problemer med centrering ved brug af css
Fra : Henrik Hansen

Dato : 23-06-02 16:44

Hej

http://henrik-hansen.homepage.dk har jeg prøvet på flere måder (bl.a.
ved at putte sidebar, menu og content i en container) at centrere boxen
med Test som overskrift (content), men er løbet lidt tør for ideer til
hvordan det skal kunne lade sig gøre.

Er det overhovedet muligt at gøre dette, når jeg samtidig vil have menu
og sidebar til at floate til henholdsvis højre og venstre? Jeg vil gerne
undgå absolut positionering, hvis muligt...

Alle forslag modtages med kyshånd.

Her er css-koden:

body
{
margin: 1em 0em;
padding: 0em;
background-color: #3399CC;
font-size: 1em;
}

h1
{
font-family: monospace;
font-size: 2em;
}

h2
{
font-family: monospace;
font-size: 1.5em;
}

#header
{
clear: both;
padding: 0.25em 1em;
border-width: 0.1em 0em;
border-style: solid;
border-color: #000000;
background-color: #CC6666;
}

#menu
{
float: right;
border-style: solid;
border-width: 0.1em 0em 0.1em 0.1em;
border-color: black;
margin: 2em 0em 2em 1em;
padding: 0.25em;
width: 10em;
background-color: #CCCCCC;
}

#sidebar
{
float: left;
border-style: solid;
border-width: 0.1em 0.1em 0.1em 0em;
border-color: black;
margin: 2em 1em 2em 0em;
padding: 0.25em;
width: 10em;
background-color: #CCCCCC;
}

#content
{
float: left;
border-style: solid;
border-color: black;
border-width: 0em 0.1em;
margin: auto;
padding: 0.25em;
width: 20em;
background-color: #CCCCCC;
}

#footer
{
clear: both;
border-width: 0.1em 0em;
border-style: solid;
border-color: black;
background-color: #CC6666;
}

--
Henrik Hansen
Email: henrik-hansen@vip.cybercity.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-06-02 16:24

"Henrik Hansen" <henrik-hansen@_NO_SPAM_vip.cybercity.dk> wrote in

> P† http://henrik-hansen.homepage.dk har jeg pr›vet p† flere m†der (bl.a.
> ved at putte sidebar, menu og content i en container) at centrere boxen
> hvordan det skal kunne lade sig g›re.

Det nemme svar vil nok være at sige, at du skal definere alle mål i % (dvs.
på width, border-width, padding, margin, ...) og så få det til at summere
til 100% i bredden.

Alternativt kan du nøjes med at definere width i % - f.eks. 15%, 65%, 15%
og så lade sidebar og content float'e left, og menu float'e right. Så kan
du bare få et problem med dine borders, idet IE lægger dem på _inde_ i
kassen mens specifikationen foreskriver at de skal lægges på _udenom_
kassen hvilket Mozilla gør.

Ellers kan du tage en kigger på www.glish.com/css - der er nogle gode
eksempler på CSS-baserede layouts (men siden er vist nede lige nu).

Mvh.
/Thomas

Fra : Henrik Hansen

Dato : 26-06-02 23:55