Jordens magnetfelt
Fra : klaus

Dato : 24-06-02 17:56

I forbindelse med Ørsted satelittens målinger, som viser at Jordens
magnetfelt flytter sig med op til 20 km om året har jeg spekuleret lidt
over et par ting.
Jeg gætter på, at de geografiske og de magnetiske poler nødvendigvis
altid må være relativt nær hinande, eftersom de magnetiske poler bl.a.
må dannes som konsekvens af Jordens rotation.
Hvis man alligevel forestillede sig, at den magnetiske pol kom ned nær
ækvator, så ville vi vel få dannet en stor generator. En rotérende
stangmagnet, som må udsende en eller anden form for langbølget
elektromagnetisk stråling (én svingning per døgn eller ca 0,000012 Hz).
Kan man måle den type stråling ? Har den et navn ?
Hvis den magnetiske nordpol flytter mod syd, antager jeg, at relaterede
fænomener så som Nordlys og ozon-huller flytter med. Er det mon ikke
korrekt ?
Betyder det ikke at ozon-hullet periodisk vil blive mere direkte
eksponeret for Solen ?

/Klaus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-06-02 19:28

klaus <klaus@supertel.NOSPAM.dk> skrev i en
> [...]
> altid må være relativt nær hinande, eftersom de magnetiske poler bl.a.
> må dannes som konsekvens af Jordens rotation.

Delvis ja.
De fleste regner vel med at termisk eller kemist opdrift udgør energikilde
til dynamoen - men muligheden for at Jordens præcession også spiller
en rolle kan man vel ikke afvise helt.
Variationer i Jordens rotationshastighed spiller måske en rolle ligesom
den lidt hurtigere roterende indre kerne har betydning.
Det taler for, at de magnetiske poler ikke kan nærme sig Ækvator.

> [...]
> elektromagnetisk stråling (én svingning per døgn eller ca 0,000012 Hz).
> Kan man måle den type stråling ? Har den et navn ?

Det er næppe sandsynligt at de magnetiske poler kan flyttes ned i nærheden
af
Ækvator.
En af dynamikken ved dannelse af geodynamoen er Corioliskraften, som ikke
vil have nogen nævneværdig virkning, hvis polerne flyttes som du
forestiller dig som en teoretisk mulighed.
Og uden roterende strømme er der ingen magnetfelt.

Per A. Hansen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-06-02 22:06

Per A. Hansen wrote:

> Det er næppe sandsynligt at de magnetiske poler kan flyttes ned i nærheden
> af Ækvator.

Øh, jo. Jeg har set simulationer af en polvending, hvor polerne undervejs
passerede ækvator (over et 15.000 års forløb SVJH).

-Claus

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-02 22:12

"Claus Rasmussen" scribbled:

> Øh, jo. Jeg har set simulationer af en polvending, hvor polerne
> undervejs passerede ækvator (over et 15.000 års forløb SVJH).

Og der er også mange beviser for at polerne har vendt før i tiden. Bl.a.
kan man kigge på magnetiseringen af havbunden. Den er mere eller mindre
låst, når lavaen størkner.

Når polerne passerer ækvator er magnetismen dog meget svag, hvilket vil
give os problemer med magnetiske storme i den periode hvor polerne
vender. Man kan så bare håbe at vores teknik til den tid kan tåle det,
da vores civilisation ellers er ret dødsdømt ...
--
PeKaJe

Fra : LR4669

Dato : 25-06-02 11:18

Hvordan skal man så navigere via kompas i fremtiden ?

"Nålen peger mod.. øøh... "

/LR

Fra : Torben Frandsen

Dato : 25-06-02 15:27

"LR4669" <LR4669@ehs.dk> wrote

> Hvordan skal man så navigere via kompas i fremtiden ?
>
> "Nålen peger mod.. øøh... "

Kompas? Hvor nostalgisk...

Torben

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 15-07-02 13:41

Hmm, ok...
Hvordan skal man så navigere, gps'en løber tør for batteri??

-hilsen Søren

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-07-02 17:55

On Mon, 15 Jul 2002 14:41:15 +0200, "Søren Kjærsgaard"
<soren-kj@image.dk> wrote:

>Hmm, ok...
>Hvordan skal man så navigere, gps'en løber tør for batteri??

Et ur, og solen om dagen, og stjernerne om natten. Kræver naturligvis
at det er skyfrit.

Hvis alt andet fejler, så må man gøre som trækfulene,,,

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-07-02 13:29

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote

Ja, det gør den jo først når skivet løber tør for batteri )

> Et ur, og solen om dagen, og stjernerne om natten. Kræver naturligvis
> at det er skyfrit.
>
> Hvis alt andet fejler, så må man gøre som trækfulene,,,

Netop. En uddannet skibsfører kender til adskillige nødnavigationsmetoder.
Og skydække er bestemt ingen hindring.

Men, som det før er blevet nævnt, er kompasnavigation muligt så længe jorden
har et magnetfelt hvis blot man ved hvor polerne befinder sig.

Torben

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-06-02 11:11

LR4669 wrote:

> Hvordan skal man så navigere via kompas i fremtiden ?
>
> "Nålen peger mod.. øøh... "

Den magnetiske nordpol. Som den hele tiden har gjort. Som er forskellig
fra den geografiske, hvilket den hele tiden har været.

Hvilket kræver korrektion, når man navigerer, ganske som i dag. At
korrektionen komme op på væsentligt over de 0-10 grader, der i dag er
relevant de fleste steder på jorden, ændrer ikke på navigationens
grundprincipper.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-07-02 20:53

On Tue, 25 Jun 2002 12:18:12 +0200, "LR4669" <LR4669@ehs.dk> wrote:

>Hvordan skal man så navigere via kompas i fremtiden ?

Gammeldags, GPS, eller det system EU er igang med at opbygge som
konkurant til GPS.
Slår alt andet fejl, så der stadig solen og stjernerne,,,

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-06-02 19:08

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> skrev i en

> Øh, jo. Jeg har set simulationer af en polvending, hvor polerne undervejs
> passerede ækvator (over et 15.000 års forløb SVJH).

Spørgsmålet må være hvilken matematisk model der er brugt.
Ved polvending sker der blot det, at strømmenes retning i skifter
i de enkelte konvektionsceller, der danner geodynamoen - det er ikke
selve "stangmagneten, der roterer rundt!
Derimod driver de enkelte geodynamoer rundt i vestlig retning -
Men ´det skal dog tilføjes, at forholdene langtfra er klarlagt.

Vores magnetfelt er uden tvivl af samme natur som Solens.
Her er der endnu større forskel på rotationen mellem de
indre og ydre lag. Dt giver også en langt hurtigere polvending
på totalt 22 år. På Solen har man vist ikke observeret at selve
Polerne roterer rund - de skifter blot fortegn.

Per A. Hansen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-07-02 20:01

On Mon, 24 Jun 2002 20:27:40 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Det taler for, at de magnetiske poler ikke kan nærme sig Ækvator.

Og aligevel så har de magnetiske poler byttet plads flere gange i
historien. Hvorledes skulle de kunne det, hvis ikke de kan nærme sig
Ækvator?

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-07-02 20:16

Scripsit Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk>
> [...]

> Og aligevel så har de magnetiske poler byttet plads flere gange i
> historien. Hvorledes skulle de kunne det, hvis ikke de kan nærme sig

Magnetfeltets størrelse kan falde til 0 og dernæst vokse op med
polerne vendt modsat.

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : John Friis Løndal

Dato : 29-06-02 09:53

On Mon, 24 Jun 2002 18:55:44 +0200, "klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk>
wrote:

>Jeg gætter på, at de geografiske og de magnetiske poler nødvendigvis
>altid må være relativt nær hinande, eftersom de magnetiske poler bl.a.
>må dannes som konsekvens af Jordens rotation.

Jeg er af den opfattelse at jordens magnetfelt har flere forskellige
perioder, der er daglige, årlige, 20.000 og million års variationer.
Pol skift har foregået så langt tilbage som vi kan måle.
Langt de fleste målinger viser et magnetfelt med polerne tæt omkring
de geografisk placeringer.
(http://home3.inet.tele.dk/jloendal/ov-04.html).
Der er en del forsøg og målinger der viser at jordens magnetfelt er
meget svagt omkring et polskifte. Derfor tror jeg, og mange andre at
jordens magnetfelt simpelthen aftager til nul i perioder og derefter
igen vokser op til det når maksimum. Det er tilfældigt (ved ikke
hvorfor) hvilken polaritet der kommer efter at magnetfelt styrken har
været ned og vende.
I en periode med et fraværende jord magnetfelt, vil andre felter
overtage og blive relative stærke.