laaangsomt LAN
Fra : Adam

Dato : 04-07-02 00:50

Hej,

Jeg skal dele en TDC Oncable inetforbindelse på et LAN med to computere. De
har begge to 10/100 mbit netkort og er sluttet til en Switch (også (10/100),
hvori Oncable-modemets Ethernetudgang også sidder. Kabelmodemets DHCP
tildeler dermed - gennem switchen - de to klient-pc'er WAN-IP's og det
spiller som det skal.

MEN når jeg kopierer filer mellem de to lokale computere, går det uendeligt
langsomt. Selv om LAN'et melder om 100 Mbit, tager det, ifølge Windows,
noget i stil med 184939658 minutter at kopiere selv mindre filer. Jeg har
endnu ikke haft tålmodighed til at gennemføre en filoverførsel, men det er
altså uacceptabelt langsomt.

Jeg har tilføjet kabelmodemets LAN-IP (192.168.100.1) som ekstra gateway i
TCPIP på begge computere, hvilket til min glæde medførte at en trace af den
anden blev på et enkelt hop - i stedet for at vende inde på centralen.
Dermed håbede jeg at problemet var løst - men det er stadig lige
laaaangsomt.

Har nogen et bud på årsagen?

Adam

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-07-02 02:05

In article <3d238e73$0$41347$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Adam" <a@b.cd> wrote:

> [...]
> anden blev på et enkelt hop - i stedet for at vende inde på centralen.
> Dermed håbede jeg at problemet var løst - men det er stadig lige

Du kan kun have en default gateway, men hvis begge maskiner er på samme
ip net så skulle de tale direkte.

Overvej at smide 1000 kr efter en router/gateway, eller 2000 kr efter en
med trådløs.

Fra : Adam

Dato : 04-07-02 10:46

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

maskiner er på samme ip net så skulle de tale direkte. Overvej at smide
1000 kr efter en router/gateway, eller 2000 kr efter en med trådløs.

Ja, det BURDE fungere med en switch - og gør det sådan set også, bare med
uaceptabelt langsomsommelig overførsler på Ethernet. Uanset at jeg kunne
smide en masse ekstraudstyr på og evt. få det til at fungere bedre på den
måde, irriterer det mig, at det ikke virker i den nuværende konfiguration.
Anyone?
/Adam

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-07-02 11:04

On Thu, 4 Jul 2002 01:50:08 +0200, "Adam" <a@b.cd> wrote:

> [...]
> hvori Oncable-modemets Ethernetudgang også sidder. Kabelmodemets DHCP
> tildeler dermed - gennem switchen - de to klient-pc'er WAN-IP's og det

Hvilke IP-adresser og subnet-masker får de to maskiner?

-A

Fra : Adam

Dato : 04-07-02 11:59

> Hvilke IP-adresser og subnet-masker får de to maskiner?
> -A

Hhv. 80.198.99.61 subnet 255.255.255.0
og 80.198.99.59 samme subnet
/Adam

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-07-02 22:26

On Thu, 4 Jul 2002 12:58:41 +0200, "Adam" <a@b.cd> wrote:

> Hhv. 80.198.99.61 subnet 255.255.255.0
> og 80.198.99.59 samme subnet

Hvor kommer så 192.168.100.0-nettet ind i billedet?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Adam

Dato : 05-07-02 13:20

> Hvor kommer så 192.168.100.0-nettet ind i billedet?

Det er kabelmodemets ipnummer. Før jeg tilføjede det som gateway hoppede al
trafik igennem Oncables central. (10.16.0.1) Nu kan jeg trace den anden
klient i kun eet hop. Men hvad den har med gateway at gøre, forstår jeg
heller ikke..
/Adam

Fra : Hesselberg

Dato : 16-07-02 07:09

> [...]

>anden blev på et enkelt hop - i stedet for at vende inde på centralen.
>Dermed håbede jeg at problemet var løst - men det er stadig lige

Jeg har haft præcis samme problem og nedenstående klarede sagen for
mig. (Et af mine kort er et Xircom PCMCIA-kort og det har for meget
intelligens.) De to netkorts opsætninger må ikke være "Auto Detect" på
hverken Line Speed eller Line Mode. Sæt dem til henholdsvis 100 Mbps
og Full Duplex - og lad så din switch om at klare automatikken.