Forslag til X på server og hvordan den fje~
Fra : Peter Andersen

Dato : 28-06-02 23:16

Jeg skal ha lavet en fjernbetjening af en server der skal ha en Xwindows
installeret og har derfor nogle spørgsmål. Hvilken X skal jeg køre på
serveren? den skal ikke kunne en masse, men bare kunne køre et par
småprogrammer.

Hvordan kan jeg fjernbetjene Xwindows fra en MS Windows workstation et eller
andet sted på LAN'et?
Jeg bruger PTTY til daglig, men kan så vidt jeg ved ikke køre X, men det
skal altså være noget der minder om dette.

Har nogen nogle gode forslag?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-06-02 23:26

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> [...]
> installeret og har derfor nogle spørgsmål. Hvilken X skal jeg køre på
> serveren? den skal ikke kunne en masse, men bare kunne køre et par

Hvad mener du med fjernbetjening? Skal du lave noget du ikke kan klare i
console? Hvis nej, så kan du vel bruge SSH?

> [...]
> Jeg bruger PTTY til daglig, men kan så vidt jeg ved ikke køre X, men det
> skal altså være noget der minder om dette.

Hvis du kræver, at der skal kunne vises X programmer på din Windows
maskine, skal du have installeret en X-server i Windows. Der findes
flere forskellige, prøv google.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Martin

Dato : 28-06-02 23:46

"Jacob Atzen" <jacob_a@spamos.dk> wrote in message
> Hvis du kræver, at der skal kunne vises X programmer på din Windows
> maskine, skal du have installeret en X-server i Windows. Der findes
> flere forskellige, prøv google.

VNC kan også bruges (virtual networking computing iirc) søg på google efter
programmet.

Mvh
Martin

Fra : Peter Andersen

Dato : 28-06-02 23:48

"Jacob Atzen" <jacob_a@spamos.dk> wrote in message

> Hvad mener du med fjernbetjening? Skal du lave noget du ikke kan klare i
> console? Hvis nej, så kan du vel bruge SSH?

Jeg kender NetOp til MS windows miljøet, og tænkte på noget link til at
styre en X i LInux til.
Ideen var bla.a at køre noget Morpheus, Gnutella osv... og så vist jeg kan
se findes ingen af de p2p programmer til brug under console.

Ok...

Fra : Dennis

Dato : 29-06-02 01:41

Peter Andersen wrote:
> Ideen var bla.a at køre noget Morpheus, Gnutella osv... og så vist jeg kan
> se findes ingen af de p2p programmer til brug under console.

Der findes massere. Prøv at søge på freshmeat etc...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-06-02 00:35

Jacob Atzen wrote:

> Hvis du kræver, at der skal kunne vises X programmer på din Windows
> maskine, skal du have installeret en X-server i Windows. Der findes
> flere forskellige, prøv google.

Ja.. - jeg ved ikke om det er tilfældet, men det kunne lyde lidt som om
du har byttet om på hvad der er X-server og X-klient. Det er en meget
almindelig fejl... det er også hulens rodet.

Men hvis du bare skal kontrollere din UNIX/Linux-box behøves du kun en
X-server på Windows-maskinen. Hvad enten du vil kontrollere UNIX
maksinen med commandolinie-programmer eller grafiske programmer.
Det som X-servere "server" er "skærmplads".

Hvis du ikke vil bruge grafiske programmer er PuTTY nok. Log ind med SSH
på din server og styr det hele i din shell.

Hvis du vil bruge grafiske værktøjer på serveren skal du have
installeret nogle programmer (X-klienter) og de X-window biblioteker de
skal bruge for at snakke X protokollen. Du skal ikke bruge nogen
X-server. (du ka da installere den, men den behøves ikke køre).
Du sætter en X-server op på windows-maskinen som X-klient-programmer kan
forbinde til og få vist vinduer på din Windows desktop.

Peter

Fra : Jacob Atzen

Dato : 29-06-02 06:05

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> [...]
> maksinen med commandolinie-programmer eller grafiske programmer.
> Det som X-servere "server" er "skærmplads".

Er det ikke også det jeg skriver?

Jeg burde måske have uddybet det med "...X programmer fra din Linux
maskine på din Windows..."

- Jacob

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-06-02 07:50

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> [...]
> Du sætter en X-server op på windows-maskinen som X-klient-programmer kan
> forbinde til og få vist vinduer på din Windows desktop.

Nu skal jeg lige være helt med! den løsning du skitserer her lyder
umiddelbart for mig som om programmerne og xwindows bliver afviklet på
workstationen maskinen- ikke serveren. Dvs. hvis jeg lukker den ned hvad
sker der så med de programmer jeg sidder og arbejder med og som burde køre
videre på serveren?
Ideen er jo at ha dem kørende på serveren, og så kunne logge ind og
fjernstyre dem uden at de har noget at gøre med den maskine jeg sidder ved.
Dvs. ligesom sådan noget NetOp eller PCanywere eller hvad de hedder....

Fra : Kent Friis

Dato : 29-06-02 08:21

Den Sat, 29 Jun 2002 08:49:33 +0200 skrev Peter Andersen:

>Nu skal jeg lige være helt med! den løsning du skitserer her lyder
>umiddelbart for mig som om programmerne og xwindows bliver afviklet på
>workstationen maskinen- ikke serveren.

Programmerne bliver stadig afviklet på *nix, men vinduet dukker op på
windows-maskinen. Du bruger altså windows'en som en X-terminal[1]

>Dvs. hvis jeg lukker den ned hvad
>sker der så med de programmer jeg sidder og arbejder med og som burde køre
>videre på serveren?

Lukker du X, så lukker programmerne også.

>Ideen er jo at ha dem kørende på serveren, og så kunne logge ind og
>fjernstyre dem uden at de har noget at gøre med den maskine jeg sidder ved.
>Dvs. ligesom sådan noget NetOp eller PCanywere eller hvad de hedder....

Så skal du kigge på VNC, som flere andre foreslog.

Mvh
Kent

[1] Ikke at forvelsle med Xterm.
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-06-02 12:58

Kent Friis wrote:

> Så skal du kigge på VNC, som flere andre foreslog.

Hmm... hvis han vil bruge VNC, så skal han da have en X-server på hans
server.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 29-06-02 15:11

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Hmm... hvis han vil bruge VNC, så skal han da have en X-server på hans
> server.

Jow, men der bliver serveren ved med at køre når forbindelsen til
klienten lukkes. Så kan man forbinde sig til den fra en anden maskine
(eller den samme) på et senere tidspunkt.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-06-02 10:47

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Jow, men der bliver serveren ved med at køre når forbindelsen til
> klienten lukkes. Så kan man forbinde sig til den fra en anden maskine
> (eller den samme) på et senere tidspunkt.

Ja, det mente jeg nok... Jeg syntes egentlig ikke VNC er nogen særlig
god løsning i denne situation (med mindre man har meget svært ved at
vænne sig til andet en WinNT-paradigmer).
For det første skal han alligevel ud at installere en X-server. Så er
der risikoen for at den sættes forkert op og er et sikkerhedshul på
serveren. (Jeg går ud fra at en VNC-server på UNIX ikke behøver en
X-server, der lytter på TCP f.eks.).

På min Debian-server har jeg kun installeret sshd og xterm. - ingen
X-server. Ingen VNC. Skulle jeg få brug for at administrere den med et
grafisk program kan jeg da installere det på den og se vinduet på
X-serveren på min Workstation.

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-06-02 13:58

Peter Mogensen wrote in <3D1ED392.2060407@nospam.no>:

> Ja, det mente jeg nok... Jeg syntes egentlig ikke VNC er nogen særlig
> god løsning i denne situation
[...]
> For det første skal han alligevel ud at installere en X-server.

Nej.

> (Jeg går ud fra at en VNC-server på UNIX ikke behøver en
> X-server, der lytter på TCP f.eks.).

Det gør den ganske rigtigt ikke, da den selv er en X-server.

> [...]
> X-server. Ingen VNC. Skulle jeg få brug for at administrere den med et
> grafisk program kan jeg da installere det på den og se vinduet på

Kan du så starte et grafisk program op på serveren, se det på
workstationen, lukke din workstation ned, starte op igen, og så se hvordan
det går med det grafiske program?
Kan du gå over til en anden maskine, og se på det grafiske program derfra?

Altså... Noget i stil med hvad screen kan gøre for tekst-baserede
programmer.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-06-02 20:00

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Det gør den ganske rigtigt ikke, da den selv er en X-server.

Lytter den paa port 6000+displaynummer, eller kun rent via sockets?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-06-02 21:17

Niels Andersen wrote:

> Kan du så starte et grafisk program op på serveren, se det på
> workstationen, lukke din workstation ned, starte op igen, og så se hvordan
> det går med det grafiske program?

Ja og nej...
Jeg kan ikke gøre det med f.eks. Mozilla. Men den slags programmer kører
jeg heller ikke på min server. De processor der kører på min server er
alle af den type hvor hoved-processen ikke kræver en X-server.
PostgreSQL er nok et godt eksempel. Processen kører i baggrunden på
serveren. hvis jeg "vil se hvordan det går med den" kan jeg til enhver
tid starte min workstation, forbinde til serveren med både grafiske og
ikke grafiske programmer og se status.
Sådan burde alt server-software være designet.

> Kan du gå over til en anden maskine, og se på det grafiske program derfra?

Nej. Kan heller ikke lige se hvad jeg skulle bruge det til med det
software jeg kører.

At en server-process selv skal have et GUI lyder for mig meget som en
Windows-tankegang.

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-06-02 21:31

Peter Mogensen wrote in <3D1F674B.7050209@nospam.no>:
> De processor der kører på min server er
> alle af den type hvor hoved-processen ikke kræver en X-server.

Det tror jeg ikke Peter (OP) kan bruge til noget. :)

> Nej. Kan heller ikke lige se hvad jeg skulle bruge det til med det
> software jeg kører.

Hvad så med det software Peter kører?

> At en server-process selv skal have et GUI lyder for mig meget som en
> Windows-tankegang.

Nogle programmer, som ikke er egentlige server-programmer, kan godt være
praktiske at "pakke væk", fx. på en server.

Man kan så diskutere, om softwaren burde splittes op i en daemon og en GUI.
Men nu er OP ikke udvikler, han er bruger. Softwaren er som den er. Selv om
den måske har en designfejl kan den godt have en praktisk funktionalitet.

Et eksempel på software der er elendigt designet (IMHO), men har praktisk
funktionalitet kunne være Windows. Det elendige design behøver jeg vist
ikke give eksempler på, af praktisk funktionalitet kan jeg nævne, at det er
det bedste jeg kender til at afvikle Windows-prograwmmer.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-06-02 23:55

Niels Andersen wrote:
> Det tror jeg ikke Peter (OP) kan bruge til noget. :)
[..]
> Hvad så med det software Peter kører?

God pointe...

Det er skam heller ikke fordi jeg har noget imod VNC. Det er et ganske
genialt stykke software. Jeg har aldrig selv brugt et til andet end hvor
VNC-serveren kørte på et ikke-X system. - og jeg kan ikke rigtig
forestille mig jeg kommer til det. Det skulle da lige være hvis jeg
ender med at have en koloenorm talknuser stående hjemme i kælderen og
lave 3D-film med et GUI program eller lign.
Nå skidt.. jeg tror den anden Peter har fået nok at gå efter nu. :)

Jeg er nu blevet mere interesseret i om man ikke kunne få X til at
opføre sig, så en X-klient kan klare sig uden X-server i perioder af
dets levetid?

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-07-02 08:04

Peter Mogensen wrote in <3D1F8C38.40404@nospam.no>:
> Jeg er nu blevet mere interesseret i om man ikke kunne få X til at
> opføre sig, så en X-klient kan klare sig uden X-server i perioder af
> dets levetid?

Jeg mener der findes en eller anden X-proxy eller sådan noget, som jeg
aldrig helt fik helt styr på... Noget med X i X... hmm...

Det var vist noget, som hørte med i Xfree86-projektet. Måske kan den...

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-06-02 13:54

Peter Mogensen wrote in <3D1DA0C8.4040304@nospam.no>:
> Hmm... hvis han vil bruge VNC, så skal han da have en X-server på hans
> server.

VNC-serveren til unix indeholder en X-server. I stedet for at sende
billedet til et grafikkort bliver det send til VNC-serveren, som en
VNC-klient kan forbinde sig til, og først da kan man se billedet.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-06-02 10:54

Peter Andersen wrote:

> [...]
> sker der så med de programmer jeg sidder og arbejder med og som burde køre

Nope... På din workstation kører:
-En X-server.
-evt. andre lokale programmer.

På din server kører:
-server-processor til de ting du gerne vil have den skal lave.
-evt. programmer du gerne vil se pæ skærmen på din Workstation
(X-klienter som forbinder til X-serveren for at få skærmplads)
-evt. andre lokale programmer.

Klart nok at hvis det server-program du vil køre på serveren også er en
X-klient og skal have et vinfue åbent mens det håndterer
netværksrequest, så vil det dø, når X-serveren på din Workstation ikke
er mere. ... men sådan er der altså ingen UNIX-server software, der
virker. Normalt er der et lillle kontrol-program, der kommunikere med
selve server-processen.

> Ideen er jo at ha dem kørende på serveren, og så kunne logge ind og
> fjernstyre dem uden at de har noget at gøre med den maskine jeg sidder ved.
> Dvs. ligesom sådan noget NetOp eller PCanywere eller hvad de hedder....

Så er det nok VNC du skal kigge på. Det fungerer ca. ligesom PCanywere.
Du kan også sagten lave det du vil med X-window, men X er et meget mere
detaljeret system. Det arbejder på vindues niveau. Du kan således
sagtens have vinduer fra programmer på mange forskellige andre computere
på din skærm på samme tid. ..det kan du ikke med de andre.

Peter

Fra : Michael Eriksen

Dato : 29-06-02 02:52

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in

> [...]
> Xwindows installeret og har derfor nogle spørgsmål. Hvilken X skal
> jeg køre på serveren? den skal ikke kunne en masse, men bare kunne

Du skal helt klart bruge VNC. Hent pakken på både Windows- og
Linuxmaskinen på http://www.uk.research.att.com/vnc/download.html

Tilpas (Redhat 7.x assumed) med:

service vnc800x600
{
socket_type = stream
protocol = tcp
wait = no
user = nobody
port = 5955
server = /usr/bin/Xvnc
server_args = -inetd -query localhost -once -cc 3 -geometry 800x600
-depth 8
}

Check server-path'en.

Genstart linux' tcp-wrapper med:
/etc/rc.d/init.d/xinetd restart

Fra din windowsbox burde du nu kunne køre vncvieweren mod linuxboxen
med:
<linuxbox-ip>:55

Hvis du ikke vil bruge display 55 skal du ændre "5955" i
/etc/xinetd.conf til 59xx, hvor xx er dit favorittal...

Så vidt jeg lige kan huske, burde dette være nok til at løse dit
problem

Michael

(E-mail adressen er naturligvis falsk aht spam, sorry)

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-06-02 07:53

"Michael Eriksen" <abc@xyz.dk> wrote in message
> "Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in

> Du skal helt klart bruge VNC. Hent pakken på både Windows- og
> Linuxmaskinen på http://www.uk.research.att.com/vnc/download.html

Ja, det ser straks lidt mere interessant ud. Jeg kigger straks på det....

vh. Peter Andersen.

Fra : J Lobato

Dato : 29-06-02 12:48

Peter Andersen wrote:

> [...]
> Jeg bruger PTTY til daglig, men kan så vidt jeg ved ikke køre X, men det
> skal altså være noget der minder om dette.

Du kan hente nødvendig software her: http://cygwin.com/
Jeg kører med cygwin + Xfree under Windows dagligt og det kører meget fint.
Måske kan du nøjes med at hente XFree og så bruge putty til at lave hullet
- sidst jeg prøvede, for ca 1 1/2, år siden virkede det dog ikke med putty.

Kig evt på lbxproxy (man lbxproxy) for at få huritgere respons.