Lave Kopi af tabel i Access vha VB
Fra : Ronni Hansen

Dato : 04-07-02 08:04

Jeg har behov for lidt hjælp (kode)
Jeg har en tabel i access2000, som jeg godt vil oprette en kopi af. Jeg
benytter data-kontrollen som forbindelse til Access2000 databasen. Kopien
skal også indeholde både struktur og dataindholdet.

mvh

Ronni Hansen

Fra : Stefan McKinnon Edwa~

Dato : 05-07-02 08:52

Det du skal bruge her, er et element der hedder ADOX. Den finder du ved at
vælge Project - References og dernæst "Microsoft ADO Ext. 2.x for DDL and
Security" OG "Microsoft ActiveX Data Objects 2.x Libary", hvor versionerne
helst skulle være den samme. Den seneste er 2.7.
Med den skal du oprette et katalog (catalog hedder den, aner ikke hvad det
ville hedde på dansk), med en forbindelse til din database. Et katalog (det
kalder vi den bare, ik'!) kan hente oplysninger om stukturen, modsat
almindeligt ADODB som henter dataerne fra databasen.

Med det på plads sker der noget lignede det her:

Sub CopyTable()
Dim conn As ADODB.Connection
Dim conn2 As ADODB.Connection
Dim cat As ADOX.Catalog
Dim cat2 As ADOX.Catalog
Dim tbl As ADOX.Table

Set conn = New ADODB.Connection
conn.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=C:\Test.mdb" & _
";Persist Security Info=False"
'Husk at indsætte din filnavn!
conn.Open

Set cat = New ADOX.Catalog
Set cat.ActiveConnection = conn

Set tbl = cat.Tables("tblMain") 'Sætter din variable lig den eksisterende
table.

'Oprette forbindelse etc. for conn2 og cat2!!
cat2.Tables.Append tbl 'Tilføjer tabellen til den anden database.
Tilføjer dog kun strukturen!
End Sub

Herfra kan du kopiere indholdet vha. SQL, men det har jeg desværre ikke for
meget forstand på...

-

En sidste mulighed er, at du kopiere databasen som en fil(!), og sletter de
tabeller du ikke har brug for - hvis du altså skal have tabellen kopieret
til en anden fil....

--

Stefan McKinnon Edwards
www.iysik.com

Fra : Krabsen

Dato : 12-07-02 20:15

F.eks. med en 'SELECT INTO ...'

Se mit svar til 'Copiere en table fra en DB til en anden'. Teknikken er
stort set den samme, bortset fra at det ikke her er til en anden database..

mvh
Krabsen