"Lars Poulsen" <lars@skabelsen.dk> mælte sligt:
>"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev:
>>Hvad er kundskaben egentligt i skabelsens " kundskabens træ"? Er
>>betydningen egentligt " bevidsthed"?
Det er et godt spørgsmål, og et spørgsmål, der næppe kan gives noget
entydigt svar på - folk har debatteret det i tusinder af år og vil
sikkert fortsætte med det.
>>Vi ser at Adam og Eva får " kønsbevidsthed" efter at have spist.
>>Spørgsmålet er om Adam og Eva egentlig var i barnestadie før æblet.
Det er også den fortolkning, jeg hælder mest til. Myten om Edens have
ser jeg tydeligvis som den mytiske urtid, før mennesket blev menneske og
før tiden blev, som den er nu. I myten fortælles det, hvordan mennesket
så at sige blev "voksent", og det, der grundlæggende adskiller voksne
fra børn er jo seksualiteten. Slangen kendes fra nabokulturerne som et
symbol på seksualitet, og gennem at udnytte mennesket begær (nemlig "at
spise") vækker den dem til modenhed og de må som en følge heraf forlade
Edens have, ligesom den voksne ikke kan blive i barndommens ubekymrede
tilstand.
Det kan diskuteres, hvad nøjagtigt der menes med udtrykket "kundskab om
godt og ondt". Nogle forstår det rent bogstaveligt - at Adam og Eva
simpelthen ikke kunne foretage moralske vurderinger førend de spiste af
frugten. Det synes dog ikke at være meningen her - Adam og Eva forventes
jo netop at kende til, at de *bør* overholde Jahves bud om ikke at spise
af træet, selv førend de har spist af det. Og deres opdagelse efter, at
de har spist af frugten, er at de er seksuelle væsener - ikke at de er
onde. Resultatet af at have spist frugten bliver barnefødsler.
En anden fortolkning er, at vendingen "kundskab om godt og ondt" er en
bestemt stilfigur, hvormed man ved at nævne to poler udtrykker alt det
mellemliggende - en såkaldt merisme. Således at "kundskab om godt og
ondt" også omfatter kundskab om alt, hvad der ligger mellem godt og ondt
- dvs. slet og ret alt = kundskab generelt.
Det synes mig dog mest sandsynligt, at "kende godt og ondt" har været en
eufemisme for at være et seksuelt væsen. Det stemmer godt overens med
myten om Edens have og det synes at understøttes af de få andre vers i
GT, der bruger samme udtryk. I 5Mos 1:39 kan man læse om "jeres sønner,
som endnu ikke kender forskel på godt og ondt", hvilket da henviser til
børn, der endnu ikke er blevet seksualmodne. Man kunne argumentere for,
at det stadigvæk lige så vel kan henvise til manglende evne til at kende
ret fra forkert, men et andet skriftsted, nemlig 2Sam 19:35-36 er
anderledes entydigt. Det handler om en gammel mand, der udtaler:
"Skulle jeg i min høje alder følge med kongen op til Jerusalem? Jeg er
nu firs år, jeg kender ikke længere forskel på godt og ondt; jeg kan
ikke smage, hvad jeg spiser og drikker, og jeg kan ikke længere høre
sangere og sangerinder. Hvorfor skulle jeg være dig til besvær, herre
konge?"
Her synes det oplagt at forstå det som ovenfor skitseret, eftersom man
tilsyneladende har alle sine intellektuelle fakulteter i behold. Hans
svar til kongen er særdeles velformuleret, så det er i hvert fald ikke i
den henseende, at han mangler noget. Som 80-årig er det dog begrænset,
hvor meget kønsdrift, der er tilbage.
Hvorom alting er står det i hvert fald relativt fast, at det "at have
kundskab til godt og ondt" medfører at man er voksen, ikke barn, og at
det er det, der skiller voksne fra børn.
>Jeg tror at Adam og Eva hele tiden har været bevidste om deres køn, også
>inden de spiste af kundskabens træ. I 1. Mos. 1:28 siger Gud til dem:
>"Bliv frugtbare og talrige...", det kan vist ikke lade sig gøre uden at
>være bevidst om sit køn.
Mindre fromme personer ville vove at indvende, at Gen 1:28 ikke nævner
Adam og Eva og at det i det hele taget er to forskellige beretninger,
der har begrænsede ligheder.
>At vi skal tro som børn, siger vel bare at vi skal have samme tillid til
>Gud som børn har. Voksne mennesker har en uvane med at stille spørgsmål
>ved alting,
Heldigvis da - ellers kommer vi jo aldrig videre. Fremskridt sker, når
folk stiller spørgsmål ved det, der ellers tages for givet, ganske som
barnet næppe heller lærer, hvis det ikke spørger.
Venlig hilsen,
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <>
http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=