Hvor'n måler man hastigheden på Lokalnet
Fra : Jørn Larsen

Dato : 28-06-02 18:23

Jeg har et lille netværk med 3 pc'er og en Internet forbindelse.
Men jeg kom så til at tænke på hvordan måler jeg min hastighed på mit
netværk ?

Hilsen Jørn

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 28-06-02 18:36

Kan gøres på flere måder - der findes et lille progrem kaldet Qcheck som er
mægtig smart - er vist desværre lidt begrændset i funktionalitet i den
gratis udgave. Den nemmeste måde er nok en FTP server på en maskine og så
ellers overføre til fra de andre maskiner..

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-06-02 18:39

"Jørn Larsen" <poppel7@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Jeg har et lille netværk med 3 pc'er og en Internet forbindelse.
> Men jeg kom så til at tænke på hvordan måler jeg min hastighed på mit
> netværk ?
>
> Hilsen Jørn

Det afhænger af om det er den teoretiske hastighed du vil måle/finde, eller
om det er hvor meget båndbredde du bruger.

Til at måle hvor meget du kan overføre per tidsenhed og hvor meget latency
dit net har kan du bruge ttcp og netpipe. Jeg bruger som regel netpipe. Dens
output kan nemt proppes ind i gnuplot eller MS Excel så du kan lave grafer.

Til at måle forbrug bruger man som regel SNMP counters. Et meget udbredt
produkt er MRTG som kontakter dine hosts via SNMP og gemmer deres trafik
data i nogle filer som den så laver grafer ud af. En mere avanceret udgave
er RRDTool, men her skal du selv konfigurere en del.
En superavanceret udgave er Cacti, som er en web & database overbygning der
integrerer RRDTool og SNMP delen af MRTG i et web interface. DOg er dette
nok overkill til 3 maskiner, men til større installationer er det genialt.
Jeg bruger det selv på mit arbejde.

/Jesper