hjælp, min scooter fløjter
Fra : Finn Poulsen

Dato : 23-06-02 12:44

Hej
Jeg er lige færdig med at tilkøre min Aprilia sr125. Den kører rigtig
godt bortset fra et lille problem. Første gang jeg accelererer efter at
have startet (kold) kommer der en meget høj fløjtende lyd, nærmest som
et pift. Hvis jeg stopper og går ned i omdrejninger fortsætter
fløjteriet i 4-5 sekunder, hvorefter larmen er forsvundet indtil jeg
igen starter scooteren efter den er kølet af. Jeg har prøvet om jeg
kunne lokalisere larmen men det er svært, for fløjtetonen er næsten på
smertegrænsen.
Det forvirrer mig at larmen ikke er afhængig af omdrejningstallet, hvad
kan det dog være ?
På forhånd tak.

ps. jeg kører med katalysatorpotte, men det kan vel ikke være den ?

Fra : Thomas B

Dato : 23-06-02 16:38

"Finn Poulsen" <finnpoulsen@cool.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg er lige færdig med at tilkøre min Aprilia sr125. Den > kører rigtig
godt

Tillykke med den

> [...]
> igen starter scooteren efter den er kølet af. Jeg har prøvet om jeg
> kunne lokalisere larmen men det er svært, for fløjtetonen er næsten på

Der er vel garanti på scooteren. Gå til din forhandler. Det vil jeg gøre
hvis det var mig

> Det forvirrer mig at larmen ikke er afhængig af omdrejningstallet, hvad
> kan det dog være ?
> ps. jeg kører med katalysatorpotte, men det kan vel ikke være den ?

Måske kan fejlen ligge der.. Min mor havde en bil på et tidspunkt hvor noget
katalysatoren. var gået løs. Bedst som man kom kørende kunne bilen ikke gå
mere end 40/km/t. fordi udstødningen blev stoppet.

Mvh. Thomas
Aprilia Leonardo 125

Fra : Psy-trancer

Dato : 27-06-02 23:05

Jeg havde selv samme problem for et par dage siden - bare med min Jog... Den
pev også helt vildt i nogle sekunder, når man lavede en koldstart

Det viste sig at være det ene leje ved krumtappen der var defekt (selvom jeg
havde skiftet dem 2 dage før). Det resulterede til sidst i at det defekte
leje blev så varmt at det overførte så meget varme til min variator og
kilrem, at rullerne smeltede fast i yderpositionen og remmen sprang og
smadrede min krumtap, blæserhjul og variator :-/ *Grr*

Men jeg skal så ikke lige kunne sige om det er det samme der er galt med
din??

Fra : Finn Poulsen

Dato : 25-07-02 11:18

Hej
Så fik jeg dyret ned til min forhandler, de mente det var drivremmen til
oliepumpen. Den blev smurt,-lyden forsvandt,-fint nok. Næste dag satte
stemplet sig,-shit...endnu et besøg på værkstedet. Nyt stempel, cylinder
og drivrem til oliepumpen. Det kan ske for den bedste,-fin og hurtig
service,plus erstatningscykel (Hovedstadens Scootercenter), det tog et
par dage så var den klar igen, men det er sku' lidt surt at skulle til
at tilkøre en gang til. Hvordan checker man om oliepumpen fungerer
korrekt ?-Kan det ses på tændrøret? Jeg har fyldt olietanken helt op og
jeg kan se den spiser lidt. Er det en god ide at fylde lidt olie i
benzintanken i indkøringsperioden (300 Km).
vh

Fra : Thomas B

Dato : 25-07-02 15:54

> [...]
> jeg kan se den spiser lidt. Er det en god ide at fylde lidt olie i
> benzintanken i indkøringsperioden (300 Km).

Hvad lavede (laver) forhandleren så ved den. Giver dig ny cylinder og
stempel.Hvad med krumtappen?

mvh. Thomas
Aprilia Leonardo 125

Fra : Thomas B

Dato : 25-07-02 15:55

"Thomas B" <tb_aalborg@hotmail.com> wrote in message

> "Finn Poulsen" <finnpoulsen@cool.dk> wrote in message

> Hvad lavede (laver) forhandleren så ved den. Giver dig ny cylinder og
> [...]
kom til at se at du havde fået ny cylinder
mvh. Thomas