Rækkevidde på WiFi
Fra : Anders Petersen

Dato : 03-07-02 22:49

Kunne godt tænke mig at få sat et accesspoint op til Wi-Fi, da jeg bor ud
til en plads/park, hvor jeg godt kunne tænke mig at sidde og arbejde i
stedet for at være bundet til min stol :)

Men hvor stor er den typiske rækkevidde? Har set forskelligt, men typisk
30-60 m. Hvor sikre er de tal, og er der nogen måde evt. at forøge
afstanden på vha. 'boostere'/antenner el. lign.

Og hvad skal man give for sådan noget. Et PCMCIA-kort er vel, hvad det er,
men er der grundlæggende forskel på de forskellige accesspoints mht.
ydeevne?

På forhånd tak!

/Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-07-02 02:02

In article <Xns9240F25121DC5andersNOSPAMgadefeje@212.54.64.135>,
Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> [...]
> 30-60 m. Hvor sikre er de tal, og er der nogen måde evt. at forøge
> afstanden på vha. 'boostere'/antenner el. lign.

Har ikke testet udenfor min lejlighed, men 2 mure, og inde i en
tørretumbler virker min bærbare stadig. Styrken er dog så nede på
omkring 50-60%

> Og hvad skal man give for sådan noget. Et PCMCIA-kort er vel, hvad det er,
> men er der grundlæggende forskel på de forskellige accesspoints mht.
> ydeevne?

Der er Linksys WEP11, Surecom 9000, SMC ??? med mere som allle er lavet
på samme chipset. Linksys har dog USB port.

Havde en surecom og en SMC der begge døde ret hurtigt. Max hastighed på
disse uden WEP kryptering var under 500kbyte/sek.

Har nu et 3COM Wireless Cable / ADSL gateway. Kører en del hurtigere.
590kbyte/sek uden WEP, 520k med 128-bit WEP. Signalstyrken er generelt
højere. Har et PCMCIA kort indvendigt + 4 port swith i en bridge
konfiguration, + en 5. port som er ydersiden af den indbyggede
firewall/router. Pris ca 1950 kr inkl. moms.