er da ikke kendte fejl i den nuværende version svjv.

Det samme kan vel siges om den nuvaerende version af MS IIS...

--
Allan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 17:13

Allan Olesen wrote:

> Det samme kan vel siges om den nuvaerende version af MS IIS...

Ja, men der er nok lavet færre code-reviews end på wu-ftpd.

/Rasmus

If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-07-02 17:24

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]

Godt argument..

> Ja, men der er nok lavet færre code-reviews end på wu-ftpd.

Godt argument igen :)

Det er rigtigt at wu-ftp har en blakket historie sikkerhedsmæssigt, men
den diskusion burde vist være FUT dk.edb.sikkerhed.

Hvor om alting er. Jeg mener ikke der er nogen af de eksisterende UNIX
FTP-daemons der er speciel nemme at sætte op, hvis man ønsker andet end
standard-opsætningen (alm. bruger og et anonymous område) og ikke gider
sætte sig lidt ind i FTP-protokollens begreber.
.... heller ikke ProFTPd.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 07-07-02 14:58

On Sat, 06 Jul 2002 01:22:09 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Hmm.. tvivler på at ret mange begynder vil syntes ProFTPd eller i det
>hele taget noget UNIX FTP-daemon er let at sætte op.

Jeg synes selv som nybegynder med RedHat at det var nemt nok. Da jeg
skiftede til Debian gik det som en leg.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : DUdsen

Dato : 07-07-02 17:47

Asmussen Ringsted wrote:

> [...]
> prøvet.
>
> findes der et grafisk program, så jeg kan prøve mig frem på den

Webmin og linuxconf skulle efter sigende værre udemærkede
frontends til de mest brugte services.

> det skal gerne være med bruger og kodeord

Det nemmeste er nok at oprette brugene som alm brugere på
systemet med shell sat til /bin/false
Dette burde drakconf kunne hjelpe dig med

du skriver at du bruger mandrake 8.2 det vil sige at proftpd
burde følge med i en fornuftig konfiguration hviket gør at du
behøver at pille alt for meget med opsætnngen.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk