Service til Win NT/2000
Fra : Jan V.

Dato : 04-07-02 08:51

Hej Gruppe

Vi har et par programmer, som nogle kunder vælger at køre på en Win NT/2000
server.

Så er det altså lidt pinligt, at den skal stå logget ind hele tiden, fordi
programmet står og kører. Og det er der nogle kunder der heller ikke vil
have.

Men hvis nu programmet havde kørt som en service havde det jo ikke været
noget problem.

Men hvordan i al verden strikker man sådan en sammen, er det noget man kan
gøre fra VB eller er det en helt anden verden vi skal over i ????

pft

Jan

Fra : Anton Vestergaard

Dato : 04-07-02 19:18

Hej Jan
Prøv at søge efter NTSRV.OCX.
Det er noget MS har lavet for at gøre det muligt for VB programmer
at fungere som en service.
Jeg har brugt det med success, så skriv igen hvis du har yderligere
spørgsmål.

mvh
Anton

Fra : Tim Sørensen

Dato : 04-07-02 23:13

"Anton Vestergaard" <anton_dk@hotmail.com> wrote in message
> Hej Jan
> Prøv at søge efter NTSRV.OCX.
> Det er noget MS har lavet for at gøre det muligt for VB programmer
> at fungere som en service.

Den lydder meget spændende.
Men jeg kan desværre ikke finde den på min computer (Win2000 Pro)

Er der en mulighed for at få den af dig?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Anton Vestergaard

Dato : 05-07-02 00:23

Hej
I skal nok hente det fra nedenstående link. Det henviser til hvad man
passe på med, og at det ikke understøttes. Jeg vil dog lige tilføje at
jeg kun har haft gode erfaringer med den. På nuværende tidspunkt
har jeg et program kørende på en Win2000 server, hvor det kører stille
og roligt rundt.
Link til MS:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q175948

Et stykke nede på siden, ved Workaround, er der et link til selve filen
(med et komplet eksempel).

mvh
Anton

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 05-07-02 07:29

Jan V. skrev:
> Men hvordan i al verden strikker man sådan en sammen, er det noget man kan
> gøre fra VB eller er det en helt anden verden vi skal over i ????

I Windows NT/2000 Ressource Kit findes et lille program SRVANY, som er beskrevet i SRVANY.DOC.

Det kan starte et vilkårligt program som en service, og er en ret let, hurtig måde at komme "i luften" på.

Man installerer en instans af SRVANY som en service med det navn, som man ønsker. SRVANY sørger så for at starte ens program.

Der er dog et par småting, som er lidt uheldige:

1. Når man stopper servicen, bliver ens program stoppet MED DET SAMME. VB har altså ingen mulighed for at køre f.eks. Unload-events.
2. Hvis ens program af én eller anden grund stopper, vil servicen stadig køre videre.

Når det er sagt, skal samtidig siges, at jeg har haft et par services kørende på denne måde i et par år nu, og det har kørt 125%
(inkl. moms) upåklageligt!

Til sidst vil jeg lige nævne, at der findes noget som hedder FireDeamon, som jeg ved at nogle sværger til. Jeg har ikke selv fået
afprøvet produktet (gratis, så vidt jeg husker), men hvis du afprøver det, så skriv om dine erfaringer her i gruppen!

-------
Tomas