Kapitalforklaring
Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 24-06-02 13:08

Hej

Giv mig lige en chance for at få luft.

Kan det virkeligt være rigtigt, at skattevæsenet kan kræve en
kapitalforklaring - ja de kan jo nok kræve hvad som helst efterhånden.

Men jeg mener, mange af oplysningerne må de kunne få indberettet
andetstedsfra eller have i deres eget system.
her tænker jeg på bl.a. Ejendomsværdi og Gæld til penge institutter

Og så skal det hele ende op i et privatforbrug, som hvis det afviger
væsentlig fra tidligere år skal der gives yderligere oplysninger
på.afvigelserne.
hvad er det egentlig det skal bruges til.

MVH

Birgitte
_________________________________________ Birgitte Sembach Lauridsen
ICQ#:137560108 Current ICQ status: SMS: (Send an SMS message to my ICQ):
+2783142137560108 More ways to contact me: http://wwp.icq.com/137560108

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-06-02 15:44

"Birgitte Sembach Lauridsen" <mail@sembach.dk> wrote in message
> Og så skal det hele ende op i et privatforbrug, som hvis det afviger
> væsentlig fra tidligere år skal der gives yderligere oplysninger
> på.afvigelserne.
> hvad er det egentlig det skal bruges til.

Det skal afsløre, om du har indtægter, som du ikke opgiver til
skattevæsenet. Men det er åbenbart ret tilfældigt, hvem de pålægger at
lave det. Jeg selv er indtil videre gået fri, mens én af mine kolleger
er blevet bedt om at lave en kapitalforklaring.

Det må være endnu et forsøg på at fjerne enhver lyst til at være
selvstændig.

Hilsen
Uffe

Fra : Henrik Hansen

Dato : 24-06-02 18:34

Det er ikke tilfældigt, hvem der skal udarbejde en kapitalforklaring, i
forbindelse med indsendelsen af selvangivelsen.

Jeg vil give jer ret i at det er meget kompliceret at udfylde en
kapitalforklaring. specielt hvis der er tale om jerskab af skibsanparter,
værdipapirer o.l.
Tit og ofte er det nødvendigt at benytte en revisor til at udfylde
selvangivelsen samt kapitalforklaringen.

Kapitalforklaringen skal som du skriver anvendes til at analysere
skatteyderens indkomstforhold og evt. "afslører" et stort privatforbrug men
en "lille" indtægt" (sort arbejde)

Henrik

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-06-02 20:08

"Henrik Hansen" <Hansehen@mail.tele.dk> wrote in message

> Det er ikke tilfældigt, hvem der skal udarbejde en kapitalforklaring,
> forbindelse med indsendelsen af selvangivelsen.

Hvis det ikke er tilfældigt, kan du så uddybe det? Der er ikke nogen
forskel på mig og min kollega's situation bortset fra, at jeg har
største del af min indtægt fra egen virksomhed og han har det fra sit
lønjob. Og det er altså ham, der skal aflevere kapitalforklaring m.m.

Indtil videre er vi blevet enige om, at det skyldes, at vi bor i
forskellige kommuner, men hvis du har et bedre forslag, vil jeg gerne
høre.

Hilsen
Uffe

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 24-06-02 21:12

Hej

Hvis du kigger på den årlige information til den udvidede selangivelse står
det som kommentar til felt Rubrik 81
her står at Bogføringspligtige og hovedaktionærer m.fl. samt eventuelle
ægtefæller skal indsende kapitalforklaring med selvangivelsen.
men så vidt jeg ved er det først indført for indkomståret 2001.
hvorfor der er denne forskel mellem dig og din kollega kan jeg ikke
forklare, men jeg har før haft problemer med ret store
fortolkningsforskellen fra komune til komune.
Du kan også se inde på Toldogskat´s hjemmeside . søg på kapitalforklaring så
får du henvisning til bekendgørelsen nr. 1068 af. 17. december 1999
samt blanket til kapitalforklaringen.

MVH

Birgitte

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-06-02 22:08

"Birgitte Sembach Lauridsen" skrev:

> men så vidt jeg ved er det først indført for indkomståret 2001.

Krav om kapitalforklaring blev indført fra indkomståret 2000.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 24-06-02 18:35

Det er desværre ikke et tilfældigt krav. men et krav fra skattevæsenet til
alle bogføringspligtige og hovedaktionærer m.fl. i henhold til 2001
information til den udvidede selvangivelse, så jeg føler mig ikke specielt
ramt, men mener bare at det er et meget snagende krav. og dem som vil skjule
indtægter for skattevæsenet skal nok finde måder til at skjule dem på. og
dette må da kaldes dobbelt registrering.uden hensyn til mindre selvstændiges
tid.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-06-02 22:16

"Uffe Kousgaard" skrev:

> Jeg selv er indtil videre gået fri,

Nej det er du ikke. Hvis du er selvstændig er du omfattet af reglerne om
kapitalforklaring. At du ikke er bedt om at indsende en kapitalforklaring må
bero på en "venlig" ligningsmyndighed, idet indkomståret 2000 var det første
med dette nye krav. Hvis du ikke indsender kapitalforklaring sammen med din
selvangivelse kan du risikere at blive slået oven i hovedet med et
skattekontrollovstillæg. Bare et velment råd :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Nico de Jong

Dato : 25-06-02 07:13

Birgitte Sembach Lauridsen <mail@sembach.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lYDR8.8413$va.691341@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> Kan det virkeligt være rigtigt, at skattevæsenet kan kræve en
> kapitalforklaring - ja de kan jo nok kræve hvad som helst efterhånden.

I 2000 skrev jeg til kommunen som flg: (indkomståret 1999):
"Som sædvanlig har jeg problemer med kapitalforklaringe, men da I ikke har
reageret de andre år, regner jeg med at det jeg har udfyldt, er iorden.
Der er ikke indgået aftaler med selskabet"
(jeg havde kun udfyldt formueoplysinger, dvs ejendomsværdi, anpartsværdien,
indestående, prioritetsgældog gæld til pengeinstitutter)

I 2002 skrev jeg til en anden kommune (jeg var lige flyttet)
"Kapitalforklaringen er lidt tyndbenet, dat jeg som almindelig lønmodtager
ikke er regnskabspligtig. Det eneste der er til forskel mellem en almindelig
lønmodtager og mig, er at jeg er hovedaktionær i et ApS, som er min
arbejdsgiver. Jeg har gennem årene indsendt "tyndbenede" kapitalforklaringer
til Frederiksværk kommune, og der har aldrig været problemer"

Håber du kan bruge det til noget

Nico

Fra : cfs6621

Dato : 25-06-02 23:26

hej

som hovedregel er alle bogføringspligtige og hovedaktionærer pligtige til at
indsende kapitalforklaring. Sker dette ikke, bliver det sidestillet med at
man ikke har indsendt sin selvangivelse rettidigt, d.v.s skattetillæg på op
til 5000 kr.. Der er dog her for nylig indført den lempelse at indehavere af
mindre udlejningsejendomme IKKE skal indesende kapitalforklaring.

mvh René

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 26-06-02 01:48

Er netop kommet hjem efter at have lavet flere kapitalforklaringer som revisor, og gider ikke læse alle indlæg, så undskyld at jeg springer over.

Og her er så min udlægning:

Man kræver kapitalforklaring af selv et barn med een aktie på kr. 100 ud af 100 mill., og som har fået denne aktie af sine forældre måske som dåbsgave.
Men er du et I/S kræves intet. Det er ofte 2 personer med selv et stort firma, og så kræver man intet. Logik? Et barn uden interesser eller et stort firma med 2 ejere?

Det ærgrer mig hvert år -som revisor - at vi skal bruge for måske en masse tid på at lave noget helt ligegyldigt for at systemet mener de kan se, om der laves noget sort, for de der laver sorte penge, er overhovedet ikke med i systemet, og skal ikke indsende noget som helst.

En virksomhedsejer, måske med flere ansatte er ikke lige den, der laver flest sorte penge. Det gør nok mere den er trådt ud af arbejdsmarkedet. Man kan kun lave småbeløb når der er 50 medarbejdere der kigger på.
Så det er at skyde gråspurve med kanoner, men det elskede Stavad jo.

Tilsvarende skal vi udfylde et virksomhedsskema. De tal vi laver jvf. loven med et driftsøkonomisk regnskab - skal bagefter ændres til et skatteregnskab, for at skattevæsenet godkender det, for ikke godkender det driftsøkomiske regnskab. Det var så nr. 2 regnskab og så vil de også have det i skemaform - så vi skal lave det een gang til, af hensyn til statistik, som jeg endnu aldig har set resultatet af.....altså nr. 3 regnskab.

Og så spørger nogle, hvorfor en revisor er koster så meget. Helt ærligt, vi ville gerne bruge tiden på noget mere produktivt, som kunne komme kunde til gode..

Vi spilder tiden på en masse ligelydigheder, som vi måske kunne have brugt at hjælpee firmaet til en bedre indtjening.

Den er helt gal -- og jeg prøver ikke at være politisk, men blot praktisk.

Mvh. JørgenE