stort problem
Fra : Jakob

Dato : 22-06-02 19:42

Hej NG

Jeg har et stort problem, jeg er ingen haj i linux/unix.

Det var min ide at jeg ville bruge min firewall (smoothwall) som webserver
(apache) og mailserver (qmail eller ligende dog kun til privat brug) men
under installationen af qmail, fik jeg den kedlige meddelse at der var ikke
noget der hed groupadd, og useradd og make, det vil sige for mit vedkommen
er komplet umuligt at installere qmail. Hvis der nogle få ting der mangler
så mangler der vel også andre.

Mit spørgsmål lyder på om der er andre der har prøvet at installere qmail
eller ligende på en smoothwall, som kan hjælpe mig lidt, eller om der er
andre alternativer i stedet for smoothwall, som kan køre som en firewall med
webserver og mailserver.

Jeg ved godt at en hvilken som helst RH kan køre som firewall, men jeg er
ikke den store haj til at sætte ipchains eller hvad det nu hedder op.
Findes der ikke nogle gratis komplet løsninger som evt kan det som jeg
søger. Jeg har set et sted noget med openBSD som firewall, som også kan
sættes op til web/mailserver
http://www.domainpartner.dk/sider/produkter/index-osg.html det lyder meget
godt, hvis de kan kan jeg vel også.

MVH Jakob

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 22-06-02 20:19

Jakob wrote:
> [...]
> http://www.domainpartner.dk/sider/produkter/index-osg.html det lyder
> meget godt, hvis de kan kan jeg vel også.

Det korte (men rigtige) svar er: " Det kan du ikke!"

Hvis du læser dokumentationen til smoothwall vil du se flere steder
beskrevet at
SmoothWall er kompileret således at den principielt ikke kan køre andre
applikationer.
Det ville også være en dårlig ide, idet man så kompromiterer hvad SmoothWall
er bygget til: FireWall.

hilsen finn

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 23-06-02 21:05

Jakob wrote:
:: Hej NG
::
[...]

Hej Jakob...

Jeg har stået i præcis samme situation, (er heller ikke Linux haj) men så
var det jeg hørte om E-smith/SME server. det er lige så nemt som smoothwall
og så kan du gøre næsten de samme ting som på en standart Redhat.
http://www.e-smith.org/

P.S alt er også styret fra en browser. + der også er en masse gode howto´s

Mvh Morten

--
Fjern (*REMOVE*) ved svar til mail