Gud, kærlighed og meget mere :)
Fra : Louise-Stina Rinnæs

Dato : 21-06-02 15:07

Kære alle.

Ja, man må jo nok lige præsentere sig.. :)
Jeg har fået alle 3 nyhedsgrupper ind i dag, ( Livssyn, kristendom og new
age) og har haft fornøjelsen af, at læse de forskellige indlæg hele dagen.
Nogle indlæg er sjove, nogle groteske (Noget med en Kirsten og noget on-line
selvmord med en boremaskine der ikke var rigtigt alligevel?) og en del mail
krig imellem nogle forskellige personer.
Meget spændende synes jeg og jeg takker for de svar jeg har fået i dag. (
Med nyt kontra gammelt testamente) Glæder mig til at deltage noget mere.

Personligt, tror jeg ikke på Jesus forsoningsdød. Jeg mener, at
menneskeheden kastede mord-ansvaret fra sig og kaldte det en "forsoning". Vi
mennesker fik en gave fra Gud, og kastede den fra os igen. Senere hen fandt
vi ud af, at det VAR en gave og skyndte os at finde på en historie, der
kunne retfærdigøre vores handling. Det er min mening.. :) (Det alene har nok
fået de første 51 mailkrigere igang med at taste.. hoho.. )

Jeg tror på Jesus ja, og jeg tror på Gud. Kunne ikke leve mit liv uden dem.
Jeg har aldrig helt fundet ud af hvad forskellen er på de mange mange
forskellige religioner, men bag de stykker jeg har fået en forståelse af (
plus, minus 2.. :) kan jeg se den samme Gud bag. De samme næstekærlige ord.
Ikke en hævnens Gud, eller en "Tro på mig og min søn - eller du brænder for
evigt i helvede" Gud, men én som virkelig er blevet misforstået og
misfortolket igennem årene. Måske er det derfor, at flere og flere unge
vender sig fra folkekirken. Flere og flere stiller sig ikke tilfredse med,
at dét "noget" de tror på, er en Gud der direkte kræver (deri gennem
"tvinger") at de skal tilslutte sig Jesus forsoningsdød. for, at de ikke er
dømt til evig fortabelse i helvede. Det stemmer ikke overens med det billede
de har indeni, at en kærlig og tilgivende fader. Det stemmer ikke overens
med deres forståelse af ordet kærlighed. Eller næstekærlighed. Eller "Tilgiv
dine fjender".
Der popper flere og flere ny-religiøse grupper frem. Nogle sunde, og nogle
direkte farlige for andres ve og vel. (sekter mm.) De mennesker, tror jeg,
har en indre uro inden i dem, og den uro og forvirring får de ikke fjernet
ved, at gå i den danske folkekirke. De bliver ikke rolige og glade af at
høre præsten fortælle om hvad e skal gøre og hvad de ikke er skal gøre. De
bliver ikke rolige og fyldt op af Guds kærlighed, ved at høre hvordan han
gav os hans bedste søn som forsoning imellem os og Ham - for hvis Gud lader
sin "bedste" søn slagte på et kors, hvad kunne han så ikke finde på med os??
osv. osv. Unge vil have et "noget" at tilslutte sig. Et "noget" der er
altkærligt, alttilgivende og mest af alt: Forstående. Flere og flere af dem
propper sig med stoffer, og får alle 3 ting opfyldt på een gang, derigennem
opnår de den "fred" de søger. Eller tilslutter sig en ny-religion der
stemmer mere overens med det billede de har indeni af en kærlig Fader.
Hvorfor står kirken så tom? Hvorfor er den ved at skride? Hvad er det, der
bliver sagt - eller ikke sagt - i kirken der gør, at folk holder sig væk?
Hvorfor er det ikke "normalen" at være dybt kristen mere? Det var det jo
engang? Det er egenlig sjovt, når man tænker over det. I de sidste mange,
mange år har alt rykket sig, alt har forandret sig og bedre og nyere
udvikling popper op overalt. Vi mennesker lapper det hele i os, og elsker at
vi får øjenene op for bedre ting, og elsker at vi hele tiden lærer noget nyt
om os selv og hele vores udvikling, eksistens, og fortid - men biblen?
Puha.. mange har prøvet at råbe op om, at de ikke finder kirken særlig fed
at komme i længere, men intet bliver gjort. Præster og bisper tillader på
denne måde, at folkekirkens dage er talte. Hvis de unge ikke finder den fred
de søger i kirken, tja.. de vokser også op en dag og får børn, og de børn
bliver opdraget af forældre der tror på et "noget" men ikke på folkekirken
osv. Hvorfor ser ingen frem? Hvor i skulle miraklet ligge, der får børn og
unge TILBAGE til kirken? Man har prøvet med mange ting.. Præster der prøver
at tale "hip", præster der synger budskabet, præster der danser og kommende
præster der stiller op i reality shows (Robinson.. ) osv. Men måske skulle
præsterne kikke lidt på HVAD de forkynder, istedet for måden de gør det på..
Eller hvad? Hvad siger I til det?
Jeg ved, at det er det helt rigtige sted jeg stiller mine spørgsmål. Nu kan
jeg bare sidde tilbage og håbe, at jeg ikke bliver overfaldet pga. min
mening. At I respektere at det er min mening, og jeg er mere end åben
overfor jeres.

Kan I alle have en fortsat pragtfuld dag :)
Kærligst Louise-Stina

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-06-02 17:24

Kære Louise-Stina, (eller skal det bare være Louise?)

Velkommen til gruppen.

Jeg kvittererer din introduktion med en kort beskrivelse af mig selv:

Jeg hedder Rasmus Underbjerg Pinnerup, er 22 og læser religionsvidenskab på
tredje år i Århus, hvor jeg har boet i lige så længe. Jeg bekender mig ikke
selv til nogen religion, men har altid syntes, at religion var et meget
interessant emne, hvilket er årsagen til, at jeg skriver i disse grupper.

"Louise-Stina Rinnæs" <louisestina@*REMOVETHIS*hotmail.com> mælte sligt:

>Ja, man må jo nok lige præsentere sig.. :)

Det er altid en god ting, når man er ny på en gruppe :)
Hvis du i øvrigt er ny bruger af nyhedsgrupper, er det tit en god ide at kigge
lidt på hjemmesiden <http://www.usenet.dk>, der indeholder en masse
information om det danske usenet. Især kan det betale sig lige at læse
<http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html>, der indeholder en kort
gennemgange af de mest almindelige retningslinier.

> [...]
>selvmord med en boremaskine der ikke var rigtigt alligevel?) og en del mail
>krig imellem nogle forskellige personer.

Jo, der er bestemt meget underholdende imellem. Der findes allehånde
interessante mennesker i disse debatgrupper, og den nemmeste måde at danne sig
et indtryk af folk på er at læse deres indlæg, selv om det sikkert i starten
kan være svært at huske på, hvem der er hvem. Hvis der er noget du er i tvivl
om, kan du jo altid skrive og spørge.

>Meget spændende synes jeg og jeg takker for de svar jeg har fået i dag. (
>Med nyt kontra gammelt testamente) Glæder mig til at deltage noget mere.

Det skal blive spændende med en ny deltager.

> [...]
>plus, minus 2.. :) kan jeg se den samme Gud bag. De samme næstekærlige ord.

Der findes elementer, der går igen i en række religioner. Medfølelse/kærlighed
til alle er et element, der betones meget i forskellige varianter af
kristendom, jødedom og buddhisme, for eksempel, men der gives en lang række
andre religioner, hvor det ikke spiller nogen afgørende rolle.

>Ikke en hævnens Gud, eller en "Tro på mig og min søn - eller du brænder for
>evigt i helvede" Gud,

Den slags finder man nu også. De mest kendte eksempler især indenfor
kristendommen og jødedommen.

> [...]
>Jesus forsoningsdød. for, at de ikke er dømt til evig fortabelse i helvede.

Det er en skarpsindig observation, du der har gjort. Det er nemlig
karakteristisk for vor tid - og især for de unge - at man vil bestemme selv,
være sin egen herre og ikke accepterer autoriteter, der har magt over en. På
samme måde vil man hellere ikke acceptere en gud, der tvinger én til at tro
eller gøre bestemte ting for at blive frelst. Derfor har den klassiske kristne
tro på Gud simpelthen en meget lille tiltrækningsværdi på nutidens unge.

>Unge vil have et "noget" at tilslutte sig. Et "noget" der er altkærligt,
>alttilgivende og mest af alt: Forstående.

Det er da skræmmende, så ret du har :) Nutidens ungdom er netop præget af den
store disillusion, som især det sidste århundre har medført, hvilket har
bevirket, at alle de store ideologier og religioner har mistet nogen egentlig
kraft til at overbevise folk. Derfor er folk blevet efterladte alene - uden
nogen store forklaringer til at lade sig lede af - alene i verden og tvunget
til selv at bestemme, selv at tage ansvar for alt. Det er en skræmmende og en
unaturlig situation, som folk selvfølgelig søger at slippe ud af, og dette gør
de blandt andet ved at søge "noget at tilslutte sig", som du skriver.

>Hvorfor står kirken så tom? Hvorfor er den ved at skride? Hvad er det, der
>bliver sagt - eller ikke sagt - i kirken der gør, at folk holder sig væk?

Fordi dens forkyndelse ikke stemmer med tiden; fordi den er stivnet og mangler
troværdighed og ikke formår at give et realistisk (og acceptabelt) svar på de
udfordringer, som mennesker møder i dagens samfund. Folkekirken mangler så at
sige "appeal".

>Men måske skulle præsterne kikke lidt på HVAD de forkynder, istedet for måden
>de gør det på.. Eller hvad? Hvad siger I til det?

Problemet er, at det ofte sker, når en religion bliver stor og etableret, at
den slår sig fast på en serie urørlige sandheder, som ikke må bestrides. Dette
kan måske hjælpe til at give religionen en fast og klar identitet i samtiden,
men det har den sideeffekt, at det låser religionen fast i en form, der er
tilpasset netop dens samtid. Efterhånden som tiden ændrer sig bliver
religionen ude af stand til at ændre sig med tiden, som det normalt vil ske,
og religionen bliver derfor utidssvarende og mister sin tiltrækningsværdi.
De kristne kirker har i udpræget grad låst sig selv fast på denne måde ved at
vedtage en række dokumenter og bekendelser, der fastslår hvad kirken må og
skal mene. Fordi kirken således har bundet sig selv, da er det meget begrænset
i hvilket omfang den kan ændre, *hvad* den forkynder, og dermed har beredt sin
egen langsomme kvælningsdød.

>Jeg ved, at det er det helt rigtige sted jeg stiller mine spørgsmål. Nu kan
>jeg bare sidde tilbage og håbe, at jeg ikke bliver overfaldet pga. min
>mening.

Du skan nok før eller siden opleve at blive godt uenig med nogle andre
deltagere og det er en god ide at være en smule hårdhudet på disse debatfora,
men når det er sagt, så er folk flest til at have med at gøre :)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What's fahrfergnugen?"

Fra : Morten Gulev

Dato : 21-06-02 19:39

Hej Louis-Stina!

Interessant indlæg som jeg læste måske for hurtigt (men, hey - jeg er en
travl mand). Derfor kun et hurtigt spørgsmål: Eftersom du ikke tror på
forsoningsdøden - så tror du heller ikke på Bibelen eller hvad? Jeg har
altid syntes det er interessant at folk kan bekende sig kristne uden at tro
på hvad Jesus lærte eller hvad der står i Bibelen. Any comments?

Morten

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-06-02 20:24

Morten Gulev wrote:
> [...]
> hvad? Jeg har altid syntes det er interessant at folk kan bekende
> sig kristne uden at tro på hvad Jesus lærte eller hvad der står i

Læs Nietzsches "Antikrist". 136 sider.

Den bedste filosofiske Kristendomskritiske Kristusfortolkning, der nogen
sinde er lavet IMHO.

Anders Peter Johnsen

Fra : N/A

Dato : 22-06-02 12:26

Fra : Sm

Dato : 22-06-02 12:26

"Louise-Stina Rinnæs" <louisestina@*REMOVETHIS*hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d139574$0$71661$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Kære Louise...du skriver

> "En fader har mange børn. osv..

en rigtig fornuftig historie, men den er alt for "klar" for de kristne, jeg
har altid undret mig over hvorfor de kristnes Gus skal være ond/god.

Soeren

Fra : Morten Gulev

Dato : 22-06-02 21:22

Kære Louise

Tak for dit svar. Det var godtnok længere end jeg havde regnet med men det
gør jo bare at jeg skal tage mig mere sammen for at svare igen. Intet ondt
i det.

Selvfølgelig vil jeg gerne have kærligheden osv. men jeg er da klar over at
der er konsekvenser for ikke at følge Guds vilje. Ikke at jeg tror på et
"helvede", for hvis der var et sådant ville Gud nok have advaret Adam at
hvis han spiste af træet med kundskab om godt og ondt, ville han komme i
helvede og ikke at han ville dø. Den eneste reference der er til helvede er
i lignelsen om den rige mand og Lazarus og så må man spørge sig selv om det
er nok til at tro på. Andre steder tales der om at man ryger i ildsøen -
hvilket nok skal forstås som en endelig død og ikke som et evigt liv i
flammer. Desuden, hvis der var et helvede - hvem har så lavet det? Satan?
Han kan jo ikke skabe noget da al skaberværk udgår fra Gud. Gud så? Jamen,
hvis han er inbegrebet af kærlighed hvorfor skulle han så skabe noget så
afskyeligt?

Angående kristne: Jeg kan ikke forstå hvorfor folk absolut vil kaldes
kristne når de ikke tror på Jesus etc. Jeg kan ligeså lidt forstå hvorfor
folk påstår at de er jøder når de ikke overholder Moseloven. Eller hvorfor
folk mener de er muslimer når de ikke beder x antal gange jf. Koranen eller
spiser svinekød. Det er for mig ikke et spørgsmål om at ordet "kristen"
skal være forbeholdt dem der faktisk tror, men at det irriterer mig at folk
vil "være noget" men kun vil være det på deres egne betingelser.

Forældre elsker deres børn betingelsesløst (ok, for det meste, da).
Desværre er det ikke altid gensidigt. Selv da folk var onde elskede Gud dem
og ville at de skulle frelses, men det var ikke alle der var interesseret i
det. Som alle forældre har Gud stillet visse krav. Kravet til Adam og Eva
var at de ikke måtte spise af ovennævte træ. Kravet til jøderne var at de
skulle overholde Moseloven. Kravet til de kristne i dag er at de skal tro
på Gud og Jesus. Gør vi det ikke, så falder der ikke straks dom over os.
Vi f år lov til at leve livet ud, men vi får ikke del genopstandelsen. Det
virker ikke ondt på mig. Han tager ikke tilbage hvad han har givet os, men
han fraholder os den særlige gave, da vi ikke elskede ham igen.

Hvis du ikke tror på at det var nødvendigt for Jesus at dø for at vi kunne
få evigt liv, så må du vel egentlig spørge dig selv om du tror på at Jesus
var Guds søn. Der var nemlig ingen anden måde vi kunne frelses på. Der gik
ikke lang tid efter vandfloden før folk begyndte at vende sig fra Gud igen.
Jøderne kunne ikke overholde Moseloven. Der var kun en mulighed tilbage -
at blive frelst ved tro. Ikke mere noget med at alle "onde" bliver fjernet
i en vandflod, ikke flere alenlange lister med påbud der skal holdes. Bare
tro. Troen på at et perfekt menneske har fjernet døden som udligning for at
et perfekt menneske bragte døden ind. Jesus døde ikke som frygtindgydende
eksempel på hvad der vil ske med os hvis vi ikke makker ret. Han døde fordi
den handling ville trække alle vores synder med sig; og det var endda
forudsagt at han ville dø lige efter den første syndshandling. Det var ikke
et påskud Gud pludseligt fik. Og nej, vi er ikke automatisk tilgivede bare
vi tror på Gud og Jesus, for tror (og elsker!) vi dem virkelig hvis vi
handler imod hvad vi har fået at vide er godt? "Jeg elsker dig, far, og
tror på at alt du har sagt er sandt og godt for mig, men jeg vil ikke gøre
det:" Det lyder da mærkeligt.

Næstekærlighed: Selvfølgelig er den et vigtigt element i Bibelen, men man
er ikke kristen fordi man er næstekærlig. Der er så mange ting man kan
retfærdiggøre udfra næstekærlighed. Mord (både abort og eutanasi), tyveri
(den gamle historie om den fattige mor der skal bruge medicin til sit syge
barn og alle graderne herfra), løgn (sandheden vil skade dig), vold ("det
her vil gøre mere ondt på mig end på dig") etc.

Det må blive alt for nu (var det ikke også meget?).

Morten

Fra : Sm

Dato : 23-06-02 12:22

"Louise-Stina Rinnæs" <louisestina@*REMOVETHIS*hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d139574$0$71661$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

du skriver

> "En fader har mange børn. Blandt disse er der en søn, men kun een eneste,
> der i sit væsen er et fuldendt udtryk for en kærlig, opofrende, lydig og
> lærvillig søn......osv

go historie, nu er det jo ikke en du selv har digtet, tør du oplyse hvor du
har den historie fra.

VML

Soeren