mail(1) med extern smptp server
Fra : DUdsen

Dato : 27-06-02 13:14

Hvordan for jeg mail programmet til at kunne sende mail uden at
instalare sendmail pstfix eller lign.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 27-06-02 13:30

DUdsen wrote:
> Hvordan for jeg mail programmet til at kunne sende mail uden at
> instalare sendmail pstfix eller lign.

Hvis du med "eller lign." mener "eller andre MTA'er, saa er svaret, at
det goer du ikke. Din mail user agent (mutt, exmh, Evolution etc) har
behov for en MTA for at kunne sende post. I nogen tilfaelde er der dog
indbygget MTA funktionalitet i din MUA (gaelder vistnok for bl.a. Pine,
og med sikkerhed for bl.a. Netscape Messenger).

Cirka.

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : DUdsen

Dato : 27-06-02 13:39

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> nogen tilfaelde er der dog indbygget MTA funktionalitet i din
> MUA (gaelder vistnok for bl.a. Pine, og med sikkerhed for bl.a.

Ok så skal jeg vel bruge en lille og robust MTA der kan passe
sig selv er exim det jeg skal bruge eller er der andre
mugligheder.

Fra : Alex Holst

Dato : 27-06-02 13:53

http://cr.yp.to/qmail/mini.html

Fra : DUdsen

Dato : 27-06-02 14:20

Alex Holst wrote:

> http://cr.yp.to/qmail/mini.html

men vil den ikke kræve en qmail-qmqp server i den anden ende til
før mailen kan gå ud i verden.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 27-06-02 14:44

DUdsen wrote:

> Ok så skal jeg vel bruge en lille og robust MTA der kan passe
> sig selv er exim det jeg skal bruge eller er der andre
> mugligheder.

Hvorfor ikke bare bruge sendmail? Saet den op til kun at lytte paa
localhost, eller saet den op til ikke at lytte overhovedet
(/usr/lib/sendmail -q15m i modsaetning til /usr/lib/sendmail -bd -q15m).
Angiv din ISP's SMTP server som smarthost
(define(`SMART_HOST',`smtp.isp.tld')dnl i sendmail.mc), genbyg
sendmail.cf og du er koerende.

Fra : DUdsen

Dato : 27-06-02 15:44

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> paa localhost, eller saet den op til ikke at lytte overhovedet
> (/usr/lib/sendmail -q15m i modsaetning til /usr/lib/sendmail

Det der giver ikke mening hvor (hvilken fil) skal jeg ændre i.
/usr/lib/sendmail -bd -q15m er ikke at finde hverken i
/etc/mail/sendmail.mc eller /etc/init.d/sendmail

> Angiv din ISP's SMTP server som smarthost
> (define(`SMART_HOST',`smtp.isp.tld')dnl i sendmail.mc), genbyg
> sendmail.cf og du er koerende.

ja men uden at ane hvad faen der er jeg foretager mig hvilket
jeg ikke bryder mig forfærdeligt meget om.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 27-06-02 16:11

DUdsen wrote:
> Det der giver ikke mening hvor (hvilken fil) skal jeg ændre i.
> /usr/lib/sendmail -bd -q15m er ikke at finde hverken i
> /etc/mail/sendmail.mc eller /etc/init.d/sendmail

Jeg ved ikke hvilken type unix du koerer. Men paa Solaris opretter jeg
filen /etc/default/sendmail og putter linjen *MODE=""* i den (uden *).
Naar sendmail dernaest starter (fra /etc/init.d/sendmail) starter den uden
'-bd'. Naar du koerer en 'ps -ef' ser du

sendmail -q15m i stedet for
sendmail -bd -q15m

Naar du saa koerer 'sudo lsof -i|grep sendmail' ser du

bash-2.03$ sudo lsof -i|grep sendmail
sendmail 235 root 4r IPv4 0x300007e4690 0t0 UDP *:*
(Unbound)
bash-2.03$

Naar du proever at lave en 'telnet localhost 25' faar du at vide at det
kan du ikke. Sendmail lytter ikke laengere paa port 25. Den lytter
overhovedet ikke.

Den anden mulighed var at bruge

DAEMON_OPTIONS(`Port=smtp,Addr=127.0.0.1, Name=MTA')

i sin sendmail.mc som goer at sendmail kun lytter paa localhost.

> ja men uden at ane hvad faen der er jeg foretager mig hvilket
> jeg ikke bryder mig forfærdeligt meget om.

Du fortaeller (med ovenstaaende) at sendmail skal bruge din udbyders
dertilberegnede smtp-server som smarthost.

Jeg kan anbefale www.sendmail.org og news:comp.mail.sendmail.

Ellers brug exim eller qmail-tingen, som Alex foreslog.

Vh,

Fra : DUdsen

Dato : 27-06-02 16:55

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
>
> Naar du proever at lave en 'telnet localhost 25' faar du at
> vide at det kan du ikke. Sendmail lytter ikke laengere paa port

Ok min Linux-Mandrake har dem så liggende i /etc/sysconfig
istedet for /etc/

> Jeg kan anbefale www.sendmail.org og news:comp.mail.sendmail.
>
> Ellers brug exim eller qmail-tingen, som Alex foreslog.

Jeg tror jeg vil blive hos sendmail lidt endnu indtil jeg findet
noget jeg er utilfrds med.
Pt gør den som den skal.