Virtual host i apache?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-02-01 16:48

Hej NG,

Hvor skal jeg indsætte min Namebased <virtualhost>? Jeg kan ikke finde det
omtalt i hverken httpd.conf eller srm.conf !
Jeg kører debian 2.2 potatoe, og jeg mener at kunne huske fra redhat 6.0 at
der var en sektion i httpd.conf hvor man skulle sætte dem ind.
Skal jeg også slette DocumentRoot fra default??

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 12-02-01 17:02

On Mon, 12 Feb 2001 15:48:12 -0000, Tonni Aagesen wrote:

>Hvor skal jeg indsætte min Namebased <virtualhost>? Jeg kan ikke finde det
>omtalt i hverken httpd.conf eller srm.conf !

httpd.conf

>Jeg kører debian 2.2 potatoe, og jeg mener at kunne huske fra redhat 6.0 at
>der var en sektion i httpd.conf hvor man skulle sætte dem ind.
>Skal jeg også slette DocumentRoot fra default??

Det behøver du ikke.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 12-02-01 19:27

In article <slrn98g28h.133m.lyngbol@tigerdyr.lyngbol.dk>, Michael Lyngbøl wrote:

>httpd.conf

Selv foretrækker jeg srm.conf. Mere for at holde server config og
virtual host config adskilt.

--
"Fear leads to anger, anger leads to hatred,
hatred leads to really, fucking stupid opinions."

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 12-02-01 22:14

daniel@rtfm.dk (Daniel V. Pedersen) writes:
> Selv foretrækker jeg srm.conf. Mere for at holde server config og
> virtual host config adskilt.

##
## srm.conf -- Apache HTTP server configuration file
##

#
# This is the default file for the ResourceConfig directive in httpd.conf.
# It is processed after httpd.conf but before access.conf.
#
# To avoid confusion, it is recommended that you put all of your
# Apache server directives into the httpd.conf file and leave this
# one essentially empty.
#

Det kan godt være motivationen for det fnidder er noget sludder, men
jeg foretrækker at jeg kan se hvad jeg har lavet om i min apache-
konfiguration, så det er nemt at flette dem ind i nye konfigurations-
filerne i nye releases.

(Så jeg var bestemt ikke lykkelig da de gik fra 3 til 1 konf-fil.)
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Mickey

Dato : 13-02-01 17:12

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev i en meddelelse

> (Så jeg var bestemt ikke lykkelig da de gik fra 3 til 1 konf-fil.)

ingen tvinger dig - du kan bare skille dem ad ;)

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 13-02-01 19:10

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> writes:
> "Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev
>
> ingen tvinger dig - du kan bare skille dem ad ;)

Prøv at læse min besked igen.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 12-02-01 22:45

> Selv foretrækker jeg srm.conf. Mere for at holde server config og
> virtual host config adskilt.

Det klarer man også meget fint i httpd.conf med:

Include /etc/httpd/conf/vhosts.conf

Og i /etc/httpd/conf/vhosts.conf:
<Directory /whatever>
Options FollowSymLinks
AllowOverride AuthConfig
</Directory>
<Directory /whatevermore>
Options FollowSymLinks
AllowOverride AuthConfig
</Directory>

NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
ServerName myname
DocumentRoot mypath
</VirtualHost>

osv. ..

--
Tonny

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-02-01 00:07

"Tonny Sejr Kromann" <tonny@io.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
en masse gode ting
[snap]

Hej igen,

Kan jeg få den en smule længere nede på jorden. Jeg skal altså tilrette
httpd.conf - hvad gør jeg og hvor??

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Thor Dreier

Dato : 13-02-01 16:31

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Kan jeg få den en smule længere nede på jorden. Jeg skal altså
tilrette
> httpd.conf - hvad gør jeg og hvor??

Indsætter følgende (eller noget der ligner det) (mener det skal være
efter modulerne er loadet (så sæt det bare i bunden af filen)) (10.0.0.2
er min ip-adresse, og serverroden ligger i /home/httpd/domæne.dk)

NameVirtualHost 10.0.0.2

#Følgende skal indsættes for hvert domæne du har (skal selvfølgelig
rettes til)
<VirtualHost 10.0.0.2>
ServerAdmin din@email.adresse
ServerName domæne.dk
DocumentRoot /home/httpd/domæne.dk
ServerAlias *.domæne.dk
ErrorLog /var/log/apache/domæne.dk-error
CustomLog /var/log/apache/domæne.dk-referer referer
TransferLog /var/log/apache/domæne.dk-transfer
CustomLog /var/log/apache/domæne.dk-agent agent
CustomLog /var/log/apache/domæne.dk-combined combined
</VirtualHost>

--
http://dreier.nu http://www.leninisme.org http://www.wildjumpers.com
- Med denne udtalelse repræsenterer jeg på ingen måde mig selv!

Fra : Thor Dreier

Dato : 13-02-01 16:34

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP en masse sludder]

Husk at loade modulet mod_vhost_alias

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-02-01 18:49

> [...]

> CustomLog /var/log/apache/domæne.dk-agent agent
> CustomLog /var/log/apache/domæne.dk-combined combined

Tak for dit grundige svar.

Jeg har lige et par spørgsmål:

Kan jeg rette stierne til diverse log-filer til mappen med html-filerne for
domænet? Jeg spørger fordi, jeg måske skal hoste et domæne for en kammerat.
Eller er det uhensigtsmæssigt at lade ham bruge/læse log-filerne?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Thor Dreier

Dato : 13-02-01 18:06

> [...]
kammerat.
> Eller er det uhensigtsmæssigt at lade ham bruge/læse log-filerne?

Du kan lægge logfilerne hvor du vil (der skal dog sørges for at
www-data, nobody eller hvilken bruger apache kører som, har
skriverettigheder)

Fra : Claus Alboege

Dato : 13-02-01 22:47

Thor> html-filerne for
Thor> kammerat.

Thor> Du kan lægge logfilerne hvor du vil (der skal dog sørges for
Thor> at www-data, nobody eller hvilken bruger apache kører som, har
Thor> skriverettigheder)

Ikke noedvendigvis. Jeg logger gennem multilog og kan snildt saette
"brugeren" apachelog til at skrive og eje logfilerne. fx:

ErrorLog "| /usr/local/bin/setuidgid apachelog /usr/local/bin/multilog \
t s5000000 n20 /var/log/apachelog/test.lan.net-error"

sudo ls -la /var/log/apachelog/test.lan.net-error giver:
drwx------ 2 apachelo nogroup 4096 Jan 28 18:22 .
drwxr-xr-x 10 apachelo nogroup 4096 Jan 28 18:22 ..
-rw-r--r-- 1 apachelo nogroup 290 Jan 28 18:51 current
-rw------- 1 apachelo nogroup 0 Jan 28 18:22 lock
-rw-r--r-- 1 apachelo nogroup 0 Jan 28 18:22 state

Det smarte ved multilog er saa, at den selv roterer logfilerne
naar de (i overstaaende tilfaelde) naar 5MB, og af dem gemmer den de
20 nyeste. Altsaa ikke noget med logrotate og andre skumle programmer :)

Mere info om multilog:
http://cr.yp.to/daemontools/multilog.html
http://cr.yp.to/daemontools.html

--