Hvilket bundkortkort? overblik?
Fra : HMLN

Dato : 05-07-02 10:36

Jeg har den sidste uges tid læst, læst og læst både i denne gruppe og
diverse links med anmeldelser af nyt isenkram, men overblikket kniber det
med, da mit udgangspunkt er, at jeg ikke er særligt teknisk anlagt!

Situationen er følgende:

Min Compaq Presario P2 400 Mhz kan ikke følge med længere, og jeg er derfor
på udkig efter en ny model.
Jeg har - set lyset - og besluttet at skrue en ny maskine sammen selv med
lidt (læs meget) hjælp fra en med virkelig forstand på slige sager. Jeg skal
dog selv købe nogle dele, der kan fungere sammen.

Jeg skal primært bruge min maskine til Spil (3D fps og lign),
Billedbehandling (digitalt kamera), og Musik.

Jeg har valgt at fokusere på en P4 Northwood - hastigheden er ikke valgt
endnu, men det bliver nok en af de "tunge drenge". Jeg vil (formentligt)
ikke rode med OC, men man ved jo aldrig. Når man læser på f.eks.
http://www.tweakup.dk eller http://www.overclocking.dk/ kan man jo få blod
på tanden.

Bundkortet skulle gerne understøtte P4 Northwood med 533MHz FSB, USB 2.0,
DDR-ram PC2700, Lan-kort indbygget, men ikke nødvendigvis lydkort, da jeg
overvejer at investere i et "eksternt"

Hvilke muligheder har jeg? Jeg har set på nogle ASUS-MB, men synes ikke at
der lige er det kort der passer med alle ovennævnte specs.?

Og så er der lige noget med harddisken - Har jeg ret i at et bundkortet som
ovennævnte kører med 133 MHz busbredde og skal have tilsvarende harddisk for
at man får maksimal ydelse?

Jeg håber, at gruppen kan hjælpe mig og hvis der er brug for supplerende
info så tøv ikke med at spørge?

Med venlig hilsen

HMLN

Fra : Martin K

Dato : 05-07-02 11:37

HMLN wrote:
> [...]
> valgt endnu, men det bliver nok en af de "tunge drenge". Jeg vil
> (formentligt) ikke rode med OC, men man ved jo aldrig. Når man læser

Vil da bare lige sige, at hvis du ikke vil OC, er en P4 spild af penge. Så
får du ligeså meget ydelse med en AMD. Den nye T-bred er jo lige kommet

--
Martin K

Fra : o&u

Dato : 05-07-02 11:56

On Fri, 5 Jul 2002 12:36:49 +0200, "Martin K"
<kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote:

>Vil da bare lige sige, at hvis du ikke vil OC, er en P4 spild af penge. Så
>får du ligeså meget ydelse med en AMD. Den nye T-bred er jo lige kommet

Det vil jeg også sige ! uden OC er P4 spild af ......

Det er ellers ikke særligt indviklet at skitsere en løsning med OC P4:

- købe en northwood 1.6 eller 1.8 GHz cpu. De er multiplier låste til
henholdsvist 16x og 18x og beregnet til fsb 100

- det er naturligvis spild af penge at køre fsb 100 med sin dejlige
pc2700 ram. Så man sætter fsb 133, og med de nye Intel845 chipsets kan
man endda sætte rammen til at køre fsb 166.

- Man bruger et bundkort der har fri justering for Vcore og frontbus.

Så kører det 16x133 eller 18x133 med en Vcore på op imod højest 1.8
volt. Sådan til at begynde med. 20 % mere skulle ikke være umuligt.

mvh

John

Fra : o&u

Dato : 05-07-02 12:55

Der en udmærket OC-guide for P4 Northwood på:
http://www.sharkyextreme.com/guides/hwGuides/article.php/1380951

konklusionen er: 1.8G Northwood er bedst
og vælg af de chipsets, der står i artklen. Økonomien er også
betragtet.

mvh

John

Fra : Martin Andersen

Dato : 06-07-02 00:33

Hvis jeg skulle vælge, så køb et ASUS P4B 533-V. Du får en maks FSB
hastighed på 533 hvilket godt kan mærkes i Windows + en 2,26 Northwood. Du
kan clocke den til cirka 2,6 ghz.(har set det på firingsquad.com)

Og på dette bundkort kan du vælge at justere de tre vigtigste ting, CPU
hastighed, bushastighed(FSB) og Vcore - både inde fra BIOS og via nogle
meget nemme jumpers på bundkortet. Desuden har det 6 USB 2.0 indgange, du
skal dog hente en Service Pack til Windows XP for at få den fulde hastighed
af USB 2.0 - den kan hentes på ftp.asus.com

manualen er rigtig god, som forklarer hvilke jumpers det er du skal stille.
og så er det jo et Intel chipset som betyder stabilitet!

det eneste dårlige ved det her kort er at det har maks 4 IDE kanaler til
harddisks.
men et udvidelseskort fra Maxtor til ATA/133 koster cirka 250 kr så det er
ikke det store problem(www.edbpriser.dk)

Fra : HMLN

Dato : 06-07-02 13:43

Hej igen og tak for en masse gode informationer fra John og Martin.

Jeg kan mærke, at jeg er kommet i menneskehænder, for lige så snart man
føler, at man bare nærmer sig et overblik kommer der nye bolde på banen så
som firewire og RAM-typer RambusRAM, PC2100-PC2700 og meget mere.....

Jeg har set på ASUS P4B 533 V kortet - og det ser ud til at være et godt
valg, men efterhånden som jeg læser på beskrivelse opstår følgende
spørgsmål:

Hvis nu man gerne vil have et bundkort, der understøtter:

Intel P4
USB 2.0
IDE133.
Kortet skal ikke have RAID.
Det må gerne have indbygget LAN.
Det behøver ikke at have indbygget lydkort.
Det skal have 533 MHz FSB
Understøtte PC2700 RAM (Samsung synes at være et godt valg - specielt i.f.m.
OC?)

Er det så stadig det bedste bud?

Jeg har forstået budskabet med, at hvis man ikke skal OC så koster P4 "for
meget"!

/H

Fra : o&u

Dato : 06-07-02 14:29

Tja, jeg tror faktisk Martin har ret i, at det asus p4b 533-v er
udmærket. Du må ikke vælge et af asus' micro-atx'er for de har auto
Vcore.

Men læs hellere den 845G roundup, som der er på www.hardinfo.dk

Jeg er faktisk meget mere interesseret i AOpens tilbud. Det er uden
raid og har ellers det hele. Jeg ved ikke om du kan nøjes med onboard
grafik (jeg ville kunne) , men ellers er der en agp slot.

hilsen

John

Fra : HMLN

Dato : 07-07-02 06:56

Hej igen!

Ja det lyder jo tiltalende - Jeg har et ASUS G3 8200 "DeLuxe" kort i min gl.
maskine (overkill), så jeg kan vel bare sætte dette kort i og jeg formoder,
at man kan frakoble onboard grafikkortet uden større sværslag?

Med fare for at komme ud i en større diskussion a la Intel contra AMD vil
jeg spørge d'herre om I har nogen erfaring med AOpens bundkort
(kvalitet/performance/OC-muligheder o.s.v.)

hilsen /H

Fra : o&u

Dato : 07-07-02 13:14

On Sun, 7 Jul 2002 07:56:25 +0200, "HMLN" <hmln@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>jeg spørge d'herre om I har nogen erfaring med AOpens bundkort
>(kvalitet/performance/OC-muligheder o.s.v.)

Så længe man køber AOpens Pro udgaver, er de udmærkede til OC.
Nævnte AX4G Pro er ikke kommet til landet endnu. Men pc-netto får det
vel snart.

Kvaliteten er absolut udmærket. De har en udmærket ftp:
ftp://ftp.aopen.com/pub/

Min erfaring med AOpen er deres bundkort er mere ukomplicerede at
sætte op end asus (over-engineered).
Jeg har gode erfaringer med AOpen. Jeg købte for over et år siden et
AK73A (socketA, kt133a chipset, non-pro kort) til min søn på 17, der
spiller meget. Det køres ikke overclocked med 1200 MHz thunderbird, og
der har aldrig været problemer. Desuden har jeg haft stor glæde af et
aopen ax6bc, der er et af de bedste bx chipset slot1 bundkort der har
været lavet m.h.t. overclocking. Jeg har kørt op til 9.5x133=1266 på
det gamle bundkort, men det har den fejl, at spændingsregulatoren
trods alt ikke kan klare strømmen til en tualatin ved 1500 MHz, som
jeg også har kørt på det. Spændingen på cpu'en begyndte at svinge
vildt (+ 0.2 volt) med fare for at brænde cpu og bundkort af. Så jeg
har købt et moderne bundkort, det er MSI 815 ept pro.

Jeg kører nu 1.5 GHz med en stille PC, der er nem at køle. En Celeron
tualatin 1200 er det, med 256 kbyte cache som en PIII, og med 0.13
micron teknologi, som northwood P4.

Men jeg tænker lidt på, at en northwood 1.8G@2.4G kunne være sjov at
lave.
Dyrt bliver det, da man skal anskaffe nyt ddr ram. Så jeg udsætter.

Jeg har også haft et asus a7v, og fornemmede allerede med en
overclocked duron, at de cpu'er er ret vanskelige at køle.

En kammerat har anskaffet 2 stk. XP 2000+ cpu'er (1733 MHz) og de er
meget vanskelige at køle. Man kan enten gå over til vandkøling, men
det er meget dyrt (ca. 2.000 kr). Han er endt op med at skære et hul i
sidepladen med en 92 mm blæser i, den blæser luft direkte ned på en
silent viking. Idle temp er så 42C ved rumtemperatur 21C.

mvh

John

Fra : Bachelor

Dato : 07-07-02 23:51

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse news:ag3ss2$1ico$1@news.cybercity.dk...

> Vil da bare lige sige, at hvis du ikke vil OC, er en P4 spild af penge.

Nu er hastighed efterhånden en sekundær ting ved en ny PC !

Fra : Martin K

Dato : 08-07-02 08:36

Bachelor wrote:
> Nu er hastighed efterhånden en sekundær ting ved en ny PC !

Hvad mener du her... Jeg kan ikke rigtig følge dig. Hastighed er en sekundær
ting, det ved jeg nu ikke. Når man køber ny computer er det vel for at det
skal gå noget hurtigere?!?

--
Martin K

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 08-07-02 18:31

Martin K wrote:

> Hvad mener du her... Jeg kan ikke rigtig følge dig. Hastighed er en sekundær
> ting, det ved jeg nu ikke. Når man køber ny computer er det vel for at det
> skal gå noget hurtigere?!?

tjaa, men nogle mennesker ville nok vælge stabilitet frem for 5% extra
ydelse.. og på AMD markedet er der fyldt med ricisi.

Fra : Martin K

Dato : 09-07-02 08:28

Dennis Jakobsen wrote:
> tjaa, men nogle mennesker ville nok vælge stabilitet frem for 5% extra
> ydelse.. og på AMD markedet er der fyldt med ricisi.

Der er da ikke nogen risiko ved noget, ud over at du måske får den bedste
processor til den bedste pris. Men det er der jo nogen der ikke bryder sig
om. AMD er ud fra mine erfaringer bestemt også stabilt!

Men dette kan hurtigt udvikle sig til en 'religionskrig', sååå....

Men jeg takker da for uddybningen

--
Martin K

Fra : Bachelor

Dato : 14-07-02 23:18

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse news:agbfcn$1s8q$1@news.cybercity.dk...

> Hvad mener du her... Jeg kan ikke rigtig følge dig. Hastighed er en sekundær
> ting, det ved jeg nu ikke. Når man køber ny computer er det vel for at det
> skal gå noget hurtigere?!?

Ja, men som skrevet, alt har en pris. Har netop lavet en P4 system
for en bekendt og må godtnok sige at det bare kørte.
Processorene er så hurtige i dag, at du ikke har nogen problemer
med hastigheden, derfor kan du tillade dig at se på stabilitet,
driverunderstyttelse og ydelse generelt alt efter dine behov.