Asus P4S533 ... lorteM/B ??!!
Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 30-06-02 17:49

Hej ...

Har lige investeret i ovenævnte M/B, og har alle helvedes kvaler med det ...
Jeg er ikke ligefrem nogen newbie m.h.t. at samle 'putere ... men har sq
aldrig haft problemer af denne karakter før !! .

Det hele starter når jeg booter op ... Voice POST siger "no CPU installed"
.... maskinen booter dog alligevel, og den irriterende stemme holder op ca.
midt i Win 2000 pro. opstart !. Det næste der sker, er at Asus PC probe
siger at min ventilatorhastighed er for lav ! (ca. 1800-1900 omdr.), men
temperaturen på cpu'en ligger på ca 38 grader !!(??).

Derudover er mit system hamrende ustabilt, Win 2000 genstarter spontant, og
jeg har problemer med at køre programmer, som ellers aldrig har voldt kvaler
før !. Det eneste der er skiftet er RAM, bundkort og cpu, resten af
konfigurationen er den samme som jeg har kørt med i årevis ... uden et
eneste crash !!.

Spørgsmålet er så : er det CPU'en, der er defekt, eller er det et
lortemandagsmodelmotherboard jeg har fået fingre i !!?? ... hvis nogen har
nogen kommentarer vil de være YDERST velkomne !!

Mvh.

Torben.
..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-06-02 18:17

Hej

Torben Hedstrøm wrote:
> Spørgsmålet er så : er det CPU'en, der er defekt, eller er det et
> lortemandagsmodelmotherboard jeg har fået fingre i !!?? ... hvis nogen har
> nogen kommentarer vil de være YDERST velkomne !!

Den tid hvor du kan gøre som du prøvede er ovre. Bundkort i dag krævere
drivere og da Win2000 ikke ligefrem er kendt for sit autodetect eller
for den sags skyld kender bundkortet når du smider det i, så er det dømt
til at gå galt.

Få fat i de nyeste drivere og prøv om du kan få dem lagt ind. Hvis du
har skiftet fra AMD til Intel kan der ligefrem være software som er
installeret i en AMD optimeret mode.

Desuden har vi med temmelig høje hastigheder at gøre så tingene skal
passe godt sammen for at fungere. Hvis du det mindste OC'er så sæt
boardets instillinger til auto/default.

Derudover kan du i Bios slå stemmen fra og du skal sætte fan-monitoring
til 'ignore'. De nyeste blæsere er såmænd effektive nok, men deres
omdrejningstal ligger under det Asus mener er minimum.

Jeg har en XP og gjorde samme nummer som dig med udskiftning af
bundkort, cpu og ram og selv min brænder tog det 14 dage at få til at
fungere optimalt. Det bedste ville være at geninstallere maskinen fra
bunden med de rigtige drivere første gang.

Jeg mener godt at man i Win2000 kan starte i save-mode og så installere
drivere.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 30-06-02 20:34

Hej igen ...

Liiiige et par extra kommentarer ...

> [...]
>
> Få fat i de nyeste drivere og prøv om du kan få dem lagt ind. Hvis du
> har skiftet fra AMD til Intel kan der ligefrem være software som er

Jeg har formateret/geninstalleret Win2000 et antal gange nu, uden succes ...
og med de medfølgende Win2000 drivere. Den originale installation ville slet
ikke starte op (prøvede for sjov skyld !!) .

> Desuden har vi med temmelig høje hastigheder at gøre så tingene skal
> passe godt sammen for at fungere. Hvis du det mindste OC'er så sæt
> boardets instillinger til auto/default.

Det var min oprindelige tanke, at tweake boardet lidt, men jeg har
hovedsagligt kørt med default indstillingen ... har kun prøvet at tweake
RAM'en, for evt. at opnå bedre stabilitet ! .

> Derudover kan du i Bios slå stemmen fra og du skal sætte fan-monitoring
> til 'ignore'. De nyeste blæsere er såmænd effektive nok, men deres
> omdrejningstal ligger under det Asus mener er minimum.

At blæserens omdrejningstal er "for lavt", kan der måske være noget om, men
voice-POST beskeden om manglende CPU, kommer uanset om POST er slået til,
ell. fra !! (??) ... af samme grund mistænlte jeg egentlig, at det var i
BIOS den var gal !! ...

Jeg er godt klar over, at jeg fattede mig i korthed i min første post, men
min maskine bliver ved at gå ned, så jeg skulle skynde mig lidt !! .

M.v.h.

Torben.

Som ville ønske at han havde købt et Abit board+en XP proc. lige nu

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-06-02 20:47

hej

Torben Hedstrøm wrote:
> Jeg har formateret/geninstalleret Win2000 et antal gange nu, uden succes ...
> og med de medfølgende Win2000 drivere. Den originale installation ville slet
> ikke starte op (prøvede for sjov skyld !!) .

Har du mulighed for at prøve med Win98 eller XP? 2000 har det jo ikke
godt på "fremmed" hardware. Men ellers kunne det godt lyde som defekt ram.

> Det var min oprindelige tanke, at tweake boardet lidt, men jeg har
> hovedsagligt kørt med default indstillingen ... har kun prøvet at tweake
> RAM'en, for evt. at opnå bedre stabilitet ! .

Jeg har leget lidt frem og tilbage med mit. Min 2Ghz har været oppe og
vende over 2,5Ghz med 208Mhz på rammen, men selvom diverse tests målte
den til at være hurtigere så tog det maskinen længere tid at starte og
virkede i det hele taget langsommere. Derfor satte jeg alt til standard
og nu kører den perfekt.

Prøv at rammen til hastigheden 1:1 - så kan den da ikke sættes længere ned.

> [...]
> ell. fra !! (??) ... af samme grund mistænlte jeg egentlig, at det var i

Den manglende CPU er vist nok en BIOS fejl synes jeg at have hørt en
fugl synge om. Selv kører jeg med nyeste beta. Ellers kunne der måske
være smuttet et ben på CPU'en da du satte den i?

Den lille metalliske dame har sin egen setting og kan ikke slås fra med
POST. Du må lige lede efter en "Speech" setting et eller andet sted i
BIOS. Du kan i øvrigt ikke slå POST fra, men du kan vælge mellem en
hurtig og en langsom.

> Som ville ønske at han havde købt et Abit board+en XP proc. lige nu

Når jeg ser hvor mange indlæg der postes med diverse problemer med
AMD'erne så tror jeg nu nok du bliver glad nok for maskinen i sidste ende.

Kan du ikke lige remse resten af din hardware op. Det kunne jo tænkes at
noget af det gamle er endt som en flaskehals. Desuden ville det være
rart med ram-mærket.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jørgen Johansen

Dato : 30-06-02 18:33

On Sun, 30 Jun 2002 18:49:21 +0200, "Torben Hedstrøm"
<Torbenguzzi@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>lortemandagsmodelmotherboard jeg har fået fingre i !!?? ... hvis nogen har
>nogen kommentarer vil de være YDERST velkomne !!

Har godt nok et asus a7v333 men jeg er ret sikker på at det er din
kølerhastighed der er for lav,hvis du ikke kan justere den lidt op,så
prøv at gå i bios og sæt Halt ON til no errors og under powerfanen
disable Q Fan Function,så tror jeg den spiller igen.

Jørgen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 30-06-02 22:31

Torben Hedstrøm, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.hardware.bundkort:

> Det hele starter når jeg booter op ... Voice POST siger "no CPU
> installed"

Har et p4s333, men har haft samme problem.

Jeg fandt ud af det ikke havde en skid med CPU'en at gøre, men i
stedet var - som du også selv nævner - PSU omdrejningerne der var for
lave.

Jeg gik ind i BIOS og fandt power-up management (Eller noget i den
stil), og her kunne jeg ligeledes se røde tal der hvor omdrejningerne
er. Jeg satte den på ignore, og siden da har jeg aldrig fået "No CPU
installed".

Min PSU ændrer selv hastighed på blæseren efter belastning og jeg kan
følge temp og omdrejninger på PSU blæseren. Alt ser pænt ud.

--
Palle

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 30-06-02 22:57

Palle Hans Jensen wrote:

> [...]
>
> Jeg gik ind i BIOS og fandt power-up management (Eller noget i den
> stil), og her kunne jeg ligeledes se røde tal der hvor omdrejningerne

Det tyder på at den bios har en lille bug, at det melder forkert med den
fejl du fik, istedet for "No CPU fan" eller "Check CPU Fan" eller lign.

> er. Jeg satte den på ignore, og siden da har jeg aldrig fået "No CPU
> installed".

Sikker på at det ikke var "No CPU Fan installed" ?

Hvis det ikke var, så dukker der nok en bios op hvori dette er rettet.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 01-07-02 13:36

[Odense] Jens C. Hansen wrote in news:3D1F7EC2.4080408@gmx.net:

> Sikker på at det ikke var "No CPU Fan installed" ?

- 100% kan man aldrig være. Det er jo en meget metallisk stemme af
ringe kvalitet. Men jeg er nu ret sikker alligevel

> Hvis det ikke var, så dukker der nok en bios op hvori dette er
> rettet.

- Sikkert. Jeg er lidt ligeglad. Jeg fik den til at lade være med at
brokke sig og så var jeg glad. Når der kommer en rettelse er kortet
sikkert forældet alligevel. Ja det er det vel allerede

--
Palle

Fra : Tinky Winky

Dato : 02-07-02 16:26

> Spørgsmålet er så : er det CPU'en, der er defekt, eller er det et
> lortemandagsmodelmotherboard jeg har fået fingre i !!?? ... hvis nogen har
> nogen kommentarer vil de være YDERST velkomne !!

Tja, det kan man godt kalde det. ASUS mobo med VIA chipset...

Har du installeret nogle nye/gode/fungerende drivere?