Amerikansk lån
Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 02-07-02 11:58

En ven - eller måske snarere en bekendt - har stillet mig dette
spørgsmål, som jeg ikke forstår mig på. Jeg lovede så at spørge her i
gruppen.

Altså: Han har brug for lidt kapital pt. og er så kommet i kontakt med
et amerikansk firma der gerne vil låne ham de nødvendige midler.
Lånet skal ske her i Danmark.
Kan firmaet oprette en dansk bankkonto, overføre beløbet og så bede om
at pengene bliver indbetalt på den konto - inkl. renter? Jeg kan
selvfølgelig prøve at spørge diverse banker, men måske er der en her,
der ved lige præcis noget om det her
Hvad med skat af renter - jeg går ud fra at der amerikanske firma skal
opgive beløbet som udenlandske indtægter, nogenlunde som vi i Danmark
har nogle tilsvarende felter på selvangivelsen.

Jeg mener at vide, at man gerne må operere i Danmark uden at have et
dansk firma, men at toldvæsenet kræver sikkerhedsstillelse for momsen
svarende til et Aps (125.000 kr). Men der er ikke moms på renter, så
derfor er jeg lidt usikker på hvad jeg skal sige.

Undskyld hvis det er lidt uklart fremstillet, men jeg har forsøgt at
tage alt med som jeg nu har forstået situationen.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-07-02 19:59

On Tue, 02 Jul 2002 12:57:35 +0200, Kaare Rasmussen <kar@kakidata.dk>
wrote:

> [...]
>at pengene bliver indbetalt på den konto - inkl. renter? Jeg kan
>selvfølgelig prøve at spørge diverse banker, men måske er der en her,

Det hjælper ikke noget såfremt det amerikanske firma ikke opretter et
datterselskab, så er det firmaet i USA der udlåner pengene uanset hvor
mange konti det går igennem.

>Hvad med skat af renter - jeg går ud fra at der amerikanske firma skal
>opgive beløbet som udenlandske indtægter, nogenlunde som vi i Danmark
>har nogle tilsvarende felter på selvangivelsen.

Det amerikanske firmas forhodl overfor det amerikanske skattevæsen er
for din bekendte ganske uinteressant. Din bekendte skal blot trække
renterne fra i sit virksomhedsregnskab under renteudgifter.

> [...]
>svarende til et Aps (125.000 kr). Men der er ikke moms på renter, så
>derfor er jeg lidt usikker på hvad jeg skal sige.

Der er ingen moms på renter så derfor skal det amerikanske selskab
heller ikke momsregistreres.

/Knud

--
Berggreen Shareware Registration Service
Denmark - Norway - Sweden - Finland - Germany - Austria

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 05-07-02 07:39

Tak skal du have for svaret. Jeg har skrevet det ud, og giver det videre

> Det hjælper ikke noget såfremt det amerikanske firma ikke opretter et
> datterselskab, så er det firmaet i USA der udlåner pengene uanset hvor
> mange konti det går igennem.

Jeg tror, at meningen var at gøre det lettere at betale tilbage. Det må
man gå ud fra at det er hvis det bare skal være til en dansk bank.

Men jeg ved det dog ikke helt.