Først, takker for kommentarer :) det var jo det jeg bad om.
"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message
news:w5sn2p9nho.fsf@pc-032.diku.dk...
> "Jacob" <not@really.com> writes:
>
>
> > Jeg var bare lidt skuffet over at det er ret længe siden jeg postede
først
> > (i nyhedsgruppe tid), og jeg kunne se at folk havde travlt nok med at
svare
> > på pokemon spørgsmål og den slags i stedet.. hehe
>
> Jeg har nu også set på spillet, og har et par kommentarer:
>
> - Dine regler og figuregenskaber omhandler kun kamp. Et "rigtigt"
> rollespil burde også have regler til at dække andre slags
> handlinger. Du har f.eks. magikere og præster, men ingen regler om
> havd de laver. Man kan selvfølgelig i et vist omfang "rollespille"
> sig fra de andre ting, men man bør som udgangspunkt have en
> indikation af hvor gode folk er til de andre ting.
>
Nu var kamp lige det første jeg ville have på plads, da jeg synes det er det
mest spændende.. hehe.. men der kommer også regler for magi, præster osv..
planerne var lidt at lave simpeltheden som ala hero quest og den slags..
(måske bare ikke så simpelt.. hehe)
> - Ideen med niveauindelte kort er meget god, men kortet på øverste
> niveau er ikke særligt godt. Byerne fylder for meget i forhold til
> landenes størrelse og der mangler navne på landene samt information
> om hvordan de ligger indbyrdes. Der mangler ogsa generel kultur og
> historie.
>
Kommer kommer.. og du har nok ret i størrelsen.. men det er små øer.. det
tænkte jeg at jeg også ville skrive noget om.. at zoron havde splittet
landet i mange små øer for at gøre det sværere at gøre modstand eller sådan
noget lign :)
> - Der er ikke grund til at sætte numre på alle bygninger i en by --
> lad nogle være upsecificerede, så en GM kan lægge sine egne
> butikker og lignenede der. Du skriver endvidre "tempel" på en
> rekke byninger, men der er ingen beskrivelse af hvilke guder, der
> tilbedes i templerne.
>
Jeg kan godt se dit synspunkt med at gøre det mere åbent for GM'eren ikke
har så mange muligheder, men det jeg sigter også lidt efter at gøre det så
"nemt" som muligt for GM'eren.. så det ikke kræver så meget forberedelse..
> > Min ide med rollespillet er også at lave reglerne ret simple i forhold
til
> > AD&D, men uden at ødelægge kompleksiteten i et rollespil.. jeg har
kigget på
> > mange andre spil og prøvet at få inspiration fra dem, og det er iblandet
> > bordspil som warhammer 40k, som jeg også spiller. Jeg elsker rollespils
> > fantasy verdenerne, men gav lidt fortabt ved netop AD&D pga. alle de
regler
> > og terningeslag man skulle slå for at nyse.. :) dog skal jeg også have
> > testet reglerne og tweaket nogle ting inden, og det ville glæde mig,
hvis
> > andre også kunne hjælpe, prøve og raportere om det er for nemt eller for
> > svært.. :) det er også derfor jeg har tilføjet et (ret grimt) forum.
>
> Det er al ære værd at lave simple regler, og dine regler er O.K. for
> den del af spillet de beskriver (dvs. kamp). Du kunne dog overveje at
> lade dine regler være baserede på færdigheder i stedet for klasser --
> i stedet for at der er et fast antal klasser, så lad folk vælge at
> fordele et antal plusser mellem deres grundfærdigheder eller bruge
> nogle af plusserne til andre færdigheder (magi osv.).
>
Jeg er simpelthen ikke nået længere end kamp.. og kun for "melee" og
"ranged".. jeg mangler for magi og den slags.. men for ikke at gøre det for
kompliceret, ville jeg prøve at fastlåse nogle ting.. også for at måske få
fat i nogle af dem som ikke er så meget for de traditionelle AD&D'ere, hvor
man faktisk har uendelige muligheder..
> > Jeg har planer om at kortføre hver enkelt bygning.. og endda lave
klipudark
> > til dem..
>
> Lad være med det. Du kan gøre det med nogle enkelte bygninger, men
> der skal være plads til at en GM kan lægge sine egne ting ind
> (jvf. ovenstående). Det er vigtigere, at du får de grundlæggende ting
> på plads inden du laver alt for mange detaljer. Du bør også overveje
> om du vil lave både regler og spilleverden eller koncentrere dig om en
> af disse. En kombination kan være god, da man kan tilpasse regler til
> verdenene og omvendt, men det er også et større arbejde.
>
> Du kan også prøve at se lidt på hvad andre folk har lavet og lagt på
> nettet. En god oversigt over spilverdener på nettet kan findes på
>
>
http://hiddenway.tripod.com/world/rating.html
>
> Nogle af verdenerne har tilhørende regler.
>
> Torben Mogensen
tak for link og kommentarer, og jeg er klar over at det er et meget stort
projekt.. men jeg regner heller ikke med at blive færdig lige med det
samme.. hehe.. og jeg spørger ret tidligt i processen efter kommentarer, for
at få mere inspiration + det er jo nemmere at rette fejl i starten end når
jeg er helt færdig.. hehe
Jacob