Skærme
Fijala 3554
Ny 21'' crt skærm
Fra : benjamin

Dato : 29-06-02 22:17

Jeg skal ud og købe en ny 21'' skærm. Jeg skal bruge den til både
grafik og tekst. Prisen spiller en rolle (dvs under 8000kr). Desværre
er det lidt svært at finde gode råd om 21'' skærme da det meste
handler om 19'' i øjeblikket.

Hvad med Samsung 1200NF? er der nogle der har prøvet den?

Benjamin

Fra : Hurricane

Dato : 30-06-02 21:59

> Hvad med Samsung 1200NF? er der nogle der har prøvet den?

Jeg har en og er meget godt tilfreds med den.

- S.L.

Fra : benjamin

Dato : 07-07-02 02:38

>Jeg har en og er meget godt tilfreds med den.

Jeg valgte så at købe den, og jeg kan godt lide den, bortset fra at
jeg synes at sort skrift på hvid baggrund virke lidt gnidret. Det er
første gang jeg køber en "aperature grille" skærm så jeg er lidt i
tvivl om det er normalt. Er din også sådan?

Fra : Hurricane

Dato : 07-07-02 13:30

> [...]
> første gang jeg køber en "aperature grille" skærm så jeg er lidt i
> tvivl om det er normalt. Er din også sådan?

Det har jeg ikke bidt mærke i... har lige siddet og læst en del sort skrift
på hvid baggrund, men jeg kan ikke se, at det skulle være gnidret.

- S.L.

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 14:41

benjamin skrev:

> Jeg valgte så at købe den, og jeg kan godt lide den, bortset fra at
> jeg synes at sort skrift på hvid baggrund virke lidt gnidret.

Hvilken opløsning kører du i og hvilket grafikkort bruger du?
Langtfra alle grafikkort kan levere et skarpt billede i de opløsningen
man normalt kører i på en 21".

Madsen.

Fra : benjamin

Dato : 07-07-02 15:34

>Hvilken opløsning kører du i og hvilket grafikkort bruger du?
>Langtfra alle grafikkort kan levere et skarpt billede i de opløsningen
>man normalt kører i på en 21".

1600x1200 med et Gainward geforce4.

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 15:55

benjamin skrev:

> 1600x1200 med et Gainward geforce4.

Geforce4 skulle efter sigende være forbedret i billedkvaliteten, men
det er vist meget afhængigt af hvilket kort man køber. Altså selve
producenten af kortet. Jeg kender ikke Gainward, men har du prøvet at
gå ned i en lavere opløsning, for at se hvordan sort tekst på hvid
baggrund ser ud dér?

Madsen.

Fra : benjamin

Dato : 07-07-02 17:39

>Jeg kender ikke Gainward, men har du prøvet at
>gå ned i en lavere opløsning, for at se hvordan sort tekst på hvid
>baggrund ser ud dér?

Jeg købte et gainwardkort fordi at jeg havde hørt at de (sammen med
leadtek) skulle være de bedste til 2d.

Jeg prøvede at gå ned i opløsning, og i 1024x768 var det ikke gnidret
længere, men det var lidt svært at sammenligne fordi skriften virkede
så pixeleret.

Jeg er meget i tvivl om der er noget galt med min skærm eller om det
skal være sådan. Det er vel individuelt hvad man opfatter som
gnidret. Jeg synes at skriften står ca. ligeså godt (måske lidt
bedre) på min i 1600x1200 85hz som på min kærestes Imac 15' i 1024x768
75hz.

Hurricane, hvilken opløsning og hvilket grafikkort har du?

Fra : Hurricane

Dato : 07-07-02 19:16

> Hurricane, hvilken opløsning og hvilket grafikkort har du?

1600x1200 på et Geforce 2 MX (ukendt mærke)...

Jeg har prøvet skærmen på et Asus Geforce 4 TI4400, og der var billedet
mærkelig nok dårligere, så derfor røg det kort retur...! desuden har jeg
prøvet min lillebrors ATI Radeon 8500 sammen med skærmen, hvilket gav et
noget bedre billede end det nuværende Geforce 2 MX. Så i øjeblikket
overvejer jeg, hvorvidt den næste investering er et ATI Radeon 8500 da
Matrox Parhelia er lige i overkanten rent prismæssigt. Fås 8500'eren i
øvrigt i en All-In-Wonder udgave?

- Hurricane...

Fra : benjamin

Dato : 07-07-02 22:13

Jeg var lige inde hos min kærestes forældre som har en tegnestue og
Sony F520 21'' og en Formac 24'' skærm (men med lidt gamle
grafikkort). De havde faktisk det samme problem. Jeg tror bare jeg
skal venne mig til at kigge på en aperture grille skærm i forhold til
en shadow mask som jeg havde før.

Benjamin

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-07-02 13:40

> [...]
>grafikkort). De havde faktisk det samme problem. Jeg tror bare jeg
>skal venne mig til at kigge på en aperture grille skærm i forhold til

Du skulle ikke gerne opleve problemer med en F520 og tekst.
F520 har en dotpitch på blot 0,22 - langt bedre end nogne shadow masnk
skærm har.

Dog er der stadig folk, der hævder, at shadow mask skærme har en
fordel over tron skærme mht til tekst tydelighed.

Men jeg tror det hører fortiden til - for 0,22 er meget lavt.

Hvilket grafikkort kører de sammen med F520'en ?

Jeg har lige modtaget mit Asus 4860 GF4 kort - og skal have det sat op
med min Dell 20,1' TFT skærm i morgen.
Håber sgu' det kort kanlevere varen i 1600X1200 - eller får butikken
det LIGE i hovedet igen og så betiller jeg Matrox parhelia.

Grafikkort spiller en MEGET afgørende rolle, når man skal se 2D på en
21' skærm i 1600X1200.

Folk, der sidder med mindre skærme tror os med de store skærme er
krukker - men det er lige indtil de selv prøver det, så går det op for
dem, hvor let og enkelt det er at se, om et kort er velegnet til
1600X1200.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : benjamin

Dato : 08-07-02 17:36

>Dog er der stadig folk, der hævder, at shadow mask skærme har en
>fordel over tron skærme mht til tekst tydelighed.
>Men jeg tror det hører fortiden til - for 0,22 er meget lavt.

Jeg har researchet lidt i de sidste par dage og det ser ud som om, at
det stadig er rigtigt, at shadow mask skærme er bedre til tekst. Der
er i hvert fald flere folk som har prøvet mange af de nye aperture
grille skærme som holder fast i at shadow mask er bedre til tekts.
Bla. en meget hjælpsom mand fra www.monitorsdirect.com .

>Hvilket grafikkort kører de sammen med F520'en ?

Jeg ved det ikke, men det er måske 5-7 år gammelt, så det kan godt
være en del af forklaringen. Men det var selv ved lave opløsninger
det var lidt gnidret.

> [...]
>Håber sgu' det kort kanlevere varen i 1600X1200 - eller får butikken
>det LIGE i hovedet igen og så betiller jeg Matrox parhelia.

fortæl lige hvad du synes når du får det.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 08-07-02 19:23

> Du skulle ikke gerne opleve problemer med en F520 og tekst.
> F520 har en dotpitch på blot 0,22 - langt bedre end nogne shadow masnk
> skærm har.

Min F980 har en dot pitch på 0,23 (0,20 mm. horizontal pitch)

> Dog er der stadig folk, der hævder, at shadow mask skærme har en
> fordel over tron skærme mht til tekst tydelighed.

Bl.a. derfor jeg købte min Eizo skærm.

Proregulus

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-07-02 21:44

>Min F980 har en dot pitch på 0,23 (0,20 mm. horizontal pitch)

OK - jeg glemte kongen af shadow mask monitorer Eizo 980 - sorry :(

Men denne Eizo 980 koster vel også lige så meget som min 20' TFT
skærm, ikke - nem sælger den for 16.000 kr incl moms.

Min 20' TFT fra Dell viser ihvert fald tekst skarpere end en Sony F520
(har selv testet det sammen med en ven på et analogt Matrox G450 kort)
i 1600X1200 @ 32 bit

Vi prøvede fra str. 10 punkt ned til 5 punkter. Ved 5 punkter stod
teskten på min endda klart bedre end på F520'eren.
Ved 7 og op var det straks sværere at se forskellen, men den var der.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 17:55

benjamin skrev:

> Jeg prøvede at gå ned i opløsning, og i 1024x768 var det ikke
> gnidret længere, men det var lidt svært at sammenligne fordi
> skriften virkede så pixeleret.

Hvad så med en større skrifttype?

> Jeg er meget i tvivl om der er noget galt med min skærm eller om
> det skal være sådan.

Hvis det ikke virker fnidret ved 1024 x 768, men derimod gør det ved
1600 x 1200, så tror jeg godt du kan give skærmkortet skylden.

> Det er vel individuelt hvad man opfatter som gnidret.

Ja, folk ser jo forskelligt. Der er endda folk der synes at 60 Hz
virker flimmerfri.

> Hurricane, hvilken opløsning og hvilket grafikkort har du?

Jeg skifter lidt imellem 1600 x 1024 og 1920 x 1200, afhængig af hvad
jeg laver på pc'en. Jeg har pt. et Matrox G400 Max, som forhåbentlig
meget snart bliver skiftet ud med et Matrox Parhelia.

Madsen.

Fra : benjamin

Dato : 07-07-02 18:17

>Jeg skifter lidt imellem 1600 x 1024 og 1920 x 1200, afhængig af hvad
>jeg laver på pc'en. Jeg har pt. et Matrox G400 Max, som forhåbentlig
>meget snart bliver skiftet ud med et Matrox Parhelia.

Har du da en widescreen skærm?

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 18:20

benjamin skrev:

> Har du da en widescreen skærm?

Ja.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 18:27

benjamin skrev:

> Hurricane, hvilken opløsning og hvilket grafikkort har du?

Først nu opdager jeg at du spørger Hurricane og ikke mig.
Sorry. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 20:07

Hurricane skrev:

> Fås 8500'eren i øvrigt i en All-In-Wonder udgave?

http://www.ati.com/products/pc/aiwradeon8500/

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 00:59

benjamin skrev:

> [...]
> grafikkort). De havde faktisk det samme problem. Jeg tror bare jeg
> skal venne mig til at kigge på en aperture grille skærm i forhold til

Jeg synes ikke sort tekst på hvid baggrund virker gnidret her.
Det er en anelse mere sløret i kanten når jeg kører 1920 x 1200,
men ved 1600 x 1024 står det knivskarpt på hvid baggrund.
I det fleste programmer kører jeg dog med lysegrå baggrund for at
dæmpe lyset lidt. Det er også sundere for øjnene end blændende
hvid.

Madsen.