Loopback
Fra : Tumlehund

Dato : 24-06-02 09:02

Er der nogen der kan give en forklaring (eller links) på hvad man skal bruge
"loopback" til i en router? (jeg har en Cisco SOHO77)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-02 10:51

On Mon, 24 Jun 2002 10:01:38 +0200, "Tumlehund" <patriot@sol.dk>
wrote:

> Er der nogen der kan give en forklaring (eller links) på hvad
> man skal bruge "loopback" til i en router? (jeg har en Cisco
> SOHO77)

Et loopback-interface er simpelthen et interface, der altid er
oppe, uanset om et eller flere fysiske interfaces er nede. Man
kan fx. bruge det til at binde en tunnel til.

Hvorfor spørger du?

-A

Fra : Tumlehund

Dato : 24-06-02 11:29

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> [...]
> oppe, uanset om et eller flere fysiske interfaces er nede. Man
> kan fx. bruge det til at binde en tunnel til.

Hej Asbjørn, tak for dit svar.

Jeg er pt. igang med et helligt korstog... Jeg vil meget gerne have min
router konfigureret til at kunne gøre noget så useriøst som at spille Age of
Kings The Conquerors fra mere end 1 klient på mit LAN.... Jeg har
efterhånden brugt temmelig meget tid på at søge info på nettet og teste
forskellige konfigurationer af - alt uden held.

Det er efterhånden blevet til en intellektuel udfordring, mere end bare at
få et spil til at fungere. Jeg er blevet nysgerrig efter HVORFOR det ikke
virker og hvad der skal til for at det kan virke. Jeg vil gerne have nogle
svar... ("The answer is out there...")

Du kan læse mit spørgsmål på eksperten.dk, hvor jeg forklarer
problemstillingen. Jeg håber du har tid til at læse det

http://www.eksperten.dk/spm/227210

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-02 12:34

On Mon, 24 Jun 2002 12:29:23 +0200, "Tumlehund" <patriot@sol.dk>
wrote:

> Jeg vil meget gerne have min router konfigureret til at kunne
> gøre noget så useriøst som at spille Age of Kings The Conque-
> rors fra mere end 1 klient på mit LAN....

Hvis spillet er tilpas skidt konstrueret, er det ikke givet, det
kan lade sig gøre over NAT. (Jeg kender ikke det pågældende spil,
så jeg skal ikke kunne sige, om det er tilfældet her).

En mulig løsning kan i så tilfælde være at få flere IP-adresser,
sådan at man bruger en adresse til hver pc.

> Du kan læse mit spørgsmål på eksperten.dk, hvor jeg forklarer
> problemstillingen. Jeg håber du har tid til at læse det

Det her er Usenet. Hvis du foretrækker at bruge eksperten.dk, så
gør du det.

-A

Fra : Tumlehund

Dato : 24-06-02 12:53

> Hvis spillet er tilpas skidt konstrueret, er det ikke givet, det
> kan lade sig gøre over NAT. (Jeg kender ikke det pågældende spil,
> så jeg skal ikke kunne sige, om det er tilfældet her).

Det var lige præcis det du IKKE skulle sige...

> En mulig løsning kan i så tilfælde være at få flere IP-adresser,
> sådan at man bruger en adresse til hver pc.

Ja, det bliver jo nok også desværre enden på det, men jeg håber nu stadigvæk
på det kan lade sig gøre med kun et enkelt WAN IP. Jeg synes det er lidt
spild af IP-adresser, eller hvad?

> Det her er Usenet. Hvis du foretrækker at bruge eksperten.dk, så
> gør du det.

Jeg vil bare gerne have noget hjælp, så det er ikke fordi jeg foretrækker
har speciel forkærlighed for Eksperten.

Her kommer problemstillingen:

Jeg har 2 klienter (192.168.1.11 og 192.168.1.12). Problemet er at hvis
maskine 192.168.1.11 host'er et spil, så kan 192.168.1.12 IKKE "se" spillet.
Dvs. når 192.168.1.12 prøver at finde spillet på min WAN IP adresse, så
finder den ingenting. Hvis 192.168.1.12 derimod prøver at finde spillet på
LAN IP adressen (192.168.1.11), så kan den se spillet, men der er noget der
går helt galt, for hvis andre maskiner join'er spillet (på min WAN IP
naturligvis), så ser de makinen med 192.168.1.11 med "ping 30", og spillet
kan ikke startes. 192.168.1.11 ser også maskiner som har join'et på min WAN
IP med ping 30.

Jeg har forsøgt at bruge programmet DXport for at få det til at fungere
(http://www.puffinsoft.com). På deres hjemmeside fremgår det at det virker
med en Linksys router (med mere end 1 klient bag router). På deres forum har
jeg læst mig til at grunden til det virker med Linksys routeren er, at den
kan finde ud af at sende trafik, der er bestemt til interne klienter,
"rigtigt" tilbage fra routeren vha. loopback... Som jeg forstår det er det
noget med at hvis en klient sender trafik ud gennem routeren til routerens W
AN adresse, så skal routeren kunne finde ud af at bruge loopback og sende
trafikken tilbage på netværket uden at gå ud gennem routeren. (det er svært
at forklare).

Se evt. her hvad Puffinsoft skriver om loopback:
http://www.puffinsoft.com/forum/viewtopic.php?t=75

Fra : Steen Suder

Dato : 24-06-02 14:17

On Mon, 24 Jun 2002 13:52:42 +0200, Tumlehund wrote:

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

<KLIP>

> Jeg vil bare gerne have noget hjælp, så det er ikke fordi jeg
> foretrækker har speciel forkærlighed for Eksperten.

Uden at ville gøre mig til talsmand for Asbjørn, tror jeg at det han
skriver til dig har noget med etikette at gøre.

Det er normalt god etikette at stille hele spørgsmålet i gruppen og
iørigt holde hele tråden i gruppen. Derfor kommunikerer man ikke generelt
med folk i gruppen vha. email eller andre sites.
Desuden bliver andre heller ikke særligt meget klogere af en "halv" tråd
når de f.eks. søger på deja.com.
Det drejer sig om at dem, der sidder og bruger tid på at besvare
spørgsmål som regel gerne vil have at svaret er tilgængeligt for så mange
som muligt.

At det så ikke altid hjælper, det er en anden sag.
Se hvor mange spørgsmål, der her i gruppen drejer sig om brugere der ikke
kan "se de andre computere" (forp..... Wi..... eller "hjemmenetværk".

<KLIP>

--
Steen

Fra : Tumlehund

Dato : 24-06-02 14:31

"Steen Suder" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
> [...]
> Se hvor mange spørgsmål, der her i gruppen drejer sig om brugere der ikke
> kan "se de andre computere" (forp..... Wi..... eller "hjemmenetværk".

Aha... så blev jeg så klog Jeg tænkte bare at det var nemmere at henvise
til et sted hvor alt informationen lå i forvejen frem for at lægge en kæmpe
besked her. Jeg er ikke flasket op med Usenet, så jeg er ret grøn ud i den
verden. Håber I kan tilgive mig

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-02 22:11

On Mon, 24 Jun 2002 13:52:42 +0200, "Tumlehund" <patriot@sol.dk>
wrote:

> Her kommer problemstillingen:

Det lyder ærligt talt som om spillet er tilpas skidt konstrueret.
DirectPlay er mildt til svært hjernedødt konstrueret, hvilket vel
egentlig ikke burde overraske.

Det er sødt, at det er lykkedes for PuffinSoft at få det til at
virke nogle gange. (Men det er sørgeligt, at det er nødvendigt
med 3.parts software).

Og som de selv skriver vedr. dit problem: "Currently the only
device reported to support this is Linksys Routers."

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tumlehund

Dato : 25-06-02 08:08

> Det lyder ærligt talt som om spillet er tilpas skidt konstrueret.
> DirectPlay er mildt til svært hjernedødt konstrueret, hvilket vel
> egentlig ikke burde overraske.

Ja, det er vi HELT enige om!! aaargh!

> Det er sødt, at det er lykkedes for PuffinSoft at få det til at
> virke nogle gange. (Men det er sørgeligt, at det er nødvendigt
> med 3.parts software).

Ja, det er meget godt gået, men havde selvfølgelig været bedre hvis DPlay
var konstrueret ordentligt (eller at spillet var.....!)

> Og som de selv skriver vedr. dit problem: "Currently the only
> device reported to support this is Linksys Routers."

Ja, det skal man ikke lade sig skræmme af. Den eneste grund til der står det
er, at det er den eneste router der pt. er verificeret til at virke med
DXport. Det betyder at det stadig er muligt at der vil være andre routere
der virker. Og det er lige præcis dét, der er spændende. Den Linksys router
de omtaler koster (svjv.) ikke det store, og derfor er min TEORI at det må
være noget med konfigurationen, der gør at det virker med Linksys'en. Jeg
tror ikke rigtig på at Linksys'en (til den pris) indeholder noget specielt,
eller meget avanceret teknologi, som andre routere ikke har. Så hvad mon det
er?