Skærme
Fijala 3554
Trinitron vs. Diamondtron. Forskel?
Fra : Abnaxus

Dato : 25-06-02 11:45

Hva er forskellen?

Trinitron er teknologi af SONY
og Diamondtron er fra Mitsubishi...

Men ellers virker de ret ens.. - ? -

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 12:33

> Trinitron er teknologi af SONY
>og Diamondtron er fra Mitsubishi...
>
>Men ellers virker de ret ens.. - ? -

Trinitron skærme fra Sony har opnået en lavere dotpitch end diamond
tron skærme - ellers er de tåt på at være identiske.

Om du køber Sony F520 eller topmodellerne fra NEC/MItsubishi er tæt på
at være ligemeget -du vil få en Rolls Royce klasse skærm uanset hvad.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Abnaxus

Dato : 25-06-02 13:12

Ok tak, dotpitch'en altså.. men er det det eneste!? mon dog? well.. jeg
spekulerede bare da jeg lige har købt en Compaq P910

http://www.compaq.dk/produkter/monitore/P910/default.asp

Men der står jo at dp'en er 0,24.. er der nogle trinitron (19") der er
lavere end det.. nå, ja 0,22.. men det er jo maginaler..

Men er den ik meget lækker til 2300kr.!?

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-06-02 13:58

Abnaxus wrote:

> [...]
>
> Men der står jo at dp'en er 0,24.. er der nogle trinitron (19") der er
> lavere end det.. nå, ja 0,22.. men det er jo maginaler..

Forskellen er størrer end det lyder til.

Du skal være opmærksom på at nogle producenter måler på en anden måde end
andre, ikke at jeg tror det er tilfældet her, blot lige for en ordens skyld
så man skal helst se en skærm inden man køber og ikke bare kigge på
specifikationer.

> Men er den ik meget lækker til 2300kr.!?

Det lyder meget fornuftigt. Hvordan står den i de høje opløsninger?

Mvh

Bruno

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 15:15

>Forskellen er størrer end det lyder til.

Jeg har set både en F520 og min nec FP1370 sat op imod hinanden -
farvemæssigt var de meget tæt - jeg vil sige lige gode.

Skrifttype mæssigt er det detaljer, der gør F520 en anelse mere skarp
- pga en marginalt bedre dotpitch.

Begge skærme leverer en topydelse - og du vil ikke blive skuffet over
nogen af dem.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 16:26

Dr. Ralph skrev:

>Begge skærme leverer en topydelse - og du vil ikke blive skuffet over
>nogen af dem.

Min hardwarepusher sagde i dag at Trinitro(typen) er forældet. Er
der noget om det?

Et bispørgsmål:
Er det ikke rigtigt at der er en skærmtype med to tynde
metaltråde tværs over skærmen? Han snakkede noget om opdelte
glasplader, men dengang jeg købte min (suverænt gode) ViewSonic,
var der snak om metaltråde. Hvad hedder det system?

--
Bertel

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 21:45

>Min hardwarepusher sagde i dag at Trinitro(typen) er forældet. Er
>der noget om det?

Desværre ved langt de fleste pc sælgere meget lidt om det de sælger
til uvidende folk.

Freaks/nørder som os kan give dem svære tider, hvis vi begynder at
diskture skærme, billedrør, TFT etc.

Jeg var inde i dag for at købe lidt isenkram - og spurgte en sælger,
hvorfor han egentlig kan sælge skærmkort til 4000 kr stk,når han end
ikke havde en 21' monitor udstillet.
Man køber vel for pokker heller ikke en forstærker til 50.000 kr og så
sætter den til et par højttalere til 3.000 kr stk, vel ?
Han svarede, at kunderne var pisse ligeglade med skærmen - sørgeligt
man sandt, men at han da opfordrede dem til at løbe en god skærm til
at godt grafikkort - jeg opgav på forhånd at debattere 2D kvalitet med
ham.

Din sælger mener, at TFT er vejen frem.
Dette er bare en sandhed med mange modifikationer.
Dels er TFT stadig ufoholdsmæssig dyr, dels er langt de fleste TFT
skærme direkte uegnede til folk, der leger meget med billede rog
grafik, da TFT skærmes evne til at vise farver korrekt stadig er for
ringe.

Det er ved at blive LANGT bedre - men de skærme, der KAN vise dette -
koster uforholdsmæssigt mere end CRT skærme.

Derfor er CRT skærme og dermed Trinitron skærme absolut ikke forældede
- og vil have en plads på hylderne i minimum 3 år endnu.'

Trinitron skærme viser stadig farver, grafik og tekst uforholsmæssigt
flot - kun meget dyre TFT skærme kan være med i dag.

> [...]
>glasplader, men dengang jeg købte min (suverænt gode) ViewSonic,
>var der snak om metaltråde. Hvad hedder det system?

Der er tale om trinitron billedrøret - 2 dampwires på tværs af
skærmen.
Ikke noget med 2 glasplader - han vrøvler.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 16:38

Bertel Lund Hansen skrev:

> Min hardwarepusher sagde i dag at Trinitro(typen) er forældet. Er
> der noget om det?

Det tvivler jeg meget stærkt på. Jeg tror der var skjulte bagtanker
med den udtalelse. Måske han stod med en hulmaskeskærm han gerne
ville af med.

> [...]
> glasplader, men dengang jeg købte min (suverænt gode) ViewSonic,
> var der snak om metaltråde. Hvad hedder det system?

Trinitron.
Det er ikke glasplader, men såkaldte damper wires som holder
gitteret i en gittermaskeskærm på plads. Trinitron er Sony's
varemærke for gittermaskeskærme. Mitsubishis Diamontron er også
gittermaskeskærme.
Se evt.: http://www.howstuffworks.com/question401.htm hvor
forskellen på en gitter- og en hulmaskeskærms billedrør er vist.

Sony har en forklaring her:
http://www.ita.sel.sony.com/support/displays/faqs/

Madsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 17:37

Madsen skrev:

>Det tvivler jeg meget stærkt på. Jeg tror der var skjulte bagtanker
>med den udtalelse. Måske han stod med en hulmaskeskærm han gerne
>ville af med.

Det tror jeg ikke. Mine primære spørgsmål drejede sig om en
fladskærm, og jeg begyndte med at overveje en 19" CRT-skærm i
stedet, og dem har han slet ikke hjemme.

Jeg endte så med at købe en 17" ViewSonic af en ikke-optimal (men
formodentlig okay) kvalitet, men det skyldes at det er til min
tredje computer. Jeg havde blot overvejet at bytte min Hansol til
en bedre skærm og flytte den over som nummer 3.

>Trinitron.
>Det er ikke glasplader, men såkaldte damper wires ...

Så har min pusher altså åbenbart ikke helt forstand på det.

--
Bertel

Fra : Blaster

Dato : 25-06-02 20:08

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> Madsen skrev:
>
> Så har min pusher altså åbenbart ikke helt forstand på det.
Tilsyndeladende ikke .. for Madsen har helt ret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-02 20:56

Blaster skrev:

>Tilsyndeladende ikke .. for Madsen har helt ret.

Jeg mente det blot som en konstatering, men nu kan jeg se at det
godt kan opfattes som en ironisk bemærkning der betyder at jeg
ikke tror på Madsen.

--
Bertel

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-06-02 20:06

Madsen wrote:

> Det tvivler jeg meget stærkt på. Jeg tror der var skjulte bagtanker
> med den udtalelse. Måske han stod med en hulmaskeskærm han gerne
> ville af med.

Strengt taget bruger Sony vist i dag betegnelsen FD Trinitron for at
markere de er helt flade at se på, men set i lyset af hvad forhandleren
ellers har udtalt så var det nok ikke det han mente.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 17:08

Madsen skrev:

> Se evt.: http://www.howstuffworks.com/question401.htm hvor
> forskellen på en gitter- og en hulmaskeskærms billedrør er vist.

Og nærmere uddybet her: http://www.howstuffworks.com/question406.htm

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 20:14

iddqd@worldonline.dk skrev:

> ...men set i lyset af hvad forhandleren ellers har udtalt så var
> det nok ikke det han mente.

Nej, det er muligt.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-06-02 21:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg mente det blot som en konstatering, men nu kan jeg se at det
> godt kan opfattes som en ironisk bemærkning der betyder at jeg
> ikke tror på Madsen.

Sådan opfattede jeg nu ikke dit svar.
Jeg medsendte jo links for at bevise min påstand. :)

Madsen.