Nyt bundkort
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-06-02 08:59

Hejsa.

Jeg står og skal til at købe en P4 1.6 Ghz Northwood, som skal overclockes
til 2.1

Jeg skal så også bruge et nyt bundkort. Men der har jeg lidt problemer med
at vælge.

Jeg har haft lidt kig på 2 stk.

Det ene er et ASUS P4B ATX Retail - Socket 478 / i845 / 6PCI-1CNR-1AGP /
IDE100 / Audio

og det andet er: ASUS P4S533 ATX - Socket 478 / SiS 645DX / 6PCI-1AGP /
IDE100 / Audio

Grunden til at jeg netop har valgt disse to ud, er at jeg i min nuværdige
computer har 512 PC133 SD-ram, og at det kun er i P4B man kan bruge SD-ram.
Alle de andre skal man have DDR i.

Nu er mit spørgsmål så: Kan det ydelses mæssigt betale sig, at sælge min
nuværende ram, og købe måske 256 DDRram i stedet? Og hvad er sådan 512
SD-ram værd, og hvor er de nemmest at sælge?

Og til sidst, er der nogen, som kan foreslå et bedre board i samme
prisklasse?

På forhånd mange tak for hjælpen.

M.v.h.

Henrik Rasmussen

Fra : Razer

Dato : 28-06-02 10:01

"Henrik Rasmussen" <destroyer@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål så: Kan det ydelses mæssigt betale sig, at sælge min
> nuværende ram, og købe måske 256 DDRram i stedet? >Og hvad er sådan 512

Hvis du vil OC bør/skal du tage og investere i nye ram af DDR typen og her
minimum PC2700 ram og samsung er dem der kan OC mest med de mest aggresive
settings.

Du kan skal nok ikke regne med at få mange penge for dine ram. Jeg ville
hellere gemme dem og bruge dem til en evt severmaskine der ikke kræver så
meget.

Jeg har selv haft poste lidt om motherboards til pentium der skulle OC's og
hvis du vil vide mere om det kan jeg anbefale dig at kikke i denne NG:
dk.edb.hardware.overclocking

men her er noget af det jeg har fået tilbage:

Abit har lige sendt et i845E kort ud, IT7. Den lyder rimeligt hårdt.

Et par reviews:
http://www.hexus.co.uk/review.php?review=355&page=1
http://www.hardocp.com/article.html?art=MjkzLDE

det skulle på de fleste punktet være en smule bedre end ASUS men her snakker
vi detaljer.

Måske var det en ide at udersøge hvile boards der er lavet til de helt nye
PC3000/3200 ram som skulle kunne rende næsten ige så hurtigt som RD ram.

Prismæssigt er der ikke dne store forskel på rammene intent mellem DDR.

Mvh.
Thomas

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-06-02 10:48

Tak for svaret.

> Hvis du vil OC bør/skal du tage og investere i nye ram af DDR typen og her
> minimum PC2700 ram og samsung er dem der kan OC mest med de mest aggresive
> settings.

Ok, men jeg regner ikke med at jeg skal overklokke rammene. Er det ikke det
du mener i ovenstående?

> Jeg har selv haft poste lidt om motherboards til pentium der skulle OC's
og
> hvis du vil vide mere om det kan jeg anbefale dig at kikke i denne NG:
> dk.edb.hardware.overclocking

Der kigger jeg.

> Abit har lige sendt et i845E kort ud, IT7. Den lyder rimeligt hårdt.

og dyrt :)

> Måske var det en ide at udersøge hvile boards der er lavet til de helt nye
> PC3000/3200 ram som skulle kunne rende næsten ige så hurtigt som RD ram.

Det kunne jeg prøve..

Tak for hjælpen.

M.v.h.

Henrik

Fra : -=Madsen=-

Dato : 28-06-02 13:30

<------------------>

> og dyrt :)

<------------------>

Dyrt ??? det syntes jeg nu ikke har du set hvad der er på boardet ?
Har lige fået det og kan kun sige Kanon , du kunne jo også spare 600 og
evt købe Abit BD7, men syntes nu de sidste penge er givet godt ud.... Det er
en stor fordel at vælge Abit MB. til OC. da du kan låse PCI/AGP til 33/66
Mhz. ingen andre har denne feature.

<http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/pt_main_back.jsp?pPRODUCT_TYP
E=MotherBoard&pMODEL_NAME=IT7>

Bla.

Ultra DMA 133/ RAID
.. High Point HPT374 IDE Controller
.. Ultra DMA 133MB/sec data transfer rate
.. RAID 0 (striping mode for boosting performance)
.. RAID 1 (mirroring mode for data security)
.. RAID 0 + 1(striping and mirroring)

Audio
.. Realtek ALC650 (AC-Link)
.. Supports 6CH DAC for AC3 5.1 CH purpose
.. Professional digital audio interface supporting 24-bit SPDIF OUT

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-06-02 14:12

> [...]
er
> en stor fordel at vælge Abit MB. til OC. da du kan låse PCI/AGP til 33/66

Ok.. Hvilken fordel har det? (Jeg ved ikke så meget om alt de bushastigheder
og sådan)
Jeg har en GeForce 2 MX 400. Har jeg så brug for at låse disse hastigheder?

> [...]
> . Ultra DMA 133MB/sec data transfer rate
> . RAID 0 (striping mode for boosting performance)
> . RAID 1 (mirroring mode for data security)

Fatter jeg ikke så meget af :)

> Audio
> . Realtek ALC650 (AC-Link)
> . Supports 6CH DAC for AC3 5.1 CH purpose
> . Professional digital audio interface supporting 24-bit SPDIF OUT

Jeg har et SB Live! så det er lige meget.

M.v.h.

Henrik

Fra : Razer

Dato : 28-06-02 14:30

Det
> er
>
> Ok.. Hvilken fordel har det? (Jeg ved ikke så meget om >alt de
bushastigheder

At du kan låse din PCI/AGP hastighed til 33/66 Mhz betyder at selvom du OC
dit system vil dine PCI/AGP porte vedblive at køre med en konstant
overførselshastighed.
Det virker nemli normalt således at PCI/AGP kører med en vis multiplier i
forhold til Front SIde Bus hastigheden. DVS,. hvis du hæver din FSB vil
hastigheden på dine PCI/AGP porte også hæve sig og dette kan i yderste
konsekvens brænde dine kort af. Så en mulighed for at låse PCI/AGP hastighed
er en MEGET god detalje, specielt fordi de skriver at du vil OC din cpu.

> Jeg har en GeForce 2 MX 400. Har jeg så brug for at >låse disse
hastigheder?

da dit kort nok er AGP er overførselshastigheden mellem Motherboard og
grafikkort låst med det samme du vælger at låse PCI/AGP hastighederne ( se
ovenstående ).

du kan derimod bruge et tweakutil til at hæve din ramhastighed og GPU
hastighed på kortet, men kun lidt af gangen. se evt på. www.guru3d.com
Dermed kan du hive lidt mere ud af kortet når du spiller.

> Fatter jeg ikke så meget af :)

dette betyder at der sidder en RAID controller på bundkortet således at du
ikke som normalt kun kan have 4 elementer tilsluttet vis IDEkanalerne (
groft sagt ). du kan søge lidt på google og få en masse gd info om RAID.

At det er ATA133 betyder at hvis du har harddiske der understøtter ATA133
kan de overføre data med en max hastighed på 133 MB/s
ATA100 = 100MB/s
OSV.
en ATA 133 kan sagtens køre med langsommere hardware.

> Jeg har et SB Live! så det er lige meget.

ja.. du kan bare deaktivere det onboard lydkort.
Det er efterhånden umuligt at købe et MOBO uden onboard lyd og efterhånden
er der næsten også altid onboard netkort.
så det skal ikke afholde dig fra at købe det
jeg mener at kunne huske at ABIT kortet også har USB 2 som også er ret godt,
da der et sket et meget stor boost på overførselshastigheden.

Summa summarum.

Det kan ikke betale sig at spare for meget på bundkortet. jeg vil personligt
hellere bruge 500 mere på et topbundkortet og så have et bundsolidt system,
end og sidde og gnide mig i hænderne i arrigskab over at det hele er
ustabilt.
Det er penge der er givet godt ud,.

Mvh.

Thomas

Fra : Razer

Dato : 28-06-02 14:13

> Tak for svaret.

> Ok, men jeg regner ikke med at jeg skal overklokke rammene. Er det ikke
det
> du mener i ovenstående?

Jo netop, men du vil automatisk blive nødt til at hæve FSB for at hæve din
CPU hastighed.
Jeg bruger selv PT. AMD system og derfor er jeg ikke 100% inde i opsætning
at et intelsystem, da der er nogle ret store forskelle, men ikke desto
mindre er jef sikekr på at du bliver nødt til at hæve Front Side Bussen for
at få din cpu til at køre hurtigere.

En anden ting er at det også et stykke hen ad vejen kan betale sig da du får
en en større overførselshastighed på bussen, men du stresser også dine porte
og hardware, så gør det forsigtigt.

Det kan også betale sig at få gode ram da de som oftest kan tage de mest
aggresive settings og dermed også forøger overførselshstighed.

Hvis din CPU er en northwood skulle du rimelig nemt få den til at løbe 2100
og muligvis også en smule hurtigere med standart køling. det er ihvertfald
ikke unormalt.

Se evt på 3dgameman. han har OC en P1.6 til 2,4 på stadart.
her kan du også se opsætning af bios og dermed også hans bushastigheder så
du har noget at gå efter.

MVH.

Thomas

Fra : Fam. Johansson

Dato : 28-06-02 22:04

"Henrik Rasmussen" <destroyer@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Der kigger jeg.

> og dyrt :)

Hejsa.

Lige min mening : Jeg kan ikke rigtigt forstå at folk tit syntes at et MB
er dyrt når det koster 1500-2000 kr.

De giver jo rask væk 3-4000 kr for et godt grafikkort o.lign. MB`et har jo
nok den største betydning for stabiliteten og

performance på hele systemet, så hvis man sparer på MB`et får man et system
der efter.

Jeg har èn gang købt et billigt MB, det holdt nøjagtig i 3 uger, så røg det
ud til fordel for et Aopen ax6bc (ja, det er et par dage siden)

og systemet var perfekt, så min mening : spar IKKE på MB`et , det giver et
"træls" system, og måske må man i pungen igen efter guld til et

nyt MB.

Mvh. Kimmo

Fra : Peter

Dato : 28-06-02 12:46

Held og lykke med dit projekt ;)

Jeg tror ikke du kan få en 1.6 op på 2.1GHz eller ikke med en enorm stor
blæser. Går ud fra at din 1.6 CPU er af den gamle type (0.18 micron) du skal
hvertfald være heldig hvis du får den derop og at den køre stabil. Det er jo
en forøgelse på 500Mhz og det er rimeligt meget.

Men måske er det mig som tager fejl.

/peter

Fra : Martin K

Dato : 28-06-02 12:54

Peter wrote:
> [...]
> micron) du skal hvertfald være heldig hvis du får den derop og at den
> køre stabil. Det er jo en forøgelse på 500Mhz og det er rimeligt

Det tror jeg. Jeg har da læst at mange andre har kunnet clocke deres
northwood-processorer til helt vilde hastigheder. Jeg læste om een i
news:dk.edb.hardware.overclocking der havde clocket sin 2.2 P4 til lidt over
3 GHz med luftkøling. Jeg ved dog ikke så meget om det, da jeg er AMD-freak
og aldig kunne finde på at oc noget af mit hardware. Men jeg mener ikke at
2.1 er usandsynligt!

--
Martin K

Fra : Peter

Dato : 28-06-02 13:25

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> [...]
AMD-freak
> og aldig kunne finde på at oc noget af mit hardware. Men jeg mener ikke at

Nu skriver du Northwood processor det er jo en 0.13 micron CPU, der kan det
også tænkes at det måske er muligt. Men som jeg skrev gik jeg ud fra at der
var tale om en gammel Willamette 0.18 micro CPU og den kan IKKE.
Men det kunne da være fedt hvis det virker, men personligt tror jeg det ikke

/peter

Fra : Martin K

Dato : 28-06-02 13:36

Peter wrote:

> [...]
> ud fra at der var tale om en gammel Willamette 0.18 micro CPU og den
> kan IKKE. Men det kunne da være fedt hvis det virker, men personligt

Njaaa... nok ikke med 0.18 micron.... Men som jeg skrev er jeg til AMD og er
ikke meget inde i Intels betegnelser. Næææ, T-Bird, Sledgehammer, Clawhammer
mv. er da navne man kan forholde sig til

Men vi misforstod jo nok hinanden en smule...

--
Martin K

Fra : -=Madsen=-

Dato : 28-06-02 13:33

<------------->
> 2.1 er usandsynligt!
<------------->
1600@2100Mhz. kan meget nemt lade sig gøre også uden den bliver varm med
standart køler

Fra : Joe Sandøe

Dato : 28-06-02 23:41

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message
> <------------->
> <------------->
> 1600@2100Mhz. kan meget nemt lade sig gøre også uden den bliver varm med
> standart køler

Alt dette med hvor meget man kan overclokke en Intel 1.6 GHz........
Hvis der bliver refereret til Henrik Rasmussen der startede denne tråd, så
snakker han om at købe en P4 1.6 Ghz Northwood!

Henrik skriver:

[...]

Det kan MEGET godt betale sig at anskaffe DDR-ram, specielt med
intel-systemer giver det et godt boost. Ang. ram-type så kommer du langt med
2100-ram, da du ved at clokke til 133 MHz på bussen har sendt din 1.6 på på
2.1 MHz. Men der er en god chance for at du kan clokke processoren mere (2.4
til 2.6) og det kræver pc 2700 ram, hvis du vil være sikke på at det ikke er
rammen der først står af. Hvis du har planer om at clokke hvad du kan, så
kan hvad de andre også skriver Abit anbefales, på grund af pci-låsen. BD7
(bundkort) er ikke særligt dyrt og IT7 har det hele, samt er fremtidssikret
med sine mange USB-2 porte (et no bullshit-board, og var først til salg i
landet d. 16/6).
Forsat held og lykke

VH Joe

Fra : Tinky Winky

Dato : 29-06-02 01:10

> Nu er mit spørgsmål så: Kan det ydelses mæssigt betale sig, at sælge min
> nuværende ram, og købe måske 256 DDRram i stedet? Og hvad er sådan 512
> SD-ram værd, og hvor er de nemmest at sælge?

Computer udstyr og især RAM, er lette at sælge i nyhedsgruppen
dk.marked.privat.edb. Du kan nok endda få dem afsat på under en time, alt
efter hvilke pris du vil have.