Salg af maskine under afskrivning?
Fra : Henrik

Dato : 27-06-02 10:02

Hvis man har købt en maskine til kr. 100.000,-. Det første år afskriver man
1/3. Det andet år går man hen og sælger maskinen (i forbindelse med at man
sælger alle kunder og produktionsapparat). Hvad går man så med afskrivningen
af maskinen? Skal de resterende 2/3 afskrives dette år eller hvordan?

Henrik

Fra : Henrik Hansen

Dato : 27-06-02 18:48

Henrik <henrik@liso.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1ad4cf$0$198$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
afskrivningen
> af maskinen? Skal de resterende 2/3 afskrives dette år eller hvordan?

Hej Henrik!
Jeg vil prøve at besvare dit spørgsmål efter bedste formåen.
Du skal skelne imellem regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger.
lad os tage de regnskabsmæssige forhold først. Der skal i det år aktivet
sælges tages højde for hvornår i regnskabsåret det sælges. Har aktivet været
ejet i 9 mdr. i regnskabsåret, skal der foretages afskrivninger for 9 mdr.
Sælges aktivet i sidste måned af regnskabsåret kan der tages 12 mdr.
afskrivning.
Der skal ligeledes tages højde for salgsprisen.

For at følge dit ekspempel:

Forudsætningerne i eksemplet er:
Aktivet sælges efter 10 mdr. Af regnskabsåret 19x2
Aktivets salgspris fastsættes til 40.000

19x1
maskiner primo 0
tilgang i årets løb 100.000

afskrivninger primo 0
årets afskrivninger 33.333

Ultimo 66.667

19x2
Maskiner primo 100.000
Tilgang i årets løb

Afskrivninger primo 33.333
Årets afskrivninger 27.777 (33.333/12 = 2.777 2.777*10 = 27.777)

Ultimo 38.890

Salgspris 40.000

Regnskabsmæssig gevinst ved salg af aktiv = 1.110, som bogføres i
resultatopgørelsen.

Regnskabsmæssigt er der faste regler for afskrivninger. For inventar o.l.
gælder der at der er 25 % afskrivning. For at beregne det skattemæssige
resultat skal resultatet fra regnskabet reguleres for regnskabsmæssige
afskrivninger samt regnskabsmæssig gevinst / tab ved salg.

Med venlig hilsen
Henrik Hansen
hansehen@mail.tele.dk

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 27-06-02 21:12

"Henrik" skrev:
> [...]
> af maskinen? Skal de resterende 2/3 afskrives dette år eller hvordan?

Ja, så var det bare at købe maskiner inden et salg - sikken et fradrag man ville få.

Men i salgsaftalen står, hvad du har fået for maskiner, goodwill osv. og har du nu f.eks. kun denne en maskine, er det den nedskrevne saldo altså de ca. 70.000 du kan fratrække salgssummen for maskinerne. Får du mere betaler du skat og er det mindre får du fradrag.
Husk der er 10% rabat på skatten, når man sælger driftsmidler i forbindelse med salg af hele virksomheden.

Mvh. JørgenE

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-02 17:05

Henrik wrote:

> [...]
> af maskinen? Skal de resterende 2/3 afskrives dette år eller hvordan?

Da de andre to har svaret fornuftigt, vil jeg blot supplere med rådet
om at få en revisor til at se på hele din økonomiske situation.

Det kan være, at det du *ikke* har spurgt om, er mere værd for dig,
end det. de har svaret på

Og få en maksimal pris, før du beslutter.

Men for 2001 er løbet kørt, så tak for dit evt. ekstra bidrag til
den danske skatteindbetaling

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.