Søges: Grundlæggende F/W information.....
Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-06-02 15:36

Jeg havde denne post ude for ca 1½md siden, og har ikke modtaget éet eneste
respons - Er det fordi at det jeg efterlyser ikke er derude, eller hvad ?

Jeg har installeret en Astaro - Mest af nysgerrighed. Den skal stå
foran hjemmenetværket, og med en FTP server på DMZ'en. Jeg vil i den
forbindelse gerne om I har nogle gode links omkring port og filter
konfiguration, så jeg kan få Astaro'en skruet nogenlunde fornuftigt sammen.
Links'ene må meget gerne have et pædagogisk skær over sig, så jeg kan få
lært noget om sikkerhed mens jeg leger (Det er faktisk det primære

Mvh
/Søren

--
Kig billeder og "Mini-Marked" på www.sitecenter.dk/tinaogsoeren

Fra : Alex Holst

Dato : 27-06-02 15:48

Soren Pedersen <smp@privat.dk> wrote:
> [...]
> forbindelse gerne om I har nogle gode links omkring port og filter
> konfiguration, så jeg kan få Astaro'en skruet nogenlunde fornuftigt sammen.

Din sikkerhedspolitik dikterer hvordan din firewall skal skrues sammen.
Se OSS'en for yderligere information om at bruge firewalls:

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-06-02 10:06

På siten står mange ting. Det der derimod IKKE står ae hvordan man gør i
praksis, og hvordan man f.eks konfigurerer og anvender DNAT korrekt.
Sagen er at jeg har sikkerheds politikken skruet sammen, men jeg søger viden
om hvordan jeg omsætter teori til praksis, for derigennem at lære om
firewalls og internetsikkerhed. Jeg er ret overbevist om at gruppen hurtigt
ville blive træt af mig, hvis jeg "oversvømmede" den med - for de fleste af
gruppens forfattere - basale spørgsmål vedrørende konfiguration. Det er
derfor jeg søger info så jeg selv kan klatre de første trin. Astaroen er
kørende med en yderst basal konfiguration: Alt ud, ingenting ind og
masqurading. Nu skal jeg bare videre

Jeg er til daglig Domino systemkonsulent, og møder derfor jævnligt
forskellige problemstillinger som involverer F/W's af forskellig slags, så
derfor er det ikke nok at få skruet Astaro'en sammen - Jeg vil have viden om
hvad det er der sker.....

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Alex Holst

Dato : 28-06-02 11:52

Soren Pedersen <smp@privat.dk> wrote:
> På siten står mange ting. Det der derimod IKKE står ae hvordan man gør i
> praksis, og hvordan man f.eks konfigurerer og anvender DNAT korrekt.
[..]
> Jeg er ret overbevist om at gruppen hurtigt ville blive træt af mig,
> hvis jeg "oversvømmede" den med - for de fleste af gruppens forfattere
> - basale spørgsmål vedrørende konfiguration.

Jeg ved ikke hvor mange herinde der overhovedet kender dit firewall
produkt, saa umiddelbart ville jeg sige at manualen eller Google er dine
bedste muligheder for svar -- eller har jeg misforstaaet hvad du leder
efter?

Soeg evt. paa "firewalls FAQ" hos Google og laes "Firewalls and Internet
Security" som er naevnt i OSS'ens videre laesning.