Skærme
Fijala 3554
Hvad for en 17'' fladskærm er bedst?
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-06-02 09:38

Jeg står og skal anskaffe mig en 17'' fladskærm, og ser der er en
masse muligheder inde på edbpriser.dk.

Jeg vil give 8000,- +/- 500 ca.

Men jeg ved nada om fladskærme (Andet end de er lækre at se på).

Skal man ikke vælge TFT? Jeg ser at der både er TFT og LCD, men jeg
ved ikke så meget om forskellen?

Jeg spiller og arbejder 50/50. Vil have 1280x1024.

Eneste jeg lige kan se har fået god kritik er Compaq skærmen. Jeg
ville meget gerne have et par stykker at vælge imellem

Nogle gode råd?

--
Palle

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-06-02 09:52

Er denne her f.eks. noget værd?

Nogle der kender til den?

Sony SDM-S71 White (17 Inch TFT)

http://www.sony-cp.com/en/products/lcd/s_essential/s71/index.html

Fra : Lind

Dato : 28-06-02 10:20

Hej

Jeg har samlet et par computere med Samsung 151BM og de er virkelige lækre
at se på. De har også fået gode anmeldelser. Storebroderen som du så er ude
efter, har jeg ikke set i praksis, men mon dog at forskellen er så stor,
teknikken er vel stort set det samme.
Desuden har jeg læst en test i Alt Om Data (Eksklusiv), hvor at 17"
Samsungen har fået gode anmeldelser. Det er B-modellen som var i testen.
Hvis du også spiller lidt, er Samsungen et endnu bedre valg, da Responstiden
er nede på 25ms. Det har jeg ikke set på nogle andre skærme endnu.
Jeg mente også at Samsung var et bambusmærke engang, men de har fået mig
overbevist om de ikke er det, ihvertfald inden for TFT skærme.

VH.

Lind

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 29-06-02 11:47

Lind, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.hardware.skaerm:

> [...]
> nogle andre skærme endnu. Jeg mente også at Samsung var et
> bambusmærke engang, men de har fået mig overbevist om de ikke er

Jeg var nede og kigge lidt i dag

Det bedste jeg fandt var: "Samsung SyncMaster 171B"

- Den havde et billede jeg synes stod godt.

Men for fan... hvor er det svært at søge hjælp i butikkerne!

Jeg savner en butik hvor man kan få experthjælp. Ligesom når man
skule købe HiFi udstyr i gamle dag, så vadede man ned i HiFi klubben,
og folkene kunne sige noget om udstyret.

De butkker jeg var inde i idag, anede intet om fladskærme. Da jeg
nævnte spil problematikken med forskellige opløsninger m.m. gloede de
bare åndssvagt på mig... Nogle af butikkerne gad ikke engang tænde
for skærmene eller sætte dem til så jeg kunne se kvaliteten. Helt
vildt underligt synes jeg nok?! Jeg mener... Hvem køber en skærm til
8-10K uden at have pillet ved den?

Fra : Lind

Dato : 01-07-02 16:11

Hej Palle

Det er lidt trist når man bliver behandlet på den måde. Især hvis man ikke
mener man ved tilstrækkeligt om varen. Nu ved jeg ikke lige hvor du bor,
ellers kunne jeg måske anbefale nogle butikker, hvor jeg er blevet godt
behandlet. Men jeg vil give dig ret i, at der er flere butikker som sælger
TFT'er som ikke ved tilstrækkeligt, end der er butikker der ved det.
www.tomshardware.com skrev 2 gode artikler om teknologien for et stykke tid
siden, hvis du har mod på at læse dem. Ellers håber jeg du finder en butik
der kan hjælpe dig.

Venlig Hilsen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 01-07-02 22:26

> [...]

> stykke tid siden, hvis du har mod på at læse dem. Ellers håber
> jeg du finder en butik der kan hjælpe dig.

Ja det med butikken går nok. Men jeg finder det sgu underligt at der
ikke findes et enkelt sted på hele Falkoner Alle på Frederiksberg at
man kan få noget prof. betjening til et produkt der alligevel koster
en smule..!

Interessant artikel på tomshardware! Den har da fået mig til at
ombestemme mig Jeg har faktisk bestilt en skærm jeg syntes havde
god kvalitet. Men i artiklen på toms.. ser jeg at man lægger meget
vægt på at det er absurd med et analogt signal til TFT skærmen! Det
var lige præcis en skærm med analog indgang jeg havde bestilt!? Damn!

Nu tror jeg jeg smider 700 mere afsted efter storebroderen for at få
den digitale indgang i stedet.

Er det ikke en fornuftigt disposition?

--
Palle

Fra : Lind

Dato : 02-07-02 23:04

Hej Palle

Det lyder underligt at man ikke kan få prof. betjening på Falkoner Alle, det
er jo der mange af de berømte butikker ligger. Måske du har haft en uheldig
dag : (

Efter hvad jeg kan forstå på artiklen betyder det netop ikke så meget om det
er analogt eller digitalt signal. Det er begrænset hvad man vinder.
Men hvis du alligevel har et grafikkort der har DVI stik. Og det "kun" er
700 kr. det drejer sig om, kan jeg godt forstå det.
Må man være fræk at spørge om hvilken skærm du havde tænkt på ?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 03-07-02 05:42

> [...]

> DVI stik. Og det "kun" er 700 kr. det drejer sig om, kan jeg
> godt forstå det. Må man være fræk at spørge om hvilken skærm du

OK Jeg ville bare gerne have den digitale mulighed. Irriterende
og skulle ærgre sig om et halvt år fordi man opdagede at man bare
skyndte sig at købe noget.

Og ja du må godt være fræk

Jeg har faktisk bestilt:

Samsung SyncMaster 171P. De steder jeg har fundet anmeldelser har den
fået rigtige god kritik. F.eks. her:

http://www.envynews.com/review.php?ID=67

- Jeg skulle gerne få den i dag... Hmm.. Kan man forestille sig en
bedre fødselsdagsgave

--
Palle

Fra : Lind

Dato : 03-07-02 11:50

Nuuuj, det er en lækker satan du har fundet dig der !!!
: - ) "Porsche-design"

Det må siges at være en god fødselsdagsgave.
Et kontrast forhold på 500:1 fås jo stort set ikke bedre i dag. Den tror jeg
du bliver glad for.

Held og lykke med den !!!

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 03-07-02 17:11

Lind, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.hardware.skaerm:

> Nuuuj, det er en lækker satan du har fundet dig der !!!
>: - ) "Porsche-design"

- Jepper.. Har netop tændt op i den. Lækkert. Nu skal der testes ting
og sager..

> Det må siges at være en god fødselsdagsgave.
> Et kontrast forhold på 500:1 fås jo stort set ikke bedre i dag.
> Den tror jeg du bliver glad for.

- Jeg håber det.. Jeg kan allerede mærke smilet brede sig.

> Held og lykke med den !!!

- Takker!! Og tak for input alle sammen!

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-07-02 18:11

Palle Hans Jensen wrote:

> [...]
> ikke findes et enkelt sted på hele Falkoner Alle på Frederiksberg at
> man kan få noget prof. betjening til et produkt der alligevel koster

Det er det sædvanlige problem, de folk som står bag disken lønnes
sjældent som edb-folk så derfor er det cirka de samme som ekspedere i det
lokale supermarked. Der findes dog undtagelser, men dem skal man lede
længe efter på Falkoner Alle og situationen er den samme i stort set alle
konsum butikker.

Eksempelvis er det også de færreste cykelhandlere der ved ret meget andet
end hvad der står i deres brochurer, så når man finder et sted hvor de
ved noget er det bare om at holde fast i dem.

Mvh

Bruno

PS. Hvis du er imponeret af HiFi Klubben så skal du bare prøve og gå ind
et sted hvor de sælger High End grej, desværre koster det altså osse.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 08:52

>Eksempelvis er det også de færreste cykelhandlere der ved ret meget andet
>end hvad der står i deres brochurer, så når man finder et sted hvor de
>ved noget er det bare om at holde fast i dem.

Det samme gælder efter hånden også HIFI butikker.
I da gode gamle dage vidste HIFI klubbens folk faktisk noget om det,
de solgte - kunne endda finde på at anbefale ting, som de ikke selv
solgte. Naivt, JA - men lige sådan noget, der gør, at jegs toler på en
butik og kommer tilbage dertil.

I dag, hvor HIFI klubben ligner en Fona mere og mere - ved
ekspedienterne mindre og mindre - særligt deres dyre grej, som de selv
sælger, ved de NADA om.

Derfor er min lyst til at handle lige dér stille og roligt aftaget - i
dag er min handle aktivitet i HIFI klubben på det absolutte nulpunkt.

Så hellere drage til Århus og handle i Tapeconnection - de ved lidt
mere om det hele - og har det engagement, som kendetegnede HIFI
klubben i gamle dage (fra 1988-1999)

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 04-07-02 09:19

"Dr. Ralph" wrote:

> [...]
> de solgte - kunne endda finde på at anbefale ting, som de ikke selv
> solgte. Naivt, JA - men lige sådan noget, der gør, at jegs toler på en

Præcis omend jeg nu aldrig har været særlig vild med HIFI klubben, især deres
katalog havde en usmagelig blanding af pseudo anmeldelser og lovprisninger.

> I dag, hvor HIFI klubben ligner en Fona mere og mere - ved
> ekspedienterne mindre og mindre - særligt deres dyre grej, som de selv
> sælger, ved de NADA om.

Siden de startede med video/tv er det gået ned af bakke.

> Derfor er min lyst til at handle lige dér stille og roligt aftaget - i
> dag er min handle aktivitet i HIFI klubben på det absolutte nulpunkt.

Enig

> Så hellere drage til Århus og handle i Tapeconnection - de ved lidt
> mere om det hele - og har det engagement, som kendetegnede HIFI
> klubben i gamle dage (fra 1988-1999)

OK, dem kender jeg ikke. Rundet omrkring i København ligger der forøvrigt en
del gode små entusiatbutikker, man finder dem især på Frederiksberg.

Mvh

Bruno

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 09:54

>OK, dem kender jeg ikke. Rundet omrkring i København ligger der forøvrigt en
>del gode små entusiatbutikker, man finder dem især på Frederiksberg.

Jep, du har ret (som sædvanlig) - Frederiksberg er fuld af små sjove
og professionelle HIFI entusiastbutikker.

www.tapeconnection.dk er lidt mere commerciel - men de har stadig
entusiasmen i behold - og bruger gerne 20 minutter i telefonen på at
vejlede selvom de ved, at man er i Kbh og de i Århus.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 28-06-02 12:18

Palle Hans Jensen wrote:

> [...]
> ved ikke så meget om forskellen?
>
> Jeg spiller og arbejder 50/50. Vil have 1280x1024.

Jeg synes lige du skal overveje det med fladskærm en ekstra gang. For de
penge du vil ligge kan du nemlig også købe en glimrende 21" CRT eller en
super 19" CRT, og de giver altså mere frihed til at bruge andre
opløsninger i spil m.m.

Mvh

Bruno

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-06-02 12:25

wrote in news:3D1C45D9.D35D947A@worldonline.dk:

> [...]
> glimrende 21" CRT eller en super 19" CRT, og de giver altså mere
> frihed til at bruge andre opløsninger i spil m.m.

OK. Der er nok noget jeg ikke har tænkt over.

Kan jeg ikke sætte et spil til at køre 800x600?

Eller hvad mener du? Jeg er meget i at høre for og imod. Især hvad
angår spil. Jeg kender folk - som jeg desværre ikke har mylighed for
at besøge - der har fladskærm som siger det er gkimrende at spille
spil på...

Jeg har en 19'' Phillips skærm, men jeg er ikke tilfreds med
kvaliteten. VEd ikke om jeg sætter for høje krav, men jeg synes at
billedet er for sløret. Især hvis jeg tager den bærbare og sætter ved
siden af og skiftevis kigger på den ene og den anden.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 28-06-02 16:58

Palle Hans Jensen wrote:

> OK. Der er nok noget jeg ikke har tænkt over.
>
> Kan jeg ikke sætte et spil til at køre 800x600?

Jo

> [...]
> angår spil. Jeg kender folk - som jeg desværre ikke har mylighed for
> at besøge - der har fladskærm som siger det er gkimrende at spille

De par gange jeg har prøvet så har min oplevelse været at hvis ikke
opløsninger er fladskærmens optimale, altså den der altid angives som max
og default opløsning, så er billedet lidt uskarpt fordi at skærmen i
realiteten forstører billedet op til den opløsningen skærmen har. Man får
samme effekt ved at øge opløsningen på et billed i et tegneprogram.

Årsagen er, sådan lidt forenklet, at pixels på en fladskærm har en fast
størrelse uanset opløsning mens en CRT skærm er analog og ikke har en
fast pixel størrelse.

> [...]
> billedet er for sløret. Især hvis jeg tager den bærbare og sætter ved
> siden af og skiftevis kigger på den ene og den anden.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en Phillips skærm du har, men der er
store forskelle på skærme og jeg synes bestemt ikke min CRT skærm er
uskarp.

Mvh

Bruno

Fra : Jens Skov

Dato : 04-07-02 14:14

Jeg har nu ikke set noget der er mere skarpt end min Philips 109P20 i
1600x1200..... Des kan jeg altså ikke helt opnå med en fladsærm...ØV

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 04-07-02 18:04

Jens Skov, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.hardware.skaerm:

> Jeg har nu ikke set noget der er mere skarpt end min Philips
> 109P20 i 1600x1200..... Des kan jeg altså ikke helt opnå med en
> fladsærm...ØV

Min Philips 109B var ihvertfald ikke optimal til mig. 1280x1024.

Min Samsumg 171P fladskærm er ihvertfald mirakuløs bedre end den
gamle.

--
Palle

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 22:00

>Jeg har nu ikke set noget der er mere skarpt end min Philips 109P20 i
>1600x1200..... Des kan jeg altså ikke helt opnå med en fladsærm...ØV

Så har du næppe set min Dell FP2000 TFT 20,1' TFT skærm - den slår
Sony F520 i skarphed og præcision i 1600X1200 (hvilket er dens
naturlige opløsning)

Og tro mig Sony F520 står skarpere end Philips 109P20 i 1600X1200.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 05-07-02 07:49

Dr. Ralph wrote in news:pmd9iu08bppcdh3k9el3ebekosr2fdv7cf@4ax.com:

> [...]
> naturlige opløsning)
>
> Og tro mig Sony F520 står skarpere end Philips 109P20 i 1600X1200.

LOL!

OK. HVor mødes vi med alle vores skærme?!

Fra : Dr. Ralph

Dato : 05-07-02 12:06

>OK. HVor mødes vi med alle vores skærme?!

Hvad med Hellerup strand næste uge, når der er 25 grader.
Så kan vi sammen analysere alle de dejlige babes, og vurdere, hvilken
skærm de tager sig bedst ud på :)

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-02 17:30

Hej

Palle Hans Jensen wrote:
> Jeg står og skal anskaffe mig en 17'' fladskærm, og ser der er en
> masse muligheder inde på edbpriser.dk.
>
> Jeg vil give 8000,- +/- 500 ca.

Jeg har selv en ADI S710 som jeg er superglad for. Den koster pt 7000,-.

> Men jeg ved nada om fladskærme (Andet end de er lækre at se på).

....og arbejde med.

> Skal man ikke vælge TFT? Jeg ser at der både er TFT og LCD, men jeg
> ved ikke så meget om forskellen?

LCD er fællesbetegnelsen for alle fladskærme til computere. TFT er så
den specifikke teknik der er anvendt. I "gamle dage" for et par år siden
fandtes også STN/DSTN/HCA som var discount varianter. De er dog også
lavet til stationære skærme og skulle du finde en ekstrem billig
faldskærm så tjek for en sikkerhedsskyld at det nu også er TFT.

> Jeg spiller og arbejder 50/50. Vil have 1280x1024.

Det er også en skøn opløsning. Vær opmærksom på at formatet er et 5:4
format og ikke et 4:3, så påtænker du at se film på den kan personer
godt blive lidt lange i hovedet, men ellers er der ikke noget specielt
over det.

Problematikken omkring mindre opløsninger end native er omtalt i andre
indlæg og dertil kan jeg sige, at det afhænger af skærmens software med
hensyn til hvor godt skærmen klarer det. På min plejer jeg at
sammenligne de lavere opløsningerns billedkvalitet med en ulden CRT skærm.

> Nogle gode råd?

ADI S710 er buddet herfra.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-06-02 17:35

Karsten Feddersen skrev:

> ...og skulle du finde en ekstrem billig faldskærm så tjek for en
> sikkerhedsskyld at det nu også er TFT.

Ja og helst i noget stof som kan klare faldet. ;)

Thomas Madsen.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-02 17:59

Hej

Madsen wrote:

> Ja og helst i noget stof som kan klare faldet. ;)

Jep - ellers kan det godt blive en flad fornemmelse at falde

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-06-02 18:06

Karsten Feddersen skrev:

> Jep - ellers kan det godt blive en flad fornemmelse at falde

:D

Thomas Madsen.