11-cifret momsnummer i Frankrig?
Fra : Anders Olsen

Dato : 03-07-02 01:18

Hej

Jeg har en kunde i Frankrig, som beder mig om en faktura uden dansk
moms. Det er helt fint med mig, men ifølge www.toldskat.dk skal der
angives et 11-cifret momsnummer på fakturaen, ligesom der via
listesystemet skal indberettes det 11-cifrede momsnummer.

Problemet opstår, da jeg beder kunden om momsnummeret. Jeg modtager to
numre inkl. bogstaver, som IKKE er på 11 cifre, og som verifikations-
tingen på www.toldskat.dk på ingen måde vil godtage.

Kunden skriver, at franske momsnumre ikke er 11-cifrede, at jeg bare
skal skrive de to numre på fakturaen. Det er jo umuligt, da jeg jo også
skal angive elektronisk. Det skal lige siges, at jeg umiddelbart ikke
har nogen mistanke om at kunden er en "fusker".

Hvis jeg sender en faktura inkl. dansk moms - vil kunden så kunne få
refunderet momsen - evt. via det danske told- og skattevæsen?

Anders Olsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-07-02 20:03

On Wed, 3 Jul 2002 02:17:34 +0200, Anders Olsen<aso@sofanet.dk> wrote:

> [...]
>angives et 11-cifret momsnummer på fakturaen, ligesom der via
>listesystemet skal indberettes det 11-cifrede momsnummer.

Og sådan er det bare.

> [...]
>skal angive elektronisk. Det skal lige siges, at jeg umiddelbart ikke
>har nogen mistanke om at kunden er en "fusker".

Du vil så være nød til at opkræve dansk moms, for idet nummeret ikke
godkendes i verifikationssystemet så vil du blive afkrævet momsen i
forbindelse med din momsafregning.

>Hvis jeg sender en faktura inkl. dansk moms - vil kunden så kunne få
>refunderet momsen - evt. via det danske told- og skattevæsen?

Det vil han formentlig kunne, men det er vist rimelig besværligt. Prøv
at få ham til at faxe sit registreringsbevis som dokumentation, så kan
du på baggrund af denne konfrontere T&S med en fejl i systemet.

Mvh
Knud

--
Berggreen Shareware Registration Service
Denmark - Norway - Sweden - Finland - Germany - Austria

Fra : Britt Malka

Dato : 11-07-02 16:54

> [...]

>skal angive elektronisk. Det skal lige siges, at jeg umiddelbart ikke
>har nogen mistanke om at kunden er en "fusker".

Vi har et firma i Frankrig, men vi er ikke moms-registrerede dér.
Vores virksomhedsnummer er hhv. 9-cifret og 14-cifret, men det kan jo
nok ikke bruges til ret meget.

Du kan evt. checke din kunde ud på:

http://www.infogreffe.fr/

Klik på Recherche entreprises (stor knap i bunden) - klik dernæst på
knappen med luppen og skriv navnet på din kunde eller et ni-cifret
nummer, hvis det er det, han har opgivet.

Sig til, hvis du har brug for hjælp.

Britt Malka

Hvor meget tid kan du spare ved at bruge et bedre mailprogram?
Prøv det prisbelønnede mailprogram The Bat! gratis i 30 dage. Læs mere på www.malka.it

Personlig hjemmeside: www.malka.it/home/britt

Fra : Anders

Dato : 12-07-02 11:54

In article <3d2fa93c.30724179@news.wanadoo.fr>, britt@malka.dk says...

> [...]
> knappen med luppen og skriv navnet på din kunde eller et ni-cifret
> nummer, hvis det er det, han har opgivet.

Tak for hjælpen. Nu er han i hvert fald verificeret, men jeg mangler
stadig 2 cifre, for at det giver 11. Jeg har talt med ToldSkat i
Aalborg, og de har også besvær med systemet. De har haft en sag kørende
fra januar til maj! Damen jeg talte med fortalte, at hun tilføjede et
regionsnummer enten foran eller bagefter de 9 cifre.

Du (eller andre) kender vel ikke tilfældigvis regionskoden for Provence?

Anders Olsen

Fra : Britt Malka

Dato : 12-07-02 14:38

On Fri, 12 Jul 2002 12:53:48 +0200, Anders <aso@sofanet.dk> wrote:

>Damen jeg talte med fortalte, at hun tilføjede et
>regionsnummer enten foran eller bagefter de 9 cifre.

Okay, så giver det mening. Dog kan jeg ikke forestille mig andet end,
at det må være "departementet", hun mener. Frankrig er inddelt i
regioner og departementer. Mig bekendt har regionen ikke nogen kode,
men hvert departement har, og det bruges i mange forbindelser, blandt
andet på bilernes nummerplader.

>Du (eller andre) kender vel ikke tilfældigvis regionskoden for Provence?

Hvis du har kundens postnummer, så er det de første to cifre. Det
burde være enten 03, 04, 05, 06, 13, 83 eller 84.