Brugerrettigheder
Fra : Christian Catu

Dato : 25-06-02 15:59

Hejsa

Hvis jeg gerne vil give en bruger (mig) flere privilegier, således at jeg
ikke skal logge på som root hver gang jeg skal ændre noget, er det så bare
at tilføje brugeren til root gruppen (SUSE 8.0)

Catu

Fra : enrique

Dato : 25-06-02 16:21

On Tue, 25 Jun 2002 16:58:43 +0200, Christian Catu wrote:

> Hvis jeg gerne vil give en bruger (mig) flere privilegier, således at
> jeg ikke skal logge på som root hver gang jeg skal ændre noget, er det
> så bare at tilføje brugeren til root gruppen (SUSE 8.0)

Kig på sudo

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 16:36

Christian Catu skrev:

>Hvis jeg gerne vil give en bruger (mig) flere privilegier, ...

Jeg har et bispørgsmål, for i Redhat kan man logge på med 6
identiteter på én gang og så skifte mellem dem med Ctrl-Alt-F1-6.

Det er eminent når man er ved at lære Linux og skal kunne skifte
mellem root og bruger mange gange.

Øh ... jo, spørgsmålet er om man også kan det i Suse?

Alternativt kan du bruge su, men det kræver naturligvis kodeord
hver gang.

--
Bertel

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-06-02 16:46

Bertel Lund Hansen wrote in
<2a3hhu0fvi757i0s1fosemvb9dens58795@news.telia.dk>:
> Jeg har et bispørgsmål, for i Redhat kan man logge på med 6
> identiteter på én gang og så skifte mellem dem med Ctrl-Alt-F1-6.
[...]
> Øh ... jo, spørgsmålet er om man også kan det i Suse?

Det er ikke en redhat ting, det er noget man kan i (næsten) alle Linux'er.
:)

De eneste steder jeg har set at det *ikke* er sådan, er
mikro-distributioner, som skal køres fra diskette o. lign.

> Det er eminent når man er ved at lære Linux og skal kunne skifte
> mellem root og bruger mange gange.

Jeg kan nu bedre lide sudo til netop det formål.

> Alternativt kan du bruge su, men det kræver naturligvis kodeord
> hver gang.

Jeg kan stadig bedre lide sudo. :)
Den cacher i øvrigt kodeordet...

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Christian Catu

Dato : 25-06-02 17:31

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]
> mikro-distributioner, som skal køres fra diskette o. lign.

> Jeg kan nu bedre lide sudo til netop det formål.

1. Hvad er sudo?
2. Er der nogen der ved hvordan man logger på med flere identitieter i SuSE
8.0

Catu

Fra : enrique

Dato : 25-06-02 18:09

http://www.mandrakeuser.org/docs/admin/aroot2.html#sudo

> 2. Er der nogen der ved hvordan man logger på med flere identitieter i

su usernavn

Fra : Brian Christensen

Dato : 25-06-02 20:07

> [...]

> "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> 2. Er der nogen der ved hvordan man logger på med flere identitieter i

Hvis du starter op i konsollen (altså ikke i Xwindow) skifter du bare
mellem de forskellige konsoller med ALT+F1 - ALT+F6.

Starter du op i Xwindow skifter du til en konsol med CTRL+ALT+F1...F6.
For at vende tilbage til Xwindow bruger du CTRL+ALT+F7

mvh
Brian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-06-02 17:04

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har et bispørgsmål, for i Redhat kan man logge på med 6
> identiteter på én gang og så skifte mellem dem med Ctrl-Alt-
> F1-6.

Det kan man på alle (?) linuxer. Og hvis man retter i /etc/inittab,
kan man have [næsten] ligeså mange eller få tty'er man vil. Jeg har
fx også sat gettyer på tty9-12 (X bruger tty7 og jeg spooler syslog
ud på tty8):

#v+
9:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty9
10:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty10
11:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty11
12:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty12
#v-

På et tidspunkt havde jeg også på tty13-24 (SHIFT-F1-12), men dem
fjernede jeg igen da jeg alligevel kun brugte dem sjældent. Nu
multiplexer jeg tty9-12 med screen(1) i stedet.

// Klaus

PS: Når man har rettet i inittab, skal man køre en "telinit q" for
at fortælle init om ændringerne. Se inittab(5) og telinit(8).