Flere brugere om en database
Fra : Kasper Okkels

Dato : 27-06-02 17:33

Hej,

Jeg er ny ud i databasernes verden, og mangler derfor lidt information om
hvordan man smartest strikker sin database sammen. Jeg har to simple
tabeller (med hhv. 3 og 5 variable), som jeg joiner og får et fornuftigt
output. Nu er det så planen, at jeg vil udvide systemet således, at der
bliver mulighed for at flere brugere kan benytte databasen. Det foregår dog
på den måde, at hver bruger kan have forskellige værdier i begge tabellerne,
og der ikke nødvendigvis vil være nogen gengangere.

Hvordan laver jeg så det smartest (og hurtigst og mest korrekt)? Skal jeg
lave en kolonne mere i begge tabeller med BrugerID og udvide mine
SQL-sætninger med en WHERE BrugerID=XX?. Er det bedre at lave nye tabeller
for hver bruger? Eller er der en helt tredje løsning?

Venter i spænding,

Kasper Okkels

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 28-06-02 06:53

Kasper Okkels <okkels@wanadoo.dk> wrote:
> [...]
> udvide mine SQL-sætninger med en WHERE BrugerID=XX?. Er det bedre
> at lave nye tabeller for hver bruger? Eller er der en helt tredje

Hej Kasper

Jeg ville helt klart bruge den version, hvor du tilføjer en kolonne
til din tabel, da den anden godt kan give problemer, hvis du senere
ønsker at lave nogle "samlede" forespørgsler.
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 28-06-02 09:30

On Thu, 27 Jun 2002 18:32:54 +0200, "Kasper Okkels"
<okkels@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>hvordan man smartest strikker sin database sammen. Jeg har to simple
>tabeller (med hhv. 3 og 5 variable), som jeg joiner og får et fornuftigt

Terminologi: En tabel har "felter", ikke "variable".

Hvis dine tabeller er så simple, kunne det måske være en ide at poste
en liste over felterne her?

> [...]
>på den måde, at hver bruger kan have forskellige værdier i begge tabellerne,
>og der ikke nødvendigvis vil være nogen gengangere.

Terminologi: Rækkerne i en tabel kaldes "rækker" eller "poster".

>Hvordan laver jeg så det smartest (og hurtigst og mest korrekt)?

Svaret er jo ikke nødvendigvis det samme for alle tre

> Skal jeg
>lave en kolonne mere i begge tabeller med BrugerID og udvide mine
>SQL-sætninger med en WHERE BrugerID=XX?.

Det er den løsning jeg ville vælge. Dog kan man normalt nøjes med at
tilføje brugerID i en af tabellerne. Hvis fx du har tabellerne kunder
og ordrer, vil du kun skulle angive brugerID i kundetbellen - idet
ordren er knyttet til en kunde.

Hvis du ikke kan det, vil jeg tro at du har designet dine tabeller
uhensigtsmæssigt.

>Er det bedre at lave nye tabeller for hver bruger?

Det bliver meget let noget rod.

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Kasper Okkels

Dato : 01-07-02 08:06

"Nis Jorgensen" <nis@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Terminologi: En tabel har "felter", ikke "variable".
> Terminologi: Rækkerne i en tabel kaldes "rækker" eller "poster".

Javel! Om ikke andet, så har jeg da lært det

> [...]
> tilføje brugerID i en af tabellerne. Hvis fx du har tabellerne kunder
> og ordrer, vil du kun skulle angive brugerID i kundetbellen - idet

Tak for hjælpen. Og det med kun ét brugerID virker også fint.

mvh Kasper