Heste-bånd !?
Fra : Holm

Dato : 25-06-02 11:42

Hej derude...

Jeg undrer mig lidt over mit føl Asi, så måske sidder der nogen der har en
masse erfaring med lige denne ene ting......?
Det der undrer mig er at Asi har knyttet sig helt unikt til min gamle
vallak.
De græsser sammen, de går sammen og de sover sammen.

Det eneste mor Rikka bliver brugt til er levering af mælk !

Det er som om min vallak har adopteret Asi 100% og han passer virkelig godt
på ham.
Det er jo meget sjovt at se , og det glæder mig at opleve denne side af min
vallak, men er det normalt at føl knytter sig så meget til en anden hest end
sin mor, så tidligt ? Han er jo kun 3 uger gammel .

Jeg hører meget gerne om lignende oplevelser fra jer.....takker.

Mange sommer hilsener
Holm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-06-02 12:17

Holm wrote:
> [...]
> sin mor, så tidligt ? Han er jo kun 3 uger gammel .
>
> Jeg hører meget gerne om lignende oplevelser fra jer.....takker.

Det er meget normalt at føllet knytter sig til den første hest det ser.
Det er også derfor moderen oftest er noget afvisende den første tid
efter folingen.

Det kan være, at hoppen og vallakken har været så gode venner, at føllet
har fået lov til at tilbringe meget tid med vallakken - og derved blevet
mere eller mindre præget på ham.

Men det er da fint, at føllet kan finde mælk alligevel. Det kan godt
være et problem.

-dennis

Fra : Winther

Dato : 25-06-02 17:22

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Hej derude...
>

> Jeg hører meget gerne om lignende oplevelser fra jer.....takker.
>
> Mange sommer hilsener
> Holm

Hejsa
Jeg har efterhånden haft mange føl. Altid har de knyttet sig tæt til en
anden vallak i flokken. Vi plejer at kalde det en "onkelhest". Som du
skriver, bliver moderen kun brugt, når føllet er sulten.

Vh. Winther

Fra : Holm

Dato : 25-06-02 18:18

Winther <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:afa5b6$rmq$1@sunsite.dk...

> [...]
> anden vallak i flokken. Vi plejer at kalde det en "onkelhest". Som du
> skriver, bliver moderen kun brugt, når føllet er sulten.

Hej...og tak !

Det er ret sjovt , for jeg kalder faktisk min vallak for "onkel ". Han ser
virkelig ud til at nyde titlen !!
Har man nogen erfaring med hvordan en onkel-hest´s temperement smitter af på
den lille ?? Det er da et spændende emne, synes jeg .

Venlig hilsen
Holm