Flueliners vægtbelastning
Fra : Michael Andersen

Dato : 01-07-02 23:11

Flueliners vægtbelastning.

Jeg har efterhånden læst en masse om flueliner, men
ingen steder skrives der om vægtbelastning, som på
traditionelle liner.
De forskellige AFTM klasser har vel forskellige vægtbelastninger,
men hvad med de forskellige producenter.
Hvis man tager en traditionel nylon line på 0.20 mm, er eks.vis
belastningen her 7 kg. mens på en af de nye PE liner på 0.20 mm
er belastningen eks.vis på 14 kg.
Kan dette ikke overføres til flueliner ??

Mvh. Michael

Fra : Kenneth Dexter

Dato : 02-07-02 21:39

Hej!

> Jeg har efterhånden læst en masse om flueliner, men
> ingen steder skrives der om vægtbelastning, som på
> traditionelle liner.

Nej, for hvad skal man bruge det til, jeg tør godt at garantere at samtlige
flueliner på markedet, lige fra AFTM #0 - #15 min. har en brudstyrke på 50 -
75 kg. Derfor er det egentlig irrelevant med en sådan oplysning, da det jo
er utænkeligt at denne skulle briste før forfanget.

Dog skal du være opmærksom på at på nogle (billige) flueliner kan coatingen
være af rigtig dårlig kvalitet, dvs. at alt efter hvordan du sammenbinder
forfanget til fluelinen kan denne coating ryge af, og dermed kan man måske
tale om en forringet brudstyrke.

Mvh

Kenneth
Michael Andersen <michael.aa@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f2kqfa.ofi.ln@localhost.localdomain...

Fra : Morten Agersnap

Dato : 02-07-02 22:40

> [...]
> belastningen her 7 kg. mens på en af de nye PE liner på 0.20 mm
> er belastningen eks.vis på 14 kg.
> Kan dette ikke overføres til flueliner ??

Hej Michael.

Din undren med hensyn til brudstyrke på flueliner er lidt uforstålig da
det "svageste led" i fluefiskeri er forfangsspidsen. Selve fluelinen består
af en Dacronline (flet) "betrukket" med coating i forskellig densitet
(med undtagelse af de nye klare intermidiate liner, de har en kerne af
monofil). Det er klart at nu tungere line man har - jo kraftigere
Dacronkerne er der i. De tynde skydeliner man anvender til
skydehoveder er ofte angivet i brudstyrke f.eks. 12, 20 og 30 lB.
svarende til ca. 5, 9 og 13 kg. Men at en klasse 0 line holder min. 50 kg
som jeg har læst i et andet svar, er nok en beskeden overdrivelse. 5 kg er
nok mere rammende. Men da man ikke anvender forfangsspidser over
0.12 mm på klasse 0 flueliner er det vel også mere end rigeligt.

Mvh. Morten Agersnap.

Fra : woody

Dato : 05-07-02 20:30

On Tue, 2 Jul 2002 00:11:27 +0200, Michael Andersen
<michael.aa@sol.dk> wrote:

> [...]
>belastningen her 7 kg. mens på en af de nye PE liner på 0.20 mm
>er belastningen eks.vis på 14 kg.
>Kan dette ikke overføres til flueliner ??

Jeg har ikke oplevet at en almindelig sund flueline er knækket for en
fisk eller bundbid, det er ALTID forfanget der går først.
Derfor har det ikke haft interesse for mig hvad brudstyrken var.

mvh Woody