Ny computer...
Fra : Bo S.

Dato : 22-06-02 14:59

Hej NG

Jeg står for at skulle udskifte min pc'er, men jeg er sgu stået lidt af
processor ræset? Hvad skal man vælge? Athlon XP eller Duron eller hvad? Jeg
kan ikke finde ud af, hvad der er kraftigst. Den må jo godt kunne være
brugbar i et par år frem i tiden.

Primært skal computeren anvendes til Photoshop og andre grafiske programmer,
så det skal ikke være sådan en Intel Celeron-type.

Derudover kunne jeg godt tænke mig, at den var støjsvag. Er der nogen
steder, man kan finde computere, der ikke larmer alt for meget?

Hvor ville i ellers købe computer billigt, når man har skærm og tastatur.
Findes der et sted, der bare er billigst...? Gerne over nettet, ellers i
Kbh/nordsjælland... (Hvis den er billig, gør det ikke så meget, hvis den
larmer lidt)

Håber, I kan hjælpe

mvh Bo

Fra : Bo S.

Dato : 22-06-02 15:02

Apropos billige computere, så tjek lige det her tilbud:
http://www.bsservice.dk/

Klik på "Tilbud"

Fra : Michael Thomsen

Dato : 22-06-02 15:21

Hej Bo

Det er nået af et tilbud.

Jeg vil anbefale dig at købe en Intel P4 1.6GHz Northwood med 512 mb DDR
Ram.

Intel cpu køleren larmer ikke ret meget, og cpu'en kan overclockes til ca.
2.2GHz uden ny køler.

Mvh Michael

Fra : Henning

Dato : 22-06-02 15:40

On Sat, 22 Jun 2002 16:02:10 +0200, "Bo S." <elskak@hotmail.com>
wrote:

>Apropos billige computere, så tjek lige det her tilbud:
>http://www.bsservice.dk/
>
>Klik på "Tilbud"

Wauuu - jeg må hellere fluks bestille to stk:

"CHEER PLAY:ASUS P5A, AMD K6-2-450 CPU, 64 Mb PC 100 RAM, 10,1 Gb HD,
FD, 44 CD-ROM, STB VOODOO III 16 Mb, SB 128 lydkort, Lope 750
minitower kabinet, Chicony direct acces kb, MS PS2 mus, 17" Vibrant
digital monitor, Windows 98
Pris incl. moms 9995,00 kr."

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Brian K

Dato : 22-06-02 19:43

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej

det må sgu da være en side der er MEGET gammel !!!

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 22-06-02 19:45

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> det må sgu da være en side der er MEGET gammel !!!

Hej igen

ja : Sidst opdateret den 29-4-00

mvh
brian

Fra : Tinky Winky

Dato : 22-06-02 22:54

> [...]
Jeg
> kan ikke finde ud af, hvad der er kraftigst. Den må jo godt kunne være

Athlon XP er kraftigst.

Pr. Mhz er rækkefølgen ca. sådan (svagest til stærkest): Celeron - Pentium
4 - Duron - Athlon XP

En Athlon XP CPU kan fås til under 1000 kr. Den har klart bedst
performance/pris i øjeblikket.

Man kan få en fin computer uden skærm til ca. 4000 kr. Du behøver ikke at
give over 6000 kr. for en computer medmindre du skal spille spil i vilde
opløsninger eller har meget skrappe krav.

> Primært skal computeren anvendes til Photoshop og andre grafiske
programmer,
> så det skal ikke være sådan en Intel Celeron-type.

Næh, ikke nødvendigvis. I dag er CPU'erne 100% kompatible. Gå efter den
stærkeste/billigste/mest stabile.

> Derudover kunne jeg godt tænke mig, at den var støjsvag. Er der nogen
> steder, man kan finde computere, der ikke larmer alt for meget?

Få en med en støjsvag CPU køler. Fx til AMD CPU'er: Silent Viking eller
Titan D5T.
Og en meget støjsvag harddisk: Seagate Barracuda IV. Evt. grafikkort uden
blæser, men blot passiv køling.

fx
www.shg.dk
www.greendata.dk
BJ Trading

se www.edbpriser.dk

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 22-06-02 22:58

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> writes:

> Jeg
>
> Athlon XP er kraftigst.
>
> Pr. Mhz er rækkefølgen ca. sådan (svagest til stærkest): Celeron - Pentium
> 4 - Duron - Athlon XP

Prøv at se i de to indlæg fra Brian K, der er nogle links til tests:

<af2n33$neb$1@news.cybercity.dk>

<af2pbh$q80$1@news.cybercity.dk>

--
Christoffer Olsen
** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-06-02 10:51

> <af2n33$neb$1@news.cybercity.dk>
>
> <af2pbh$q80$1@news.cybercity.dk>

Jeg kan ikke bruge de links til noget. Outlook forsøger at sende en email
til af....@...cybercity.dk Jeg bruger desuden ikke cybercity og kan ikke få
adgang til deres news server. Hvad står der i indlæggene?

Fra : Martin K

Dato : 23-06-02 11:25

Tinky Winky wrote:

> Jeg kan ikke bruge de links til noget. Outlook forsøger at sende en
> email til af....@...cybercity.dk Jeg bruger desuden ikke cybercity og
> kan ikke få adgang til deres news server. Hvad står der i indlæggene?

Hvis du nu skriver 'news' foran, sker der så ikke noget?

--
Martin K

Fra : Bo S.

Dato : 23-06-02 11:01

OK. Mange tak for hjælpen og links!

mvh Bo

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 23-06-02 12:54

"Bo S." <elskak@hotmail.com> writes:

> OK. Mange tak for hjælpen og links!

Og hvis du følger linket til Tom's Hardware så husk at læse hele
"artiklen", Brian K har selvfølgelig Linket til OpenGL siden, hvor P4
virkelig åbner en dåse Whoop Ass.

Så sort på hvidt er det ikke over hele linien.

Christoffer Olsen
      My Public PGP-key:
http://tiddytwister.nitro.dk/christofferolsen-public.pgp

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 13:18

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig åbner en dåse Whoop Ass.
>
> Så sort på hvidt er det ikke over hele linien.

Det lyder "næsten" som en beskyldning ?

Jeg skrev at i % var P4 meget bedre end Amd i spil....og derfor linkede jeg
direkte til den side med resultaterne i spil.

Der er en udemærket sektion i bunden af den side jeg linkede til der
henviser til alle de andre tests (som P4 iøvrigt også vinder, så hvad er
problemet) ?

Mvh
brian

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 23-06-02 16:10

"Brian K" <brian@nospam.com> writes:

> Det lyder "næsten" som en beskyldning ?

Det er det ikke! Jeg synes det er forfriskende at finde en i mængden
der ikke blindt siger at P4 er noget lort og AMD styrer.

> Jeg skrev at i % var P4 meget bedre end Amd i spil....og derfor linkede jeg
> direkte til den side med resultaterne i spil.

Jeg fik en side op med OpenGL performance hvor P4 klart er Athlon
overlegen, men hvis man trykker sig videre til resultaterne for Direct
3D, så er Athlon en smule bedre, det stemmer sikkert med de procenter
du har skrevet hvis man siger:

OpenGL = Spil
Direct 3D = Kontoraplikationer

Men gør det vi ikke, for Direct 3D bruges i mange spil.

Med den lille bemærkning til at det (1) ikke var så sort på hvidt som
du skrev, kunne jeg stå inde for dit indlæg.

1: 'det' = 'Athlon er bedre til kontoraplikationer og P4 er bedre til
spil'
Her havde det efter min mening været mere korrekt at skrive P4 er
meget bedre end Athlon til at afvikle OpenGL, imens Athlon er en lille
smule hurtigere til KA og ca. det samme i Direct 3D.

Selvfølgelig forklarer dit link alt. Men dit udsagn er for forenklet.
En uvidende person ville måske ikke klikke videre, det var det jeg
skrev en evt. nysgerrig skulle.

> Der er en udemærket sektion i bunden af den side jeg linkede til der
> henviser til alle de andre tests (som P4 iøvrigt også vinder, så hvad er
> problemet) ?

P4 vinder jo ikke alle de benchmarks!

Hov lige et spørgsmål, siden du mener det kunne opfattes som en
beskyldning: Har du økonomisk interesse i at give P4 et bedre ry?

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 21:57

> "Brian K" <brian@nospam.com> writes:
>

> Det er det ikke! Jeg synes det er forfriskende at finde en i mængden
> der ikke blindt siger at P4 er noget lort og AMD styrer.

Ok

> [...]
>
> OpenGL = Spil
> Direct 3D = Kontoraplikationer
>
> Men gør det vi ikke, for Direct 3D bruges i mange spil.

Jamen det har jeg da aldrig sagt ? (at Direct 3D er = KA)

> [...]
> meget bedre end Athlon til at afvikle OpenGL, imens Athlon er en lille
> smule hurtigere til KA og ca. det samme i Direct 3D.

Nu har jeg siddet og nærlæst artiklen (for 4 gang), som konklusionen er så
har AMD efterhånden fået problemer (jeg læser det som om (ud fra
resuktaterne i alle testene) at P4 faktisk vinder "overall" og de få gange
AMD vinder er det med en meget lille margin (ret lille faktisk)

> Selvfølgelig forklarer dit link alt. Men dit udsagn er for forenklet.
> En uvidende person ville måske ikke klikke videre, det var det jeg
> skrev en evt. nysgerrig skulle.

Ok.

> P4 vinder jo ikke alle de benchmarks!

Men det er meget tæt på !

Opengl vinder P4 Stort !
Direct 3D vinder AMD (men ikke ret stort)
Audio/video bench... får AMD seriøst klø !
Synthetic bench.... (der er 3 tests AMD vinder den ene( (ikke ret stort) P4
vinder resten STORT
Application bench..er der 2 tests P4 skmadre AMD i den ene og i den anden
står de ens (200 vs 201, det er vist ret ens)

Så jeg mener seriøst at P4 er ved at løbe fra AMD (ovenikøbet ret meget)
Og læser man konklusionen så når de samme resultat :
"In the previous "AMD vs. Intel" comparison (Athlon XP 2100+: AMD Turns Up
The Heat), the Athlon XP 2100+ took the leading position by a nose, but now
the Pentium 4/2400 easily overtakes its arch rival"

og konklusionen fra pcworld:
>http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3433&SegmentID=12869<
"På Pentium 4-systemet ser vi, at en hurtig RAM rent faktisk giver en pæn
gevinst, når systembussen kan følge med. Det hjælper Intel til at øge
forspringet til AMD, og ydelsen fra de hurtigste Pentium 4-systemer er
efterhånden en pæn del større end den, de hurtigste Athlon XP-pc'er kan
præstere."

> Hov lige et spørgsmål, siden du mener det kunne opfattes som en
> beskyldning: Har du økonomisk interesse i at give P4 et bedre ry?

Ingen what so ever (jeg lever af at sælge CD'ere)

Jeg har bare haft omkring 30 forskellige Pcere de sidste 11 år...cirka 5
gange er jeg blevet "overtalt" til at snuppe en AMD alle 5 gange har jeg
løbet min pande mod en mur af problemer med drivere, applications, blue
screen of death, etc, alle de resterende 25 PCere har været Intel og jeg har
ALDRIG (7.9.13) haft nogle problemer som ikke kunne løses ved at spørge i
Newsgrupper, eller hos vores firmas EDB mand (og jeg er nu heller ikke selv
dum til at rode med PCere)

Mvh

brian

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 24-06-02 09:21

"Brian K" <brian@nospam.com> writes:

> Ingen what so ever (jeg lever af at sælge CD'ere)

Godt

> Jeg har bare haft omkring 30 forskellige Pcere de sidste 11 år...cirka 5
> gange er jeg blevet "overtalt" til at snuppe en AMD alle 5 gange har jeg
> løbet min pande mod en mur af problemer med drivere, applications, blue

Vi kan hvist hurtigt blive enige om at der bedre kvalitetsindtryk ved
en P4 og at det er det man betaler for. Jeg har nu aldrig haft en AMD,
blev skræmt da alle mine kammerater et sted i 98 - 99 købte AMD/Epox
løsninger, men det var nok mere Epox der lavede nogle lidt for billige
'billige bundkort', end det var AMD der lavede ustabile processorer.

--
Mvh Christoffer Olsen
   ***   ***   ***   ***   ***   ***

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 22:08

Hej

og kikker man på :
>http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/04/02/2891282<

Som sammenligner tests fra 3 forskellige steder:
Tom's Hardware:
http://www.tomshardware.com/cpu/02q2/020402/index.html

FiringSquad:
http://firingsquad.gamers.com/hardware/pentium42400/default.asp

Hot Hardware:
http://www.hothardware.com/hh_files/CCAM/p4northwood24g.shtml

så er resultatet (og støjen fra blæsere) også på Intels side
Quote:
"KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Det er svært at dele sol og vind lige, når vi skal finde en samlet vinder,
men vi kan da forsøge at finde gennemsnittet for ovenstående resultater (kun
resultater fra Athlon XP 2100+ på KT333 bundkort er medtaget). I dette
tilfælde får vi, at Pentium4 2,4 GHz generelt er 1% hurtigere end Athlon XP
2100+. Vi kan dog også bringe den detaljerede liste:

Quake3 Arena: P4 2,4 vinder med 6%
Serious Sam 2: XP 2100+ vinder med 6%
Wolfenstein: XP 2100+ vinder med 4%
Commanche 4: P4 2,4 vinder med 8%
3DMark 2001: XP 2100+ vinder med 1%

Det skal dog også bemærkes, at Pentium4 2,4 Ghz forventes at koste ca. det
dobbelte af Athlon XP 2100+, og eftersom ydelsen stort set er identisk, så
har Athlon XP 2100+ ingen konkurrence mht. prisen. Kvalitetsmæssigt er
Intels in-a-box-kølere dog milevidt foran AMDs in-a-box-kølere mht. lavest
mulige støjniveau, hvilket også skyldes, at Intels cpu'er bliver meget
mindre varme og dermed kræver mindre køling. Det kan dog udbedres ved at
vælge særligt støjsvage kølesystemer til AMD cpu'er, men da mange nyere
strømforsyninger er temperaturkontrollerede, kan også dette medføre, at
strømforsyningerne larmer meget mere i AMD-2100+-systemer end ved brug at
Pentium4 2,4 GHz. Der er således fordele og ulemper ved både Pentium4 2,4
GHz og Athlon XP 2100+, og hvad der betyder mest, må være op til den enkelte
at bedømme. "

Og NU gider jeg ikke mere...jeg ville blot sige at jeg syntes Intel er
"nemmere", bedre (men desværre også MEGET dyrere)...tror nok at jeg har
gjort mit til at personen som oprindeligt stillede spørgsmålet selv kan
træffe sit valg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-02 00:34

In article <af1vq0$jus$1@sunsite.dk>, "Bo S." <elskak@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> Findes der et sted, der bare er billigst...? Gerne over nettet, ellers i
> Kbh/nordsjælland... (Hvis den er billig, gør det ikke så meget, hvis den

Det lyder som du skal have en Apple iBook.

Fra : teko82

Dato : 23-08-03 21:50

Hej Bo

Mht. hvilken type computer, ligger valget mellem enten at bruge rigtig
rigtig mange penge på en pentium, eller en hel del færre på amd og så
miste en lille smule i hastighed. På følgene link er der en lang
gennemgang af forskellige cpu'ere, hvor man kan få en nogenlunde idé om
hvad de kan:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/02/18/9629908

Mht lyd dæmpning, er der en masse muligheder på:
http://www.studiedata.dk/default.asp
Her findes bl.a. vandkøling, og oveni det er der ude bjælken nede i
bunden, et link til deres eget forum, hvor man kan finde en masse om de
forskellige måder at dæmpe sit kabinet og hardware på.
Mvh TEko

http://www.kandu.dk/