Debian: Skal til at installere Debian for ~
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 03-07-02 09:06

Hej!

Jeg har hentet imagefiler (Debian) - og skal snart installere Debian for
første gang.

Kan man fra CD-rommerne lave

Da jeg installerede RedHat, kan jeg huske, at jeg brugte en DOS-utility, som
kunne lave en floppy-installations-diskette til Linux.

Findes tilsvarende på Debians 3 CD'ere ???

--
Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-07-02 10:11

"_ carsten thomsen" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> writes:

> Kan man fra CD-rommerne lave

???

> Da jeg installerede RedHat, kan jeg huske, at jeg brugte en DOS-utility, som
> kunne lave en floppy-installations-diskette til Linux.
>
> Findes tilsvarende på Debians 3 CD'ere ???

Sandsynligvis. Det værktøj du tænker på hedder rawrite. Jeg har aldrig
haft brug for at undersøge om det lå på mine Debian-cd'er, men jeg har
et par gange hentet det fra et af Debian's ftp-steder når jeg har skulle
lave en HTTP-installation.

Hvis du allerede har Linux så kan du bare bruge dd(1) til at lave
disketterne.

..Henrik

--
Min signatur er taget på sommerferie.

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 03-07-02 10:57

> ???

Hov... noget af teskten smuttede.

> Sandsynligvis. Det værktøj du tænker på hedder rawrite.

Ja, selve DOSprogrammet RAWWRITE , kan jeg jo bare tage fra
RedHat-CD'erne...

Jeg har brug for det på en PC der ikke kan boote på CD'en.

> Hvis du allerede har Linux så kan du bare bruge dd(1) til at lave
> disketterne.

dd(1) ???
Mener du den samme diskette som jeg brugte til RH ?
Jeg troede det skulle være en speciel boot-disk, afhængig af, hvilken distr.
der er tale om?

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-07-02 13:25

wrote:

>dd(1) ???
>Mener du den samme diskette som jeg brugte til RH ?
>Jeg troede det skulle være en speciel boot-disk, afhængig af, hvilken distr.
>der er tale om?

Dit boot-image skal være det rigtige til den distribution, du
forsøger at installere. Men værktøjet, som du bruger til at
skrive dette image ud på en diskette med, kan du tage hvor som
helst fra. Du kan f.eks. bruge rawrite fra en RedHat-CD under
DOS, dd på en allerede installeret linux eller WinImage under
Windows, hvis du er til peg-og-klik.

--
Allan

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 03-07-02 20:25

Tak for god forklaring...

Jeg har en gammel PC, som ikke kan boote på CD-rom.

Derfor skal jeg have lavet en boot-/installations-diskette med boot-image
til Debian!

Hvor finder jeg boot-image på Debian-CD'erne ???

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-07-02 21:44

wrote:

>Hvor finder jeg boot-image på Debian-CD'erne ???

Det ved jeg faktisk ikke, for jeg har altid lavet
net-installation. Men hvis du går ind på www.debian.org og læser
installationsmanualen er der direkte links til download af
disketteimages.

Når du får fundet og læst det afsnit er du sandsynligvis
forvirret over antallet af forskellige images (det var jeg i
hvert fald), men så skal du være velkommen til at spørge igen.

--
Allan

Fra : Eg

Dato : 03-07-02 23:41

_ carsten thomsen wrote:

> Hvor finder jeg boot-image på Debian-CD'erne ???
>
> Hilsen
> Carsten
> cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk

På nettet kan du i hvert fald finde dem her (Og måske kan du bruge stien til
at navigere det rigtige sted hen på cd'en):
ftp.sunsite.dk
og så:
/mirrors/debian/dists/stable/main/disks-i386/2.2.26-2001-06-14/images-1.44/
(Hvis det er stable du har på dine cdrom'er)

Det er disketterne man bruger til f.eks en installation over nettet, men jeg
mener at man undervejs har mulighed for at angive cdrom som
installationsmedie, og i hvert fald som apt-source... Så det er en mulighed.

Jeg plejer at bruge idepci images...

/Eg

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-07-02 14:46

> Ja, selve DOSprogrammet RAWWRITE , kan jeg jo bare tage fra
> RedHat-CD'erne...
>
> Jeg har brug for det på en PC der ikke kan boote på CD'en.

Du har heller ikke brug for at starte fra RedHat-cd'erne for at kunne
læse dem.

> dd(1) ???

Linuxprogrammet dd hvis manualside er i afsnit 1 af manualen (læs
SSLUG's julekalender fra 1. december sidste år for en introduktion til
man-side systemet).

..Henrik

--
Min signatur er taget på sommerferie.

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 03-07-02 10:53

Hov... noget af teksten smuttede...

Der skal stå:
Kan man fra CD-rommerne fra Debian lave en floppy-installations-diskette til
Linux, hvis PC'en ikke kan boote på CD?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 03-07-02 10:56

_ carsten thomsen wrote:

> Findes tilsvarende på Debians 3 CD'ere ???

Ikke fordi jeg er glad for mig selv, men
http://paltas.geekworld.dk/work/debian.html

Bo Simonsen

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 03-07-02 11:02

Hej Bo!

Kiggede på din side...

Du skriver:

> Tilsidst men ikke mindst har Debian GNU/Linux det bedste pakke system der
længe er set. > Det er uafhænigt af libs o.l..

Hvad mener du med at det er uafhænigt af libs o.l.. ???
Bare nysgerrig!

(Næsten ny indenfor Linux!)

Fra : Bo Simonsen

Dato : 03-07-02 11:29

_ carsten thomsen wrote:

> længe er set. > Det er uafhænigt af libs o.l..
>
> Hvad mener du med at det er uafhænigt af libs o.l.. ???
> Bare nysgerrig!

Jeg har vidst skrevet forkert, den er uafhængig af pakke-dependencies,
som vi kender fra Redhat, jeg kan bedste illustere dette med et eksempel.

F.eks.

skywalker# apt-get install soundtracker
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
gnome-bin gnome-libs-data libasound1 libgnome32 libgnomesupport0
libgnomeui32 libgnorba27 libgnorbagtk0 liborbit0
The following NEW packages will be installed:
gnome-bin gnome-libs-data libasound1 libgnome32 libgnomesupport0
libgnomeui32 libgnorba27 libgnorbagtk0 liborbit0 soundtracker
0 packages upgraded, 10 newly installed, 0 to remove and 9 not upgraded.
Need to get 419kB/1448kB of archives. After unpacking 4997kB will be used.
Do you want to continue? [Y/n]

Du kan se at for at jeg skal hente soundtracker, skal den bruge en masse
gnome fis.

Bo Simonsen